Vælg multivitaminpiller uden jod til dit barn

Drikker I mælk hjemme hos jer, så vælg multivitaminpiller uden jod til familiens yngste. Sådan lyder anbefalingen fra Fødevarestyrelsen. 

Af: Redaktionen, 14. januar 2020

Mange hjem har det stående. Glasset med multivitaminpiller. Men er mælk en fast del af kosten, så anbefaler Fødevarestyrelsen, at I vælger en multivitaminpille uden jod til familiens børn. Børn mellem 3 og 10 år, som drikker mælk, får nemlig dækket deres behov for jod gennem mælken. Indholdet af jod i mælken kan dog variere, da det afhænger af dyrefoderets jodindhold, men Fødevarestyrelsen anbefaler generelt, at man får mellem ¼- ½ liter mælk eller mælkeprodukter om dagen.  

Spiser du og dine børn generelt varieret, er der i øvrigt sjældent behov for at supplere med kosttilskud, men såfremt I ikke får de fornødne vitaminer og mineraler gennem kosten, anbefaler Fødevarestyrelsen at supplere med kosttilskud, for eksempel multivitaminer. 

Har I multivitaminpiller med jod stående derhjemme, er det ikke nødvendigt at smide dem ud. I bør blot tjekke varedeklarationen på bagsiden næste gang, I skal købe kosttilskud. 

Læs også: Kosttilskud til børn: Mærkningen har ændret sig 

Behov for kosttilskud

Langt fra alle har behov for at supplere med kosttilskud. Her giver vi dig en oversigt over, hvem der har særligt behov. 

  • Nyfødte børn og spædbørn har særlige behov for ekstra jern og D-vitamin.
  • Gravide har desuden brug for folinsyre indtil tredje måned, jern fra 10. uge, kalk, hvis man ikke indtager mejeriprodukter og tilskud af D-vitamin.
  • Kvinder, der ønsker at blive gravide, bør tage 400 mikrogram folinsyre pr. dag.
  • Kvinder, der bærer slør, og personer med mørk hud bør tage et D-vitamintilskud.

Tager I ikke på en årlig vinterrejse til varmere himmelstrøg, så er D-vitamin i pilleform en god løsning til at få opfyldt D-vitaminbehovet. En anden mulighed er at sørge for spise nok fed fisk såsom laks, sild og makrel. 

Vælger I at supplere med kosttilskud bør tilskuddet tages sammen med et måltid eller umiddelbart efter – og aldrig på tom mave. Det skyldes, at vitaminerne og mineralerne optages bedst ved hjælp af fedtet i maden.  

Læs mere om Kosttilskud til babyer og små børn hos Netdoktor

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: Fødevarestyrelsen 1, Fødevarestyrelsen 2 dr.dk og Netdoktors artikler om  “D-vitamin”, “Folinsyre”, “Jern”, “Jod” og “Calcium”