Træning af bækkenbunden kan øge sexlysten efter fødsel

Forskning viser, at bækkenbundstræning kan øge lysten til sex efter fødslen. Få gode råd her.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 13. januar 2020

Det er helt normalt, at kvindens lyst til sex er svag lige efter en fødsel. Den primære årsag er den træthed, som et nyfødt barn typisk medfører. Barnet er afhængigt af sin mor, og morens fokus ligger derfor naturligt på barnets ve og vel. Samtidig er den nære kontakt mellem mor og barn ofte nok til at opfylde kvindens behov for følelser og berøring.

Efter en fødsel mærker mange kvinder desuden ændringer i underlivet såsom tørhed i skeden, smerter ved samleje samt et mere rummeligt underliv. Forskning viser dog, at træning af bækkenbunden kan hjælpe kvinder med at øge sexlysten efter en fødsel. Ved at styrke musklerne i bækkenbunden får kvinder bedre kontakt til underlivet, og det giver mere sexglæde.

En fødsel er hård for bækkenbunden

Efter en graviditet og fødsel kan det være hårdt at træne sin bækkenbund op. Fødslen er en stor belastning for bækkenbunden. Alt Om Børns jordemoder Helle Lindskjold anbefaler derfor, at du træner din bækkenbund hver dag – og helst allerede i graviditeten. Jo bedre form din bækkenbund er i før fødslen, jo lettere vil det også være for dig at træne den op igen bagefter.

Gravid: Træn din bækkenbund med knibeøvelser

Hyppige knibeøvelser hjælper dig desuden ikke bare med at genvinde sexlysten efter fødslen. Øvelserne er også med til at formindske risikoen for, at du får problemer med ufrivillig vandladning, når du bliver ældre.

Sådan træner du bækkenbunden

Helle Lindskjold anbefaler, at du starter med at få fornemmelsen af, at du virkelig kniber sammen. I optræningsfasen skal du gerne nå 100 korte knibeøvelser om dagen.

Hun understreger, at man nemt kan knibe, hvor end man er, da man ikke kan se, at kvinder laver knibeøvelser. Så du kan lave dine knibeøvelser i bussen, i bilen, i køkkenet eller foran tv’et. Gør det eventuelt til en rutine at lave knibeøvelser i forbindelse med en bestemt aktivitet.

Når du har styr på at knibe sammen, skal du begynde at knibe i længere tid ad gangen. Hold en pause mellem knibene. Pausen skal være dobbelt så lang som knibene. Når du slapper af i muskulaturen lige efter knibet, skal du mærke spændingen slippe.

For de fleste er det lettest at udføre denne type af bækkenbundstræning liggende på ryggen eller på siden. Du kan træne 1-2 gange dagligt i 10-15 minutter.

Hvornår kan man dyrke sex igen efter fødslen?

De første par uger efter en fødsel er det helt naturligt at være øm og lidt skrøbelig i underlivet. Det kan skyldes, at man er blevet klippet og syet i mellemkødet, eller at man har andre rifter og sår. Det kan derfor være meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvornår man er klar til samleje efter fødslen.

Man skal være opmærksom på, at der efter fødslen vil være barselsudflåd fra underlivet i to-tre ugers tid. Det betyder, at underlivet et mere sårbart og modtageligt for infektion. Det kan derfor være en god idé at bruge kondom ved samleje i denne periode.

Der går seks til otte uger, før livmoderen igen har trukket sig helt sammen og dermed fået den samme facon og placering i underlivet som før fødslen. Der kan dog gå flere måneder, før sex igen er som før fødslen.

Du kan læse mere om sex efter fødslen på Netdoktor.

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: forskning.no, Brevkassespørgsmål på Alt Om Børn, Netdoktors artikel om bækkenbundstræning, Netdoktors artikel om sex efter fødslen