Studie: Læsning på skærm har både fordele og ulemper

Læsning på skærm giver gode muligheder for personlige indstillinger, mens læsning på papir fungerer bedst ved dybdelæsning. Det fastslår et nyt studie.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 27. oktober 2020

Med den digitale udvikling er computere og iPads blevet integrerede dele i indlæringen i skolen. Men er det egentligt bedst at læse på skærm eller papir?

Et fire år langt europæisk forskningsprojekt har undersøgt, hvordan digitaliseringen påvirker måden, vi læser på. Det skriver forskning.no. Og der er både fordele og ulemper ved læsning på papir og skærm. Det understreger Anne Mangen, der er professor ved Læsecenteret på Universitetet i Stavanger.

Mulighed for personlige præferencer

Læsning på skærme kan ifølge Anne Mangen give bedre muligheder for tilpasning til individuelle præferencer. Det kan for eksempel være, hvis man ønsker at forstørre teksten, ændre skrifttypen, få mere luft mellem linjerne samt læse færre ord på hver linje. 

Samtidig kan læsning på skærm være en god introduktion til læsning, da teksten kan virke mere overskuelig på en skærm.

– For nogle børn og unge er udfordringen typisk at få dem til at læse i det hele taget. Der kan skærmlæsning være en indgang til læsning, understreger Anne Mangen.

Studie: Tidligt fokus på sprog fremmer læseforståelsen

Bøger er bedst ved længere tekster

For korte tekster gør det ikke den store forskel, om man læser på skærm eller papir. Men ved længere tekster, viser det sig, at læsning på papir fungerer bedre i forhold til at få dybere forståelse af tekstens indhold samt at kunne huske teksten efterfølgende.

Dybdelæsning af længere tekster kan således være sværere på en skærm, og det er ifølge Anne Mangen problematisk.

– Når vi samtidigt ved, at det særligt er denne læsning, der fremmer læsefærdighederne, er det uheldigt, at mere og mere af læsningen i skolen sker på skærm, siger Anne Mangen.

På baggrund af studiet anbefaler forskerne derfor, at elever bør lære strategier til at håndtere dybdelæsning på digitale enheder. Samtidig fremhæver de, at skoler og skolebiblioteker bør motivere eleverne til også at læse papirbøger.

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilde: forskning.no