Sørg for frugt og grønt til alle måltider

I en travl hverdag med børn kan det være svært at få presset grøntsager ind i løbet af dagen. En ny forbrugeranalyse viser, at det først er ved aftensmåltidet, at danske børnefamilier får frugt og grønt. Det gør det vanskeligt at få den anbefalede mængde.

Af Julie Fristed Hansen, redaktionsassistent
27. juni 2018

94% af danske børnefamilier får alt deres frugt og grønt ved aftensmåltidet, men det gør det svært at nå den anbefalede mængde. Det viser en GFK-analyse foretaget af Dansk Gartneri, der står bag kampagnen “Sæson”. Kampagnens  formål er at få danskerne til spise mere frugt og flere grøntsager.

At grøntsagerne først kommer på bordet ved dagens sidste måltid gør det svært at opnå den anbefalede mængde frugt og grønt på 600 gram for voksne og 300-500 gram for børn mellem 4 og 10 år. Det skyldes ifølge Pernille Bech fra Dansk Gartneri, at det er en stor mængde ved en enkelt måltid.

– Hvis danskerne skal spise de anbefalede mængder, er det derfor nødvendigt, at vi har fuldt fokus på at få det grønne med til morgenbordet, i madkassen og som mellemmåltid til både børn og voksne, siger hun.

Læs også: Kampen om at få børnene til at spise sundt

Der skal ikke meget til

Det behøver ikke være svært at få både børn og voksne til at få grøntsagerne ind i flere af dagens måltider, mener Pernille Bech

– Det handler om de nemme vaner. Man kan med fordel spise et par cherrytomater til røræggen søndag formiddag, spise en håndfuld bær sammen med havregrynene om morgenen, skære æbler ud i både og drysse lidt kanel over til mellemmåltidet eller servere gulerødder til ostemaden. På den måde, får man nemt grønt til alle måltider, siger hun.

Læs også: Så meget frugt og grønt bør dit barn spise

Frugt og grønt er nødvendigt

Det er ikke uden grund, at det anbefales, at danskerne skal spise mere frugt og grønt. Det er nemlig med til at forebygge en række sygdomme, heriblandt hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og nogle kræftformer. Og på grund af det lave indhold af kalorier og det rige indhold af kostfibre er frugt og grønt også med til at opnå eller bibeholde en sund vægt.

For at sikre, at børn får de nødvendige næringsstoffer, anbefales det at få inkluderet både frugt og grønt i samtlige af dagens hoved-og mellemmåltider.

Læs også: Fem måder at få børn til at spise grøntsager

Kilder: Sæson, Miljø-og Fødevareministeriet, Netdoktor