Slikskålen kommer frem, når børnene er lagt

Foto: iStock.com

Mange forældre spiser sundt, når børnene kigger på. Men så snart de er lagt i seng, bliver de søde sager fundet frem.

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent, 21.01.2019

Kender du det, at slik, chips og chokolade kommer frem fra skabet, når børnene er lagt, og det er tid til at smide benene op og slappe af? I så fald er du ikke alene.

40 procent af danske forældre med hjemmeboende børn finder nemlig først de søde sager frem efter børnenes sengetid. Samtidig sørger de for at spise sundt, når børnene er til stede. Det viser en undersøgelse foretaget på 500 forældre med hjemmeboende børn over hele landet i forbindelse kampagnen Sæson.

Resultaterne tyder på, at mange forældre ønsker at give deres børn sunde madvaner, men måske selv har lidt sværere ved at følge det til fulde.

Læs også: Så lidt slik må dit barn få om dagen

Hvor meget sukker må man få?
Det er ingen hemmelighed, at sukker i for store mængder ikke er godt – hverken for børn eller voksne. Det anbefales, at voksne kvinder maks spiser 50-55 gram sukker om dagen, mens disse anbefalinger lyder på maks 55-70 gram for voksne mænd. For børn er anbefalingerne naturligt nok lavere. Børnehavebørn bør maks få mellem 30 og 40 gram sukker, mens et skolebarn maks bør få 45-55 gram.

Man kan nemt nå over den anbefalede mængde sukker, hvis han hopper i en solid slikskål om aftenen. Her er en liste over sukkerindholdet i en række søde sager;

  • En chokoladebar (55 gram) indeholder 32 gram sukker

  • En sodavand (0,5 liter) indeholder 50 gram sukker

  • Saftevand (2 dl) indeholder 20 gram sukker

  • Et stykke kage (70 gram) indeholder 20 gram sukker

  • En portion bolsjer (50 gram) indeholder 37 gram sukker

  • Is med chokoladeovertræk (87 gram) 17 gram sukker

Læs også: Sund mad til små børn

Sundere alternativer
Da det hverken er godt for forældre eller børn at springe i den helt store slikskål hver aften, kan man med fordel forsøge sig med sundere alternativer en gang imellem, når sukkertrangen melder sig. Det kan blandt andet være:

  • Et glas juice i stedet for sodavand

  • Postevand med frugtskiver i stedet for saftevand

  • Frisk frugt frem for slik

  • Frosne vindruer i stedet for slik

  • Æble med kanel i stedet for slik

  • Æble med honning og nødder i stedet for slik

  • Tørret frugt i stedet for slik

  • Rawkugler lavet på tørret frugt i stedet for kage eller chokolade

Kilde: Sæson , Fødevarestyrelsen , Alt Om Børns artikel om slik til børn

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her