Sådan får du bedst effekt af dit jerntilskud

Gravide anbefales at tage jerntilskud fra 10. graviditetsuge. Men det er ikke helt ligegyldigt, hvordan man tager dem. Nogle fødevarer nedsætter nemlig optagelsen, mens andre fremmer effekten.

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent, 6. maj 2019

Danske studier har vist, at cirka en femtedel af de gravide vil udvikle jernmangel mod slutningen af graviditeten, hvis de ikke tager jerntilskud. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen gravide at tage 40-50 mg jern dagligt fra 10. graviditetsuge.  

Hvis du har behov for jerntilskud, er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan og hvornår du tager tilskuddet, da det påvirker effekten. Her giver farmaceut hos online-apoteket Apopro Imran Asli Biyik nogle råd til, hvordan du tager dit tilskud rigtig.

Gode råd til at få den bedste effekt af dit jerntilskud

Jern skal som udgangspunkt helst tages mellem måltiderne, hvor man optager det bedst. Nogle oplever dog mavesmerter, forstoppelse og kvalme, og her kan det hjælpe  at tage jerntilskuddet sammen med et måltid. Der er imidlertid en række fødevarer, som nedsætter jernoptaget, og som du derfor helst skal undgå at indtage sammen med jerntilskuddet. Omvendt er der faktisk også en række fødevarer, som fremmer optagelsen af jern.

  • Det kan være en god ide at drikke et glas appelsinjuice eller spise anden frugt og grønt, der er rige på C-vitamin, sammen med jerntilskuddet. C-vitamin fremmer nemlig optagelsen af jern. Alternativt kan du tage en C-vitamin-tablet sammen med jerntilskuddet.
  • Du bør derimod undgå mælkeprodukter sammen med jerntabletter, da kalk nedsætter optagelsen af jern. Hvis du for eksempel spiser en skål havregryn med mælk til morgenmad, bør du tage din tablet minimum én time før morgenmaden eller tre timer efter.
  • Du bør også undgå koffeinholdige produkter som kaffe, te, cola og mørk chokolade sammen med jerntilskud, da det hæmmer optagelsen af jern.
  • Hvis du tager andre kosttilskud, bør man læse bag på pakken af dem. Der er nemlig nogle typer kosttilskud, man bør undgå sammen med jerntilskud. Desuden nedsætter syreneutraliserende midler, som magnesium, også optagelsen af jern.

Vær opmærksom på, om du får for meget jern

Man kan godt få for meget jern. Derfor fraråder Imran Asli Biyik, at man begynder at tage jerntilskud uden at forhøre sig hos sin læge først. Nogle af symptomerne på for meget jern er:

  • Mavesmerter
  • (Blodigt) diarré
  • Opkast

Hvis man tager mere end én jerntablet dagligt, anbefaler Imran Asli Biyik, at man fordeler tilskuddet over dagen. Ved nogle typer af jern kan man dog godt indtage hele tilskuddet på samme tid.

Kilde: Netdoktors artikel om jerntilskud,  Sundhedsstyrelsen

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her