Nyt studie: Puslespil er matematik for 2-årige

Børn kan blive bedre til matematik gennem puslespil, hvor moderen hjælper og opmuntrer, og træningen begynder allerede i 2-års alderen. Det viser et nyt studie.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 24. marts 2020

Puslespil, klodser og andre geometriske legeredskaber findes på mange børneværelser. De kan være genstand for megen tid med både leg og koncentration. Legetøjet kan endvidere være med til at udvikle barnets rumfornemmelse.

Nu viser et nyt norsk studie, at barnets forståelse for matematik senere i livet hænger sammen med moderens hjælp og opmuntring til rumlig forståelse, når barnet blot er 2 år gammelt.

Hjælp og opmuntring fra mor

Studiet tog udgangspunkt i 932 mødre og deres 2-årige børn. Mødrene blev bedt om at hjælpe deres børn med at lægge et puslespil.

Forskerne observerede mødrene og børnene, mens de udførte opgaven. Mødrene skulle opmuntre de 2-årige og hjælpe dem til at få en fornemmelse af rum gennem sprog, fagter og ved at hjælpe dem med at placere brikker.

Studiets resultater viste en sammenhæng mellem moderens niveau af støtte i mor-barn-interaktionen i 2-års alderen og barnets matematiske færdigheder senere i livet. Således førte et højt niveau af støtte til færre matematiske problemer, når barnet gik i 2. klasse.

– Det at hjælpe sit barn med at samle puslespil, gennem at forklare rum, former og rotationer, viser sig at kunne forebygge problemer i matematik de første år i indskolingen, siger Henrik Zachrisson, der er professor ved universitetet i Oslo og en af forskerne bag studiet, til det norske forskningsmedie forskning.no.

Rumfornemmelsen er ifølge forskeren vigtig i forståelsen af matematikkens begreber såvel som i vores daglige liv, som for eksempel, når vi skal pakke en taske eller dele en pizza.

Læs også: Talblindhed: 5 tegn

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: Taylor & Francis Online, forskning.no