Nye anbefalinger om D-vitamin til børn og voksne

Fødevarestyrelsen har opdateret sine anbefalinger for, hvor meget D-vitamin børn og voksne skal have om dagen.

Af: Redaktionen, 23. december 2020

Børn skal have D-vitamindråber hver dag, til de fylder 4 år, og alle over 4 år skal tage D-vitamin fra oktober til april. Sådan lyder de nye anbefalinger fra Fødevarestyrelsen.

Derfor udvides aldersgrænsen for de små børn

De nye udmeldinger for små børn bygger på undersøgelser fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), der viser, at børn i 2-3 års alderen ikke får nok D-vitamin gennem deres kost. Forskerne har ikke data for børn i 3-4 års alderen, men de vurderer, at heller ikke børn i denne aldersgruppe kan komme op på det anbefalede indtag af D-vitamin alene gennem de daglige måltider. 

Derfor udvider Fødevarestyrelsen nu de tidligere anbefalinger med to år, så forældre skal fortsætte med at give deres børn tilskud med D-vitamin, til børnene fylder 4 år. Fra halvandet årsalderen kan børnene eventuelt få en multivitaminpille, som så erstatter tilskuddet med D-vitamin.

Derfor nye anbefalinger for børn og voksne

Børn over 4 år og voksne bør tage et dagligt D-vitamin-tilskud på mellem 5-10 mikrogram dagligt i vinterhalvåret. 

De nye anbefalinger er baseret på en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, hvor man har taget blodprøver på 3092 personer i alderen 2 til 69 år fra forskellige dele af landet. Blodprøverne viste, at knap hver femte dansker har D-vitaminmangel om foråret, hvor solen ikke har bidraget med dannelse af D-vitamin hen over vinteren. 

På den baggrund har en rådgivende ekspertgruppe vurderet, at danskernes indtag af D-vitamin bør øges, så gruppen med D-vitaminmangel opnår en forbedret knoglesundhed.

Derfor er D-vitamin vigtigt

D-vitamin fremmer kroppen optagelse af calcium og fosfat fra tarmen. Calcium og fosfat er grundlæggende bestanddele af tand- og knoglevæv, og tilstrækkeligt med D-vitamin er derfor en forudsætning for, at vi udvikler og bevarer stærke knogler.

Kilder til D-vitamin

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. Kosten dækker kun i mindre grad vores behov for D-vitamin. D-vitamin findes i de fede fisk som makrel, sild, ål, laks, hellefisk med flere. Der findes også vitamin D i kød, mælk, æg og ost, men i begrænset mængde. D-vitamin findes stort set ikke i planter. D-vitamin-indholdet er kun lavt i de fedtfattige mælkeprodukter (for eksempel skummetmælk). De vigtigste kilder til vitamin D i danskernes kost er fisk, fedtstoffer (margarine, smør, olier), kød, æg, samt mælk og ost. 

D-vitamin er fedtopløseligt og skal derfor indtages sammen med måltider, der indeholder fedt for at kunne blive optaget i kroppen.

Anbefalinger om tilskud

  • Børn fra 2 uger til 4 år: 10 mikrogram D-vitamin dagligt året rundt. Spædbørn, som dagligt får 800 ml eller mere af modermælkserstatning med 1,3 µg D-vitamin pr 100 ml eller mere, skal dog ikke have D-vitamin tilskud. Hvis barnet får multivitaminpille skal det ikke have ekstra D-vitamin.
  • Alle over 4 år: 5-10 mikrogram D-vitamin dagligt fra oktober til april.
  • Gravide, børn og voksne med mørk hud, børn og voksne, som går tildækket om sommeren, eller som ikke kommer udendørs til daglig eller undgår sollys: 10 mikrogram D-vitamin dagligt året rundt.
  • Alle over 70 år, plejehjemsbeboere og personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder: 20 mikrogram D-vitamin kombineret med 800-1000 mg calcium dagligt året rundt.

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: Sundhedsstyrelsen, Netdoktor: Nye anbefalinger om D-vitamin, D-vitamin