Ny podcast om børns trivsel sætter fokus på angst

En ny podcast handler om trivsel hos danske børn. I to afsnit sætter den fokus på angst, som mellem 5 og 10 procent af alle børn har oplevet.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 23. september 2020

Hvordan bliver danske børn påvirket af psykologiske, sociale og økonomiske vilkår i deres opvækst?

Det spørgsmål besvarer en række forskere i den nye podcastserie ‘Hvad vi egentligt ved om børns trivsel’, der er produceret af det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. I to af seriens afsnit er der fokus på børn, der rammes af en angstlidelse.

Ny rapport: Trivsel i top hos danske børn

Angst er en psykiatrisk diagnose

Ifølge podcasten er det mellem 5 og 10 procent af alle børn, der har oplevet angst. Men angsten eksisterer ikke kun i barndommen. For mange af børnene ender angsten nemlig med at følge dem hele livet, og det kan føre til problemer med uddannelse og social omgangskreds.

Barbara Hoff Esbjørn, der er professor i psykologi, understreger i podcasten, at begrebet angst ikke blot handler om, at barnet er bange. Begrebet henviser derimod til en egentlig diagnose, hvor barnet har en så ekstrem oplevelse af angsten, at barnet befinder sig i en kronisk tilstand af alarmberedskab.

– Når vi bruger begrebet angst, så taler vi om en psykiatrisk diagnose. Børn der har en oplevelse af angst, der er så ekstrem, så langvarig og så forstyrrende, at den ødelægger deres mulighed for at leve som alle andre, siger hun.

Svensk studie: Daginstitutioner styrker børns fysiske og psykiske helbred

Sådan hjælper man som forælder sit barn med angst

I podcasten understreger forskerne vigtigheden i, at et barn med angst kommer i behandling hurtigst muligt. Men hvordan genkender man som forælder angst hos sit barn? 

Barbara Hoff Esbjørn fremhæver, at et tegn kan være, at man som forælder begynder at lave tilpasninger for barnet. Man kan desuden holde øje med, hvordan barnet reagerer, når man som forælder presser det til at gøre de ting, som det på grund af angsten forsøger at undgå. Det understreger Sonja Breinholst, der leder Center for Angst.

– Når børn har angst, så får man som forælder lyst til at gå ind og støtte dem og trøste dem, og det virker på kort sigt. Men på langt sigt så ved vi, at det kan være med til at forværre og vedligeholde angsten, understreger hun.

Det angstramte barn skal i stedet lære, hvordan det kan kontrollere angsten, og det er her, behandling kommer ind i billedet.

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: Podcastserien ‘Hvad vi egentlig ved om børns trivsel’ og Københavns Universitet: I hver skoleklasse sidder mindst ét barn med angst