Motion under graviditeten kan måske forebygge overvægt hos børn

En rask gåtur, en svømmetur eller en anden form for let træning under graviditeten kan vise sig at have en positiv betydning for barnets senere liv. Ny forskning har nemlig vist, at motion under graviditeten potentielt kan beskytte mod udviklingen af overvægt hos barnet. 

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent, 6. april 2021

Overvægt hos børn er en kompleks størrelse, og det er lidt af en gåde, hvorfor nogle udvikler overvægt, mens andre ikke gør. Derfor arbejder mange forskere på at finde svaret. 

Forskere fra blandt andet Aarhus Universitet har i et nyt internationalt studie fundet ud af, at motion under graviditet kan have betydning for, hvilke gener der kommer til udtryk hos barnet.

Det betyder, at motion under graviditeten potentielt kan beskytte mod udvikling af overvægt, type 2-diabetes og andre livsstilssygdomme senere i livet hos barnet. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Aarhus Universitet. 

Læs også: Flere idrætstimer forebygger fedme blandt skolebørn

“;(…) en kim til overvægt kan blive lagt allerede i fosterstadiet, hvor ikke blot gener fra mor og far, men også påvirkninger fra moderens omgivelser har betydning. Moderens helbred og livsstil under en graviditet kan altså påvirke barnets risiko for overvægt og type 2-diabetes, og der er dannet en ond cirkel, hvor overvægten gives videre til næste generation,” siger Niels Jessen, forskningschef ved Steno Diabetes Center Aarhus og professor ved Aarhus Universitet. 

Læs også: Sådan klarer du både baby og træning 

Bestemt protein giver bedre forbrænding

Gennem forsøg først med mus og senere målinger på gravide kvinder har forskerne fundet ud af, at fysisk aktive gravide har en bedre forbrænding af sukker og fedt, end de inaktive. Ved museforsøgene viste det sig at være proteinet SOD3, der blandt andet produceres i moderkagen, som er ansvarlig for den bedre forbrænding, hvilket også har en positiv indflydelse på fosteret. 

Læs også: Enebørn er mere overvægtige end andre

Efterfølgende har forskerne undersøgt gravide kvinder ved målinger på Aarhus Universitetshospital. Her så forskerne, at SOD3 stiger i takt med, at moderkagen vokser og i nogle tilfælde med fysisk aktivitet, hvilket ifølge Niels Jessen bekræfter, at SOD3 produceres af moderkagen – og at produktionen øges ved fysisk aktivitet.

Læs også: Undgå graviditetssukkersyge med træning under graviditeten 

“Selvom man er født med et sæt gener, som følger én resten af livet, så viser vores studie, at SOD3 kan virke ved at op- og nedregulere fosterets arvemateriale. Altså skrue op og ned for, hvilke gener der skal komme til udtryk hos barnet,” siger Niels Jessen.

På den måde kan SOD3 ifølge Niels Jessen være med til at bestemme det kommende barns evne til at forbrænde sukker- og fedtstoffer – og dermed sandsynligvis også barnets risiko for at udvikle eksempelvis overvægt og type 2-diabetes.

Læs også: Studie slå fast: Motion er sundt under graviditeten 

Kilde: Aarhus Universitet. 

Fakta om motion under graviditeten 

  • Almindelig idræt kan du fortsætte med i en tilpasset form
  • Du bør undgå hård træning, så du ikke får det ubehageligt eller stresser fosteret. Vær tilbageholdende med eksempelvis hård styrketræning og udholdenhedstræning. 
  • Træningspulsen bør ikke være over 140-145 slag/minut, så man ikke kommer til at overbelaste hjertet. 
  • Nogle former for idræt frarådes under graviditeten, da der under udøvelsen er fare for, at man selv eller fosteret/barnet kommer til skade ved for eksempel et sammenstød eller en hård tackling. De idrætsformer, der bør undgås, er blandt andet fodbold, basketball og håndbold
  • Raske gåture, gravidyoga eller svømning er eksempler på gode og skånsomme motionsformer under en graviditet.

Kilde: Alt om børns artikel om motion under graviditeten

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her