Må små børn ernæres med vegetarisk eller vegansk kost?

I disse år spiser flere danskere vegetarisk og vegansk. Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler dog ikke, at man ernærer sine børn gennem en plantebaseret kost. Det gælder både børn under 2 år og over.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 11. marts 2020

Der er mange årsager til, at flere danske familier ønsker at skifte kødet ud med grønnere alternativer. Det kan være af hensyn til klimaet, med henblik på at leve en sundere livsstil eller med omtanke for dyrevelfærd. 

Det anbefales imidlertid ikke, at man ernærer sine børn udelukkende med plantebaseret kost. Sådan lyder det både fra Sundhedsstyrelsen, der rådgiver om kost til børn under 2 år, og Fødevarestyrelsen, der udtaler sig om kost til børn over 2 år.

Man skelner mellem en vegansk kost, der er fuldkomment plantebaseret, og en vegetarisk kost er stort set plantebaseret, men også inkluderer æg og mælkeprodukter.

Børn under 2 år

Vegansk kost

Sundhedsplejerske Annette Poulsen fra Sundhedsstyrelsen understreger til Netdoktor, at Sundhedsstyrelsen ikke anbefaler vegansk ernæring til småbørn under 2 år.

Barnets første to leveår er nemlig den mest sårbare periode, når det kommer til barnets vækst og kognitive udvikling i forhold til kostens indhold af energi, vitaminer og mineraler, herunder B-12 vitamin. Det er derfor nødvendigt med en stor viden om kost og ernæringsbehov, hvis der skal sammensættes en kostplan, der lever op til barnets behov.

En vegansk kost kræver, at barnet er rask, spiser varieret og med god appetit, og det bør sundhedsplejersken informere forældre om, hvis de overvejer vegansk kost til deres barn. Når fødevarer udelukkes fra barnets kost, er der større risiko for fejlernæring. Børn, der får vegansk ernæring, skal have modermælkserstatning i mindst to år samt B12-tilskud.

Sundhedspersonale er ikke uddannet til at give diætetisk rådgivning, og forældre rådes derfor til at henvende sig hos en autoriseret klinisk diætist, som kan rådgive om kostens sammensætning. Samtidig bør den praktiserende læge følge barnets vækst og udvikling, så det sikres, at barnet ikke bliver påvirket negativt af den veganske kost.

Vegetarisk kost

Vælger man en vegetarisk kost til sit barn under 2 år, er det vigtigt at være opmærksom på, at kosten er varieret og indeholder både æg og mælkeprodukter. Det skriver Sundhedsstyrelsen, der også anbefaler, at barnet får samme mængde mælk som andre børn samt æg i rigelige mængder. Den vegetariske kost skal udover mælkeprodukter og æg indeholde grøntsager og frugt, linser, bønner, bælgfrugter, kartofler, kornprodukter, planteolier samt nødder, fedtholdige frø og kerner.

Hvis barnet fortsat ammes i overgangsperioden til vegetarisk kost, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at barnet får et jerntilskud i form af dråber. Ammes barnet ikke, skal det have modermælkserstatning og intet tilskud af jern. Småbørn, der ernæres gennem en vegetarisk kost, skal have samme tilskud af D-vitamin som andre børn.

Børn over 2 år

Vegansk kost

Fødevarestyrelsen anbefaler, at man er særlig opmærksom, hvis man giver et barn over 2 år vegansk kost. Det skyldes, at børn har særligt brug for næring til at vokse og udvikle sig. Trine Grønlund, der arbejder med sund mad og kommunikation i Fødevarestyrelsen, understreger, at forældrene bør konsultere en autoriseret klinisk diætist. 

– I Fødevarestyrelsen anbefaler vi dog ikke, at børn over to år spiser vegansk – det skal dog ikke forstås på den måde, at det er noget vi fraråder. Men jo flere fødevarer, man udelukker fra en almindelig dansk kost, desto mere opmærksom skal man være, siger hun.

Forældre anbefales at give børn over 2 år, der spiser vegansk, en børnevitaminpille hver dag samt evt. calciumtilskud.

Vegetarisk kost

Giver man sit barn en vegetarisk kost, anbefaler Fødevarestyrelsen, at man som forældre sørger for, at barnet spiser varieret og får både æg og mælkeprodukter. Hvis man gør det, får barnet typisk nok næringsstoffer gennem den vegetariske kost.

Gravid og veganer

Gravide kvinder, der er veganere, bør spise en varieret kost med tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler, herunder D-vitamin. Det gælder både, mens kvinden er gravid, og mens hun ammer.

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: Netdoktors artikel Veganer – hvad skal du være obs på?, Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen