Klimavenlige kostråd: Supplerende anbefalinger til gravide og ammende

De klimavenlige kostråd, som blev introduceret i januar, er nu blevet opdateret med supplerende anbefalinger til blandt andet gravide og ammende kvinder.

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent, 6. maj 2021 

For nylig blev Danmarks ti officielle kostråd reduceret til syv mere klimavenlige af slagsen. Det skete som led i en indsats for at fremme både danskernes og klodens sundhed. Blandt andet skal vi spise mindre kød og skrue op for forbruget af bælgfrugter, fisk og grøntsager.

For langt de fleste danskeres vedkommende er de syv kostråd vejen til en sund og varieret kost, men for nogle grupper kan rådene ikke stå alene. Derfor supplerer Fødevarestyrelsen nu de syv råd med tre ekstra sæt anbefalinger til blandt andet gravide og ammende.

Læs også: Sukker i kosten fører ikke til hjertefejl 

1. Følg De officielle Kostråd og skru op for den sunde mad

Det anbefales, at gravide følger de nye, officielle, klimavenlige kostråd. Men det øgede behov for næring og energi hos gravide og ammende betyder, at det anbefales, at man skruer op for de sunde valg og spiser sig mæt i de sunde madvarer.
Læs også: Kostråd skal give klimavenlig mad på tallerkenen

De syv kostråd

  1. Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  2. Spis flere grøntsager og frugter
  3. Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  4. Spis mad med fuldkorn
  5. Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  6. Spis mindre af det søde, salte og fede
  7. Sluk tørsten i vand

Kilde: Fødevarestyrelsen

2. Tag de anbefalede kosttilskud

Når du planlægger at blive gravid, anbefales det, at du tager 400 µg folsyre dagligt. 

Når du er blevet gravid, bør du også tage 400 µg folsyre dagligt de første 12 uger af graviditeten. Fra graviditetsuge 10 anbefales det desuden at tage 40-50 mg jern dagligt. Igennem hele graviditeten, bør du tage 10 µg d-vitamin og 500 mg calcium dagligt. Calcium kan undlades, hvis du spiser mejeriprodukter svarende til 350-400  ml mælkeprodukt. 

Som ammende bør du fortsætte med 500 mg calcium dagligt, hvis ikke du får tilstrækkelig med mejeriprodukter. 

Vær opmærksom på, det ikke anbefales, at man tager andre kosttilskud end de anbefalede, når man prøver at blive gravid, er gravid og ammer.

Læs også: 4 kosttilskud, du bør tage i graviditeten

 4. Undgå eller hold igen med nogle fødevarer 

Der er en række mad-og drikkevarer, som du bør undgå eller begrænse mængden af, når du prøver at blive gravid, er gravid og ammer. 

Læs også: Sammenhæng mellem kost og fertilitet 

Undgå: 

  • Alkohol 
  • Energidrikke
  • Ingefærshots 
  • Udskæringer af de store fisk f.eks. tun, aborre, sandart og oliefisk. Det gælder også, hvis du spiser sushi. 
  • Lever og levertran 
  • Upasteuriseret mælk og bløde råmælksoste
  • Visse urter. Læs mere hos Fødevarestyrelsen. 

Hold igen med: 

  • Læskedrikke, eksempelvis cola 
  • Kaffe 
  • Lakrids 
  • Dåsetun 
  • Røget fisk
  • Leverpostej 

Kilder: NetdoktorFødevarestyrelsen, Fødevarestyrelsen

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her