Højtlæsning: Indholdet er vigtigt

Mange familier praktiserer højtlæsning inden sengetid. Men det er ikke helt ligegyldig, hvilke børnebøger der bliver læst op for børnene, viser nyt studie.

Original forfatter Ema Seferovic, Redaktionsassistent

Senest opdateret 11. januar 2018

Det er ikke nogen nyhed, at børns sproglige og kognitive udvikling påvirkes i en positiv retning, når der står højtlæsning på programmet i det lille hjem. Men nu viser ny forskning, at det også er vigtigt, hvilke typer af bøger, der bliver læst op for de små i hjemmet.

Det nye studie, der er udarbejdet af en gruppe forskere fra det psykologiske institut på UF, University of Florida, har undersøgt en gruppe spædbørn, der er seks måneder gamle, over en tidsperiode på et halvt år.  

Studiet viser, at når forældre læser op fra bøger med ansigter eller karakterer, der har navne, udvikles børnenes læringsproces i en højere grad, end hvis der bliver læst op af børnebøger, som ikke inkluderer billeder eller illustrationer med ansigter eller karakterer med navne.

Med denne type børnebøger har det vist sig, at børn lærer mere, de bruger de oplysninger, de modtager gennem læsningen i nye situationer, og så har det vist sig, at højtlæsning fra denne type af børnebøger øger hjerneaktiviteten hos børnene.

Baby og højtlæsning: 3 gode råd

Der findes et hav af forskellige børnebøger på markedet. Vi giver dig her tre gode råd til, hvordan den lille kan få mest ud af højtlæsningen.

  1. Vælg bøger der matcher dit barns alder.

  2. Vælg bøger der navngiver forskellige karakterer og indeholder objekter og ansigter.

  3. Navngiv selv objekter eller karakter i bøgerne, hvis der ikke allerede indgår navne i bøgerne.

Kilde: The Conversation