Godt nyt: Nu spiser vi mere fuldkorn

Foto: iStock.com

Er I også blevet bedre til at spise fuldkorn derhjemme? Det er danskerne nemlig generelt. 

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent, 13. september 2019  

Længe har danskerne ikke spist tilstrækkeligt med fuldkorn, men nu viser nye tal, at vi er blevet bedre og endda spiser mere end den anbefalede mængde. 

Tal fra 2011-2013 viser, at danskerne dengang i gennemsnit spiste 63 gram fuldkorn dagligt, og kun 30 procent  fik den anbefalede mængde. Disse tal lyder i dag på 83 gram fuldkorn om dagen, og over halvdelen af danskerne får den anbefalede mængde fuldkorn på 75 gram. Anbefalingen for børn mellem fire og ti år er 40-60 gram, da de generelt spiser mindre end voksne. Dog må de gerne spise mere end det anbefalede. En undersøgelse fra 2017 har nemlig vist, at børn, som spiser mere fuldkorn end det anbefalede, er sundere end dem, der ikke gør. 

Læs også: Servér fuldkorn for dit barn 

Godt nyt
De nye tal er godt nyt, da fuldkorn er med til at forebygge og mindske risikoen for en række sygdomme heriblandt type 2-diabetes, hjerte/kar sygdomme og tyk – og endetarmskræft. Kræftens Bekæmpelse går endda så langt at sige, at det at spise meget fuldkorn er noget af det vigtigste, du kan gøre for din og dine børns sundhed. 

Læs også: Sund mad til små børn 

Hvad kan man gøre for at nå den anbefalede mængde?
Det behøver ikke være svært at nå den anbefalede mængde. Faktisk kan I allerede nå de 75 gram ved at spise en skål havregryn/müsli til morgenmad og én til to skiver rugbrød til frokost. 

Fødevarestyrelsen anbefaler, at I vælger produkter som ris, pasta, knækbrød og lignende med fuldkornslogoet på, ligesom de råder til, at I eksempelvis erstatter hvedemelet med fuldkornsmelet, hvis I selv bager brød. I kan læse mere om deres råd til at nå den anbefalede mængde på Fødevarestyrelsens hjemmeside. 

Kilde: Fødevarestyrelsen 1, Fødevarestyrelsen 2, Netdoktors artikel om fuldkorn, Alt Om  børns artikel om fuldkorn 

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her