9 råd til at få barnet til at sove

Har dit barn svært ved at finde ro, når det er tid til at sove? Her har vi samlet Sundhedsstyrelsens råd og anbefalinger til forældre, der har svært ved at få deres barn til at sove.

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent 2. oktober 2019. Opdateret af Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent 19. april 2021

Som forældre kan det være stressende og opslidende, hvis ens barn har svært ved at finde ro eller vågner flere gange i løbet af natten. Derfor har vi her samlet Sundhedsstyrelsens råd til forældre, som kæmper med barnets søvn.

Læs også: Børns søvn – hvor lidt og hvor meget?

Sådan skaber i bedre søvnvaner

  1. Sørg for, at barnet er mæt, rolig og tryg.
  2. Bleen skal være tør.
  3. Det må ikke være for varmt, så sørg for at temperaturen i rummet er maks 20 grader. 
  4. Sørg også for, at barnet ikke har for meget tøj på. 
  5. Brug en let babydyne, der passer til sengen, og som barnet nemt kan sparke af. 
  6. Hav ikke løse tæpper, puder og bamser i sengen.
  7. Sørg for, at barnet hverken sover for meget eller for lidt i løbet af dagen. Du kan læse mere om børns søvnbehov afhængig af alder i Alt Om Børns artikel: Børns søvn – hvor lidt og hvor meget?
  8. Sørg for at skabe ro inden sengetid ved at undgå vilde lege og aktiviteter og i stedet indføre et fast ritual, som indstiller barnet på, at det er ved at være sengetid.
  9. Sørg for, at barnet oplever dagslyset om dagen, og dæmp lyset om aftenen, da det er med til at regulere barnets døgnrytme.

Læs også: Søvnmangel kan føre til fedme hos børn og unge

Barnet vågner flere gange om natten

Normalt sover små børn i kortere intervaller flere gange i løbet af et døgn, hvilket betyder, at barnets sammenhængende nattesøvn normalt ikke varer længere end fem til seks timer. Men vågner barnet oftere end normalt, kan I overveje om:

  • der er rod i barnets søvnrytme
  • om barnet har ondt i tænderne
  • om barnet er sygt
  • om I forstyrrer barnet, hvis I sover i samme rum
  • om barnet er inde i en periode med store omvæltninger, indtryk og udfordringer

Alt dette kan nemlig gøre barnet uroligt og påvirke søvnen.

I kan læse mere om børns søvn hos Sundhedsstyrelsen her

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her