Får dit barn nok D-vitamin?

Hvert andet danske barn er i underskud af D-vitamin, viser en undersøgelse fra Odense Universitetshospital, og det kan skade børnenes knogleudvikling, understreger overlæge.    


Original forfatter Ema Seferovic, Redaktionsassistent

Senest opdateret 5. september 2017


Der er mange ting, der skal holdes styr på, når man bliver forældre, og det kan sommetider resultere i, at noget bliver glemt eller ubevidst forsømt.

Én af disse ting kan være at sørge for, at den lille får nok D-vitamin.


Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn, der er mellem to uger og to år, får 10 mikrogram D-vitamin dagligt. Men trods anbefalingen, får hvert andet barn i Danmark ikke nok D-vitamin, viser en undersøgelse fra Odense Universitetshospital, som endnu ikke er offentliggjort.


Læs også: Vitaminer under graviditeten


Selvom vitaminmangel ikke kan føre til livstruende sygdomme, så er det alligevel vigtigt, at dit barns D-vitaminniveau er i balance, understreger professor og overlæge Henrik Christesen, der står bag undersøgelsen:


– Det er vigtigt først og fremmest for børnenes knogler, og for at de ikke brækker knoglerne, når de bliver gamle mennesker.


Sådan sikrer du at dit barn får nok D-vitamin

Sundhedsstyrelsen fremhæver tre forskellige slags kilder, der kan sikre, at der er balance i indtaget af D-vitamin hjemme hos jer.


  • D-vitamintilskud i form eksempelvis et dagligt indtag af D-dråber er måden, hvorpå både gravide og børn under to år kan opnå en tilpas mængde D-vitamin.

  • Solen er den mest direkte kilde til D-vitamin. Et par gåture om ugen i naturen på solrige forårs- og sommerdage kan også give dig og dit barn D-vitamin.

  • Mad, der er rig på D-vitamin, såsom fisk, kød, æg og mejeriprodukter kan også være vejen til en god balancegang i jeres D-vitaminindtag – specielt når vinterhalvåret indtræder, og det bliver svære og svære at få adgang til solens stråler.


Læs mere om Sundhedsstyrelsens anbefalinger for D-vitamin her.

Kilde: Dr.dk og Sundhedsstyrelsen