Digitale spil skaber fællesskab hos børn i en coronatid

En ny rapport viser, at digitale spil ikke kun er underholdning for børn. De digitale spil bruges i høj grad som socialisering med andre – og måske særligt i en tid med corona.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 18. februar 2021

Hvis du har børn, der spiller digitale spil, har du måske oplevet, at dine børns spilletid af og til fører til konflikter derhjemme. Som forælder kan virke som om, at børnene bruger enormt meget tid på underholdning foran skærmen.

Men digitale spil er ikke kun underholdning for børn. Spillene er også med til at udfylde et socialt behov, og det gælder måske særligt i en tid med corona.

En ny rapport viser, at over halvdelen af børn, der bruger digitale spil, spiller for at bruge tid sammen med deres venner eller for at indgå i fællesskaber online. Den nye rapport, der har undersøgt brugen af digitale spil helt ned til børn på 1 år, er udviklet i et samarbejde mellem DR, Medierådet for Børn og Unge og Det Danske Filminstitut.

Sundhedsstyrelsen: Nye anbefalinger om børns skærmbrug

Digitale spil udfylder et socialt behov

Rapporten er blevet til på baggrund af svar fra 1035 børn i alderen 1-15 år. Undersøgelsen blev foretaget i november 2020, og den bidrager derfor med et indblik i, hvordan børnene gør brug af digitale spil til at socialisere med venner i en tid, hvor corona resulterer i begrænset social kontakt.

Den nye undersøgelsen viser, at 55 procent af børn i alderen 1-15 år spiller online spil for at bruge tid med venner og indgå i online fællesskaber. Mens de små i høj grad spiller for at blive underholdt eller lære, spiller de 6 til 15-årige særligt for at få udfyldt et socialt behov.

Det er dog svært at sige med sikkerhed, hvor meget corona indvirker på undersøgelsens resultater.

– Den sociale faktor er enormt vigtig for børn over ni år, hvor man kan se, at de i høj grad bruger det som en del af deres fællesskaber. Det er svært at sige præcist, hvor meget corona spiller ind på resultaterne, men spillene er helt sikkert med til at give de ældre børn fællesskaber i en svær og måske ensom tid, forklarer Katrine Granholm Mortensen, der er digital redaktør for børn i DR Medier.

Digital færden: Sådan taler du med dit barn om YouTube

Uenigheder om spilletid i familien

Undersøgelsen viste desuden, at lige under halvdelen af de adspurgte børn oplever uenigheder med deres forældre i forhold til brugen af digitale spil. 45 procent af børnene svarer, at de ofte eller nogle gange oplever uenigheder. Det gælder særligt hos børn i alderen 6-11 år, og uenighederne handler oftest om spilletid.

Ifølge Casper Hollerup, der er daglig leder i Medierådet, kan konflikterne måske løses ved, at man som forælder undersøger, hvad børnene faktisk laver i deres spilletid.

– Det kan måske være med til at løse konflikterne om spilletid, hvis man som forælder er opmærksom på, at de digitale spil ikke kun er underholdning, men også opfylder et socialt behov hos børnene. Det kan føre til gode aftaler om rammerne for gaming derhjemme og andre steder, siger han.

Studie: Stressede forældre giver mere skærmtid til børnene

For de små børn i alderen 1-5 år er de mest populære spil Ramasjang, Super Mario, Bimi Boo, LEGO Duplo og Rasmus Klump. 

I aldersgruppen 6-8 år er de mest populære spil Roblox, Minecraft, Fortnite, Ramasjang og Super Mario, mens de 9 til 11-årige og de 12 til 15-årige også spiller Among Us! og FIFA i udbredt grad. Flere af spillene er sociale spil, som børnene spiller med hinanden.

Brevkasse: Brug af TV og tablet før sengetid kan give dårlig søvn

Den nye rapport er den største undersøgelse, der er foretaget af børns digitale spillevaner i Danmark. DR vil bruge resultaterne fra undersøgelsen i udviklingen af nyt indhold til børn.

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilde: Medierådet