Coronatrætte børn og unge

Nedlukningen kan skabe mistrivsel hos børn og unge. Psykiatrifonden har samlet fire konkrete råd til, hvordan du som forælder håndterer, at dit barn er coronatræt.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 13. januar 2021

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at vi alle er ved at være godt trætte af corona og går rundt og er lidt smådeprimerede.

Som forælder er du måske særligt bekymret, fordi dit barn virker til at mistrives i den nye hverdag med fjernundervisning og savn til vennerne. Men hvordan håndterer du det egentlig, hvis dit barn virker til at mistrives?

Psykiatrifonden giver 4 konkrete råd.

4 råd til coronatrætte børn og unge

Signe Bjerregaard, der er psykolog, hos Psykiatrifonden giver fire råd til, hvordan du som forælder kan håndtere dit coronatrætte barn.

  1. Tag temperaturen på barnets mistrivsel
    Hold øje med, om dit barn sover og spiser anderledes, samt hvorvidt barnet tager kontakt og har adfærdsændringer i humør og følelser. Kontakt jeres læge, hvis barnet mistrives, og I er bekymrede.
  2. Mød den unges mistrivsel alvorligt
    Kontakten til andre unge er essentielt for unge menneskers udvikling. Undgå at dit barn føler sig bagatelliseret og sørg for at spørge ind til og tilkendegive barnets følelser og behov for kontakt til andre unge.
  3. Spejl dine forældrefølelser med ligesindede
    Tal med andre forældre, hvis du oplever afmagt, magtesløshed og frustration som forældre.
  4. Prioritér og udforsk familietiden
    Nedlukningen betyder, at familien er mere sammen end normalt, og det kan være en udfordring. Inddrag børnene i, hvilke familieaktiviteter I skal lave sammen, og vær klar til at gå på kompromis.

Læs også: Råd til familier med psykisk sårbare børn

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilde: Psykiatrifonden