Børn er rutinerede mediebrugere

Udbuddet af indhold til børn på tv, streamingtjenester og sociale medier bliver større og større. Men børn bevæger sig rutineret rundt blandt de mange muligheder. Det skriver DR i den årlige rapport over medieudviklingen.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 21. januar 2021

Hvad ser børnene hjemme hos jer? 

Måske ser de Ramasjang på DR TV eller streamer indhold på Netflix, Youtube eller Disney+. Døgnet rundt er der et stort udvalg af programmer til børn i alle aldre – og der er fortsat flere på vej. Den 15. september 2020 blev det muligt at streame Disney+ i Danmark, og TV 2 har annonceret et kommende børneunivers kaldet Oiii.

Ifølge DR er kampen om børnenes opmærksomhed for alvor sat ind. Det understreger DR i den årlige rapport om medieudviklingen i Danmark, hvor der i år blandt andet er fokus på børns forbrug af tv, streaming og sociale medier.

Mens de 4 til 8-årige ugentligt bruger mest tid på at se Ramasjang, streamer de 9 til 14-årige sig mest indhold på YouTube. Faktisk bruger flere end 3 ud af 4 børn i aldersgruppen 4 til 14 år YouTube hver uge.

Streaming: Sådan taler du med dit barn om YouTube

Indhold giver forskellige oplevelser

Den store mængde indhold er med til at gøre børn til rutinerede mediebrugere. Særligt de større børn har en stor frihed til at vælge netop det indhold, de ønsker. Børn navigerer mellem mulighederne, som det passer dem. Forskelligt indhold tilbyder nemlig forskellige oplevelser for børnene.

– På den måde er mange af de tilbud, man ved første øjekast blot ville kategorisere som noget for børn, faktisk meget forskellige oplevelser for de mindste danske mediebrugere. Noget gør man sammen med andre, andet for sig selv, noget for at blive klogere og meget igen blot for at undgå kedsomhed, skriver DR i rapporten.

Selvom børnene overstrømmes med masser af indhold og indtryk, tyder det på, at den generation, der vokser op netop nu, trænes i at omgås i de mange forskellige programmer og streamingtilbud, understreger DR.

6 råd: Nye anbefalinger om børns skærmbrug

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: DR, Medieudviklingsrapporten 2020 (s. 17-19)