Amning giver færre adfærdsproblemer

Ny forskning viser, at børn, der udelukkende får modermælk i deres første halve leveår, får færre adfærdsproblemer i skolealderen.

Det er blevet slået fast mange gange – modermælk indeholder al den næring, nyfødte har brug for for at kunne udvikle sig.

Men et nyt studie, udført af et forskerteam ved Africa Centre for Population Health, viser, at modermælken ikke kun er gavnende for barnet fysiske sundhed men også for dets psykiske udvikling.

Forskerteamet så nemlig en klar forskel mellem de børn i skolealderen, der var blevet ammet fuldt ud i 6 måneder, og dem, der ikke var. De børn, der var blevet ammet i længst tid, havde færre adfærdsproblemer og stærkere kognitive evner end de børn, der ikke var blevet ammet. Disse børn havde blandt andet lettere ved at fastholde opmærksomheden i skolen, planlægge og huske ting og gøre flere ting samtidig.

Studiet understreger de positive virkninger af at amme (hvis man da har mulighed for det), da det styrker barnets psykosociale udvikling og sænker dermed risikoen for adfærdsproblemer senere i livet.

Kilde: Forskning.no