4 gode råd til et sundere børneværelse

Børneværelset er et sted, hvor dit barn opholder sig i mange timer. Derfor er det ekstra vigtigt, at det er rart og sundt for barnet at opholde sig i.

Original forfatter Ema Seferovic, Redaktionsassistent

Senest opdateret 25. april 2018

Børneværelset har flere funktioner. Det bruges både til leg og læring – og så er det også stedet, hvor barnet bruger en stor del af døgnets timer på at sove. Vi har derfor samlet 4 gode råd til, hvordan du kan holde børneværelset sundt og rart at være i for dit barn.

For udover at gøre rent regelmæssigt er der 4 andre ting, der kan bidrage til et sundere børneværelse.

1) Luft ud – hver dag!

Gør det til en god vane at lufte ud på børneværelset efter barnet er stået op, og lige inden barnet skal sove. Så er der frisk luft i værelset efter morgenmaden og frisk luft i værelset lige inden sovetid. Miljøstyrelsen anbefaler, at der sørges for gennemtræk 2 x 5 minutter hver dag.

2) Sluk for elektronikken

Skab et godt indeklima for dit barn ved at slukke for elektronikken, når det ikke bruges. Herunder for eksempel når den står på sovetid i det lille hjem. Elektronikapparater frigiver nemlig kemikalier til rummet, mens de er tændt. En god måde at undgå dette er derfor at slukke for elektronikken.

3) Vælg en god madras

En stor del af ethvert menneskes liv bruges i drømmeland. Derfor er det vigtigt at finde en god madras, der er komfortabel. Men det er også en ide at sørge for, at madrassen er fri for farlig kemi. Kig efter EU-blomsten, der indikerer at madrassen er fri for stoffer, der kan være skadelige.

4) Damp nye møbler af

Når du har investeret i et nyt tæppe eller et stykke legetøj til børneværelset kan du selv gøre noget for at mindske mængden af kemikalier på værelset. Det kan du gøre ved at tage det nykøbte møbel, tæppe eller legetøj og pakke det ud udenfor og lade det stå og dampe af i noget tid, før det bliver en del af børneværelset.

Kilde: Ecolab