10 råd til at forebygge graviditetskvalme

Mange gravide oplever graviditetskvalme i større eller mindre grad i den første del af graviditeten. Her får du 10 råd til, hvordan du kan mildne generne. 

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent 22. juni 2021 

Det er sjældent, at let graviditetskvalme er farligt, men det kan være meget generende. Derfor har vi her samlet 10 råd til, hvordan du kan mindske generne og gøre den første del af graviditeten med kvalme mere udholdelig. 

1. Spis mange små måltider

Spis små, men hyppige måltider. Det vil sige, at du skal spise små portioner med cirka to til tre timers mellemrum. Det er en god ide, at mellemmåltiderne er lette og proteinrige. Nødder, mejeriprodukter, bønner, tørre og salte kiks, ristet brød og tvebakker er gode forslag til mellemmåltider.

Læs også: 14 ting du (måske) vil opleve som gravid 

2. Spis tørre kiks eller knækbrød, inden du står op

Et andet godt råd er at starte dagen med en tør snack i form af en kiks eller knækbrød. Du skal ikke gå ud og tisse eller hente maden først, for så virker det ikke. Men du kan måske få din partner til at komme med det, mens du bliver i sengen, eller du kan have det stående på natbordet, så det står klar ved sengen. Når du står op, bør du rejse dig roligt op og bevæge dig langsomt og undgå pludselige bevægelser.

3. Vent med at børste tænder

Det kan være fornuftigt at vente lidt med at børste tænder efter et måltid, så det ikke udløser opkast. 

Læs også: Får mit barn i maven næring nok, når jeg kaster op hele tiden?

4. Spis inden du går i seng

Det kan være en hjælp at spise lidt, før du lægger dig til at sove. Gerne yoghurt, brød, mælk, morgenmadsprodukter eller en lille sandwich. Det kan også hjælpe at spise lidt om natten, da det forebygger morgenkvalmen.

5. Drik meget væske

Husk også at drikke væske. Du skal helst drikke 10-12 glas om dagen. Det skal helst være vand og juice. Koffeinholdige drikke som kaffe kan du med fordel holde igen med. 

Læs mere: Strækmærker 

6. Undgå fedtholdig og krydret mad

Døjer du med graviditetskvalme, er det en god ide at undgå eller holde igen med den fedtholdig og krydrede mad. Du kan også prøve at spise maden kold, da kold mad ofte er mindre kvalmefremkaldende.

Læs også: De mest almindelige graviditetsgener

7. Husk hvile

Hvil dig flere gange om dagen. Det er godt at lægge sig ned og have en pude under hovedet og benene.

8. Få frisk luft og motion

Det er en god idé at gå en lille tur hver dag. Både fordi du her kan trække vejret uden alt for store lugtgener, og fordi det øger appetitten.

Læs også: Det er normalt at have forstoppelse under graviditeten

9. Få akupunktur

Akupunktur kan også have effekt på kvalmen og er ufarligt for både mor og barn.  Spørg dit fødested, om de tilbyder denne behandling. Ellers er der mange uddannede private akupunktører. Mange jordemødre har taget den lange akupunkturuddannnelse og arbejder på privatklinikker rundt om i landet.

10. Tag syreneutraliserende tabletter

Hvis man lider af sure opstød kan man behandle med syreneutraliserende midler. Spørg på apoteket for præparater til gravide.

Læs også: Sådan får du bedst effekt af dit jerntilskud 

Spis IKKE ingefærtabletter

Ingefær er et traditionelt middel mod graviditetskvalme og indtages af mange gravide. Mange studier understøtter dets effektivitet mod kvalme, men der er nu i Danmark stigende bekymring omkring ingefærs virknings- og bivirkningsprofil. Ingefær som kosttilskud frarådes til gravide i Danmark.

Hvornår skal du søge læge?

Du skal søge læge, hvis:

  • du kaster op mere end tre til fire gange om dagen.
  • du taber dig.
  • du får blodige opkastninger eller opkastninger, der ser ud som kaffegrums. 
  • du har svært ved at holde væske i dig. 
  • du er urolig.

Du kan læse mere om svær graviditetskvalme i Alt om Børns artikel om graviditetskvalme. 

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilde: Alt om Børns artikel om graviditetskvalme