hjemmefødsel

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    vilgernevilgerne
    Medlem

hejsa alle sammen!

Jeg har tidligere haft to fødsler på sygehus der både er gået stærkt og nemt, og uden nogen bedøvelse. Nu venter jeg det trejde barn, men mandens første. 

Jeg overvejer rigtigt meget en hjemmefødsel denne gang, og manden er ikke afvisende. Han kan sagtens se fordelene ved dette, men samtidigt er vi også begge opmærksom på ulemperne. Vi bor dog ikke langt fra sygehuset, ca 15 min med alm kørsel, hvilket er medvirkende til, at trygheden er større, end i forhold til, hvis det feks tog 1 time. hjælpen er meget nær, såfremt det skulle være nødvendigt.

Det jeg egentligt vil spørge efter, er:

er der nogen af jer, der har født hjemme, og hvad er jeres erfaringer? BÅDE godt og skidt! Hvad havde i ønsket, at i havde tænkt på, og hvilke forholdsregler tog i jer? hvor meget skal man have klar? hvad gjorde i af evt større søskende (her er børnene 4 og 6 år)

Med håbet om, at nogen kan hjælpe…

Hilsen vilgerne

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Hej Vilgerne,

Blev nysgerrig på, om du og din mand har besluttet dig for hjemmefødslen?

Har ikke selv født hjemme men er doula (fødselshjælper) og har oplevet et par hjemmefødsler. Meget anderledes og personlig oplevelse.

Annika

vilgernevilgerne
    Medlem

…bliver desværre nød til at tage på sygehuset. For et par uger siden fik jeg at vide at jeg har større risiko end andre normalt fødende for at styrtbløde. Hvor meget mere ved jeg ikke, men det er ikke en risiko jeg ønsker at tage i eget hjem.  Så nu skal jeg nok bare vænne mig til den nye situation. 

Det værste har været at ingen har fortalt mig om det før på trods af at jeg har spurgt ind til en hel del ting. Efter forløbet ved min anden fødsel var nemlig ikke ukompliceret og endte på operationsbordet to gange efterfølgende.  Alle fortalte mig at jeg,  at alt var helt fint og at der ikke var noget at tage hensyn til.  

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Kære Vilgerne,

Puha, sikke en dum nyhed. 

Kan du fortælle lidt mere om, hvad der ligger til grund for, at du er i risiko?

Urimeligt at de fortæller dig så sent. Hvor langt er du nu?

kh

Annika

vilgernevilgerne
    Medlem

Og fik drt at vide for ca to uger diden. Grunden er, at jeg efter sidste fødsel fik to udskrabninger gtundet rester der ikke kom ud. Under første indgreb mistede jeg mere blod end normalt samtidigt med at der vsr blevet fjernet mange rester.  Meget usædvanligt lå jeg også på opvågning.  Jeg fik efterfølgende to portioner blod (mener 1 portion=0,5l). Desuden fik jeg et stort barn (4550g) det hele samlet giver en statistik højere risiko uden at man dog kan sætte procenter på. Det er en risiko man tager højdr for, dog uden at den er markant større… (undskylder for evt tastefejl skriver fra tlf…)

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Jeg synes begrundelsen vidner om, at man i hospitalsverden sygeliggør på et meget spinkelt grundlag. Det, du beskriver, er jo et forløb efter fødslen. Udskrabninger efter fødslen har jo intet med selve fødslen at gøre. Kender til en helt perfekt og naturlig vandfødsel – godt nok på et hospital – men der var absolut intet til hinder for, at den fødsel kunne have foregået hjemme privat. At miste blod under det indgreb er igen noget, man kunne håndtere, selv om selve fødslen er foregået i hjemmet. 

Mht. stort barn: Det er vægten men har ingen somhelst sammenhæng til det, som virkelig betyder noget, nemlig hovedomfang og indstilling af barnet. Et mindre barn kan være svært at føde, hvis barnet stiller sig skævt i bækken. Vægten fortæller INTET om hvor nemt eller besværligt det er at føde et barn.

Var jeg dig ville jeg konsultere en privatpraktiserende jordemoder for at få en vurdering….

Sparrer gerne videre emd dig. Der er jo heldigvis stadig tid….

Kh

Annika 

vilgernevilgerne
    Medlem

….at føde på sygehuset, i samråd med kæresten. Det er ikke kun mig, der skal være tryg ved det hele. Det er min den tredje men kærestens første. Jeg ved kun at risikoen er forhøjet, som sagt ikke så meget andet end det. Man vil mest sandsynligt give mig noget ekstra efter fødslen for at livmoderen trækker sig hurtigere sammen, samt være ekstra opmærksom på, om moderkagen er hel. Sidst var den så stor, at jm ikke kunne håndtere den. 

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Ja, I skal begge være trygge. Og hjemmefødsel er jo heller ikke det eneste saliggørende. Mere at du skal være bevidst om, hvad der sker i hospitalsvæsenet for at man kan lave “100 procentskontrol” hvilket alligevel ikke lader sig gøre. Men du kan jo fortsat insistere på at gøre det hjemligt med badekar og andre naturlige ingredientser og komponenter 😀

Mht. stor moderkage så er det jo i sig selv et sundhedstegn at madpakken har været velfungerende. Og babys vægt og moderkagen følges ad.

Hvor er det du hører til hospitalsmæssigt?

KH

Annika

vilgernevilgerne
    Medlem

treide fødsel. De to foregående gange har begge været uden smertestillende,  den første blev født i vand, den næste var der hverken tid til det ene eller det andet. Så skal bare have skrevet mine ønsker ned så jeg ved de bliver informeret om dem.

Jeg hører til ouh. 

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Er (også) lykkens gang. Og hvor bliver det fantastisk, fordi det er kærestens første gang. Så er det jo en ny og jomfruelig første gang for jer som forældre. God ide at skrive ned. Og gerne så konkret som muligt. Uden nødvendigvis at rangordne. Eller forklare hvorfor. Som fødende og som mand til den fødende har I ret til at have jeres ønsker. Det er faktisk en kæmpe vigtig guide til fødestedet og til personalet, der møder jer lige netop på jeres barns fødselsdag, at de kan fornemme, hvad I har af tanker og behov. Så det er slet ikke at være krævende men derimod at være ansvarlig, når man gør opmærksom på, hvor man står. 

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.