Risici, hvis du tester før forventet menstruationsdato

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2014 Risici, hvis du tester før forventet menstruationsdato

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    LoneLone
    Deltager

Jeg kender godt følelsen. Man er ret sikker på, at den er der. Den positive streg. Man synes, man har haft ihvertfald 2-3 af de typiske symptomer: Lidt kvalme, lidt spændinger i brystet, og måske er man også lidt mere træt, end man plejer at være.

Og så tager du lige en test. Selv om din forventede menstruationsdag først er om en uge… eller måske bare om kun 4 dage.

Lad mig sige det lige ud. Jeg gjorde det også – testede før forventede menstruationsdag. Og fik en svag, svag (!!) postiv streg. Og var mægtig forvirret. For betød det så, at jeg var gravid? Og ville den streg så blive tydeligere eller svagere dag for dag?

Jeg kan godt forstå, at I tester før tid. Så her er, hvad I skal forberede jer på, hvis I tester før forventet menstruationsdag:

1. Den kan være negativ – også selv om du er gravid. Hvis der ikke er nok hCg i blodet til at testen kan måle det, så slår den ikke ud i to streger. Og så kan du blive skuffet uden grund.
    2. En svagt positiv streg kan betyde, at du er gravid (og så skal stregen gerne blive mere tydelig efter nogle dage).
    3. En svagt positiv streg kan også betyde, at du har været gravid, at processen op til nu har fungeret (ægget har sat sig fast, graviditetshormonet hcg er blevet udskildt), men at ægget så er gået til grunde – og du har aborteret.
      Det sker virkelig ofte, men man lægger ikke mærke til det, hvis man ikke tester før forventet menstruationsdato, fordi aborten ofte blot føles som en normal menstruation). Hvis dette er tilfældet, så bliver stregen på testen svagere for hver dag du tester.

Har I testet før forventet menstruationsdag? Var den negativ eller svagt positiv? Og hvordan havde I det med  at teste så tidligt?

De bedste hilsner

Lone, redaktør

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.