Total umulig 9 måneder

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2012 Total umulig 9 måneder

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    solksolk
    Medlem

mon ikk det er adskilles angsten der er på spil der………
    vi er begyndt at døje med at vores datter ikk kan lide at hun ikk ser mig en dag og vi har dog ikk problemer endnu når jeg tager på arbejde i 14 dage…. men håber da hellere ikk det bliver et problem……

men jeg har desværre ingen gode råd til dig men håber da at du finder en løsning på det hele

knuz sonja

katjazkatjaz
    Medlem

Hej,

Jeg har simpelthen brug for nogen råd fra jer som har børn.

Min datter er lige fyldt 9 måneder. De sidste 7 uger har rent ud sagt været et helvede. Tror det startede med tigerspring hvor hun vendte fuldstædnig om på sine sædvanlige vaner. Hun har altid sovet 3-4 timer om dagen i sin barnevogn.

De sidste 7 uger har jeg ikke kunne få hende i sin barnevogn og hun sover højst 1 time om dagen. Hvis jeg er heldig falder hun i søvn i sin klapvogn hvis jeg går en tur med hende, men ellers vil hun ligge i vores seng og sove sammen med mig og så falder hun i søvn og så kan jeg være heldig at hun sover 1 time.

Jeg har altid bare kørt barnevognen ud og så sov hun. Nu er der intet der virker. HUn vil heller ikke sidde på gulvet selv og lege, hun græder og brokker sig meget højlydt hver gang. HUn vil konstant være ved mig eller hænge på min arm. Det er simpelthen så frustrendene og er ved at være så træt af det efter 7 uger…:(

Har i nogen gode råd? Trænger virkelig til lidt opmuntring. MIn SP var der sidste onsdag og hun havde desværre ingen gode forslag andet end hun håbede snart det var på retur. Øv øv altså…:(

Hilsen Katja.

KBH-KKBH-K
    Medlem

7 uger lyder voldsomt … men igen børn er jo ens.
    Jeg håber jeres SP har ret og der snarest er udsigt til et lyspunkt.

Jeg har leget meget “titte-bøh”. Både gået ud ad rummet og kommet ind. Gemt under tæpper eller ligende og brugt hænderne til at gemme ansigtet med.
    Så seperationsangsten herhjemme blev begrænset til ca 2-3 uger.
    Men han skulle også beskæftiges konstant. Så det var et spørgsmål om at udskifte legetøjet og på tider af døgnet hjælpe ham til selv-aktivering.

For at få lidt ro, tager jeg ham med i køkkent når jeg laver mad. Mens han venter på sit måltid får han smagsprøver. Det hjælper så tiden ikke synes så lang for nogen af os.

Og hvis det har været en af de helt umulige dag, så er det stadig et hit at fylde badekaret og lade ham plaske og hygge sig efter aftensmaden.

Nu døjer jeg til gengæld med at få ham lagt til at sove. Han græder og græder. Og i dag har jeg brugt en time på at lægge ham til eftermiddagslur og tilsvarende her til aften. Han rejser sig og rusker tremmer. “Græder” uden tårer og de sidste 3 dage har jeg taget ham med ind i min seng om natten.
    Han er tilsyneladende ulykkelig … jeg tænker om det er tænder der også er et problem lige for tiden (han har allerede 7 og muligvis 2 mere på vej).

Held og lykke med at komme over på den anden side.

Anonym
    Gæst

Det lyder desværre meget bekendt. I vores tilfælde startede det, da min datter lige var fyldt 7 måneder og fik sine første tænder. Hun faldt godt nok selv i søvn om aftenen, men vågnede få timer efter og ville kun sove på armen. Det tog 1-2 timer at få hende til at sove i sin seng og så vågnede hun et par timer efter, hvorefter det hele startede igen! Tænderne kom ud, men nætterne fortsatte med at være en udfordring. Tror at det var et tigerspring og separations angst. Om dagen skulle hun også gerne se mig hele tiden og helst sidde på min arm. Det varede næsten to måneder, før hun begyndte at sove igennem om natten igen. Vi tog så på ferie, hvilket startede natteroderi igen, men det er en anden snak.

Desværre har jeg ingen fantastisk løsning, men jeg kan trøste dig med, at det går over. Jeg var super frustreret og var som en zombie i starten, indtil jeg begyndte at acceptere, at jeg aldrig ved, hvordan natten og dagen bliver. Jeg vil råde dig til at prøve gå tidligt i seng, sove/hvile når det er muligt og evt. bruge en bæresele derhjemme. Det hjalp mig meget, at jeg kunne få hænderne fri til at ordne nogle ting derhjemme. Jeg valgte også at tage hende ind i vores seng i en periode, så jeg kunne få lidt søvn. 

Jeg håber, at det snart går over for dig. Held og lykke!

Puh, ja, det lyder som et langt udviklingsspring, men det er vist ikke helt unormalt at det kan tage så lang tid. I Vidunderlige uger står der i hvert fald at springene godt kan tage 6 uger, men at ingen børn er ens. Så jeg krydser fingre for, at det snart er på retur. For det er virkelig hårdt at være på hele dagen over for sådan en størrelse.

Jeg vil helt klart også anbefale en bæresele (hvis du bor i København kan jeg anbefale Sneglehuset.com). Hvis din datter oplever separationsangst giver det en tryg base at kunne være i mors favn og samtidig kan du få ordnet nogle ting. Ellers så sætter jeg nogle gange min datter i hendes høje stol, når hun ikke vil være på gulvet. Så er hun tættere på og mere med, når der laves mad m.m. Jeg prøver at begrænse det, da det selvfølgelig er bedst for de små at være på gulvet, hvor de kan bevæge sig omkring, men hvis man ikke kan få ordnet noget uden en (efterhånden ret stor) baby på armen, synes jeg at højstolen det er en god løsning. Jeg kan da egentlig også godt forstå at hun ikke gider sidde helt nede på gulvet, når der sker alle mulige spændende ting oppe i højden 😉

Jeg synes også jeg kan mærke at min datter udvikler sig mentalt, så babylegetøjet er ikke helt godt nok mere. Nu har hun en plastikmobil, der kan sige lyde, når hun trykker på knapperne og en skolebus med knapper, hjul, døre der kan åbnes m.m., som hun er helt vild med. Og så er køkkenredskaber noget af det mest spændende. Bøtter, piskeris, røreskeer m.m. Det kan hun også få tid til at gå med. Hvis du ikke har prøvet nogle af de ting, kan det måske være en idé.

Vi leger i øvrigt også titte bøh og gemmeleg, hvor jeg kravler væk og min datter kravler efter, for at forsøge at dæmpe seperationsangsten.

Hos os virker det til at min datter er ved at skære ned fra to til en lure om dagen. Det er vist noget før anbefalingerne siger at man kan nøjes med én lur (hun er 9 mdr og 1 uge),  men hun er gået fra at falde i søvn selv i barnevognen til formiddagslur og at blive trillet i søvn til eftermiddags lur og sove 1-2 timer hver gang til ikke at ville falde i søvn selv om formiddagen og ikke på nogen måde at ville sove om eftermiddagen. Det er mit indtryk, at hun først bliver rigtig træt en times tid før hun skal i seng, så jeg tror ikke hun mangler lur nummer to. Hun er også mere og mere frisk om formiddagen, så vi er begyndt at vente med at putte hende til hun virker træt (det er noget rod i forhold til frokosten, men vi håber snart at finde en fast rutine igen). Så en idé omkring søvn fra mig er at vente til den lille virker træt (det er i øvrigt lettere sagt end gjort at ramme tidspunktet for træthed rigtig godt, synes jeg).

Nogle gange hvis jeg ved hun er træt, men hun slet ikke kan finde ro, ruller jeg gardinerne ned og går rundt med hende på armen, mens hun evt. holder om sin dyne. Så falder hun i søvn på 5-10 minutter. Og så i barnevognen. Det kan godt være at hun vågner efter 45 minutter, men hun kan som regel trilles i søvn igen.

Jeg håber du kan bruge lidt af min vist lidt lange smøre. Fra 2-6 måneder var min datter umulig til søvn og til at underholde sig selv om dagen. Så jeg ved hvor hårdt det kan være, at skulle vælge om man vil på toilettet eller spise frokost i de 5 minutter man har fri engang imellem. Jeg håber snart at du og din datter finder ro og en ny god rytme.

fru Brogefru Broge
    Medlem

Hej Katja, 

Det du beskriver lyder præcis ligesom herhjemme. Jeg tror nu ikke det et tigerspring, nærmere et normal udvikling. De er jo meget mere bevidste nu om hvad der foregår, og hvem der omkring dem. Min datter på 9 1/2 måned gik også fra at sove 2-3 timer i sin barnevogn for 2 måneder siden, til nu at sove 45 min – en time. Jeg lærte med min den store, at acceptere hvordan det var, istedet for at blive mega frustreret over at hun enten ikke vil sove, spise, lige sidde og lege lidt selv osv og det gav mig en bedre dag og mere ro i maven. Herhjemme der lægger jeg hende når jeg kan mærke hun er træt og alligevel sover hun kun en times tid. Om aftenen sidder jeg også hos hende en times tid inden hun falder til ro, vil hellere sidde og hygge med hende, end at hun skriger fordi jeg vil prøve at tvinge hende til at sove. Sådan gjorde jeg også med den store, og stille og rolig kunne jeg trække mig, jo ældre han blev..og til sidst kunne han bare sættes i sin tremmeseng med bøger og så selv falde til ro på den måde.

men du er bare nødt til at prøve at finde ud af hvad der virker for dig, for jeg tør næsten sige med sikkerhed at det aldrig bliver sådan som det var for 7 uger siden. Din datter skal nok blive mere rolig igen, når i finder en rytme/ritualer der passer jer begge:) 

Men tiden hvor du kunne nå en masse i hjemmet er slut, nu skal der underholdes. Hun vil udfordres, leges med, stimuleres. Gå på legestue, en tur på biblioteket, mødregruppe, svømmehallen, gå turer… ta hende ud af barnevognen og lad hende udforske alt det hun så længe bare har kigget på:) 

mine unger lever deres liv efter mottoet “livet er for dejligt til bare at sove væk” 😉

held og lykke med det:)

knus fra Sandra

katjazkatjaz
    Medlem

Tusind tak for jeres hurtigt tilbage meldinger..:) jeg syntes os jeg prøver med nye ting og give hende nyt af lege med, men problemet er det varer 5 min så gider hun ikke mere så begynder hun af gnide øjne og næse oh er træt. Problemet er hun konstant er træt fordi hun ikke sover igennem. Hun vågner hver 30-40 min og det er den lur hun får om eftermiddagen. Og barnevognen kan jeg slet ikke få hende i ingengang ved af sidde på. Hun vil slet ikk være i den. Det er simpelthen så frustrere. Har snakket med min sp idag jeg ringede til hende og hun sagde at jeg måtte holde ud for det burde svart være ovre idet det nu har varet 7 uger. Og at jeg måske skulle få hende passet lidt, måske en gang om ugen et par timer for af blive lidt aflastet fordi jeg bliver så sur på hende når hun brokker sig. Min mand er overtjener så han har nogen rigtig øv tider så jeg er alene med hende hele dagen, så dagene kan godt føles meget lange når man ikke kan få hende til noget. Hun har heller ikk ville spise idag og igår for hver gang jeg prøver af give hende mad er hun træt eller ikk sulten.:( hun vil kun have sin mælk..:( mén tror jeg begynder af tage i svømmehallen 1 gang om ugen nu for hun kan glemme lidt hun er så træt og trist. Og så måske nogen ture til zoo eller noget?? Hvad kan man lave med dem når de er 9 måneder?

fru Brogefru Broge
    Medlem

det er også vildt frustrerende … det kan jeg godt forstå. Det er mærkeligt at hun ikke vil sin barnevogn. Det er virkelig irriterende når de er så trætte hele tiden. Lige præcis maden og søvnen er også problemet her. Jeg er også meget alene med mine to børn, da min mand er politibetjent, så jeg har fuld forståelse for din frustration. Det med aflastning lyder som en rigtig god ide:) det har jeg ihvertfald selv stor glæde af, selvom det sker virkelig sjældent… men så kan du få ladet op:)

en tur i zoo er en udemærket ide:) ellers tjek din lokale kirke ud om de har noget babysang eller legestue. Eller biblioteket – de har også tit nogen tilbud for mødre på barsel. et bondegårdsbesøg… eller bare en tur i nærområdet. Sæt hende ned i græsset og lad hende mærke det:) bolde er et stort hit her… eller noget hvor man kan putte ned i og tage op. en gyngehest? en gynge? begge dele ogs et stort hit her:) synge børnesange med fakter… 

ihvertfald, så held og lykke med det:)

knus fra sandra

katjazkatjaz
    Medlem

Ja jeg vil prøve at se om jeg måske kan komme lidt mere ud med hende for at der sker noget nyt. Jeg er meget hos mine forældre så der kommer hun jo ud, men dem kender hun jo og kender til tingene herhjemme, så det er jo også det samme..

Jeg vil begynde at gå til svømning en gang om ugen med hende så sker der i hvert fald noget nyt og hun vil opleve noget andet end både hun og jeg er sure på hinanden.

Ja det er mærkeligt med den barnevogn, men har brugt klapvognen en uge nu og den fungerer bedre. Igår sov hun halvanden time i den udenfor og deet er bare ikke sket i en uendelighed..Det var såååå skønt..:) Og så hvde jeg en glad datter dennæste halve time da hun stod op, men så startede vi så forfra igen.

Tak for dine gode råd..:)

fru Brogefru Broge
    Medlem

det var da dejligt at hun ville sove lidt i klapvognen:) så må du prøve det igen 🙂 

fedt med svømmehallen- falder hun ikke i søvn efter hun har været der? det plejer ihvertfald at trætte dem:)

knus knus 

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.