Glædelig jul

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    solksolk
    Medlem

hey mødergruppe

synes vi er meget stille for tiden så ville lige lave en lille opdatering

her hos os går det rigtig fint Gabriella er nu 4½ måned og er en glad pige meget let til smil hun er nok ved at have rundet de 6 kilo og de 62 cm men det ved jeg helt sikkert i morgen for der skal vi til mødregruppe hvor SP ozz kommer…… desuden har hun nu fået grød de sidste 14 dage og hun elsker det…..det går nogle gange for langsomt med at made hende i gabriellas øjne……

og hun får mere flaske mælk end ammingen men det er vi ozz nød til da jeg skal starte på arbejde her den 16 januar og jeg glæder mig til det da jeg har gået hjemme siden 1 maj og jeg er ikk god til det…… så lige nu venter jeg på svar om hun skal starte i dagpleje den 1 eller 16 januar eller om hun kan komme i vuggestue fra den 1 februar eller allersenest den 1 marts…..

så ville jeg bare høre til hva i andre skal med jul og nytår….??

vi skal holde jul herhjemme hvor gabriellas farmor og farfar og hendes farbror kommer og holder det med os men manden skal arbejde den 20-21-22-23 december hele dagen hver dag så jeg får tralvt med at få alt gjort klar……

nytåret skal så holdes ved gabriellas mormor og morfar hvor den ene moster og hendes kæreste kommer og vi venter stadig på at høre hve den anden moster og hendes kæreste vælger men hyggeligt skal det nok bliver, både jul og nytår….

nå det blev lige lidt længer end beregnet men ellers vil jeg bare lige ønske jer et GLÆDELIG JUL & ET GODT OG LYKKEBRINGENDE NYTÅR sammen med jeres familier håber i nyder det sidste af året med jeres “små” guldklumper (de er jo ikk så små mere…..)

knuz sonja og gabriella

katjazkatjaz
    Medlem

Dejligt at hører alt går fint.. Vi skal holde jul hos mine forældre.. Vi er begyndt med majsvælling men det er ikke noget hit men nu bliver nora 4 måneder her på lørdag så der starter vi mos, så håber vi på hun kan lide dette..:) skal din datter allerede i vuggestue, det var tidligt var det ikke?? Glædelig jul og godt nytår til jer alle. Hilsen Katja og nora..❤

KBH-KKBH-K
    Medlem

Jeg kender flere, hvor “moren” starter på arbejdet … og faren overtager barslen.
    Personligt ser jeg nu frem til, at min barsel først slutter i juni 🙂
    Stik imod min gode vilje, er der også skrevet op til vuggestue her. Pludselig så jeg dermed også enden på min barsel. Øv hvor går tiden dog hurtigt (selv om den stadig står på minus søvn her).

Vi smutter forbi “mormoren” – en stille og rolig aften er i vente både juleaften og nytårsaften.
    Jeg var inviteret til FEST, men jeg vil ærlig talt hellere holde nytår med min dejlige lille søn. Han blev iøvrigt vejet til 7,7kg i sidste uge og målte godt 64cm.
    Han er temmelig tung at slæbe rundt på og tumle med. Men hvor er han dog bare dejlig.

Menuen herhjemme har stået på kartoffelmos og er de her dage majsgrød. Det er et lille væsen med stor appetit herhjemme. Og han er lige som Gabriella også temmelig utålmodig.
    Hvor meget mad/grød/mos giver i jeres børn, ad gangen? Oliver må få 0,5dl. Men jeg er sikker på han sagtens kunne spise mere.

I ønskes også god jul og et fantastisk nytår
    /Oliver og hans mor

katjazkatjaz
    Medlem

Nåå men hvor gammel er din datter så nu hvor hun skal starte?? Startede du på kartoffelmos og banAnmos og sådan da hun var 4 måneder gammel?? Min datter vil stadig ikke tage majsvællingen på flaske, så nu prøver jeg at lave den lidt tykkere og se om hun vil spise det så.. Sover din datter ikke så godt om natten? Min er begyndt at vågne hver 2 time, men da hun ikke vil tage vællingen kan hun jo ikke sove længere for hun er jo sulten.. Øv øv., lyder hyggeligt med en rolig jul og nyyår.. Sådan kommer det også til at være her..:)

tapasotapaso
    Medlem

Valdemar bliver fire måneder på mandag og han er en lille basse. Lige knap 8 kg og 67 cm. Han er en meget mild og nem dreng, som smiler, griner og pludrer sig igennem det meste af dagen.
    Han er blevet udredt for “vand i hovedet” da hans hoved er stort og er vokset hurtigt. Han har lidt for meget væske om kraniet, men ikke noget der skal gøres noget ved, da han har det så godt som han har det.

Jeg venter lidt med grød og mos, da jeg ikke ser nogen grund til at starte alt for tidligt. Vi har ingen problemer med at sove, han tager jævnligt 6-7 timer i streg om natten. Han kommer som regel i seng ved 19-19.30 tiden og sover så til mellem 6 og 7 med et par flasker undervejs.

Vi skal holde jul hos mine svigerforældre, hvor min lillebror også kommer.

solksolk
    Medlem

@KBH-K:

jep det er rigtigt jeg starter på arbejdet og min mand overtager barselsrollen med ½ tid når jeg er ude på platformen (nordsøen 2 ugers arbejde og 3 ugers fri….)

gabriella får nok mellem 1 til 2 dl mos/grød hver gang hun får mad og så 2 gange dagligt….. jeg har ikk fået af vide hvormeget eller hvor lidt hun må få så jeg gør hva der føles rigtigt for mig og gabriella….. bare hendes mave og fordøjelses system kan følge med og går der for lang tid imellem får hun lige lidt sveskegrød…..

@ katjaz:

gabriella er omkring de 6 måneder når hun starter i DP/VS….

jeg startede med noget tynd rismelsgrød (det skulle have været majsmel) til hende lige efter hun var blevet 4 måneder 1 gang dagligt og gjorde grøden tykker ret hurtigt og efter en uge fik hun 2 gange dagligt….. og er der problemer med maven har hun fået lidt sveskegrød inden det gik galt….

nu får hun rismel, majsmel, hirseflager og majsgryns grød med 1 spsk hjemmelavet frugt grød eller moset banan og vi er ozz startet op med kartoffelmos med 1 spsk frugtgrød og eventuelt moset avokado….

gabriella sover rigtig godt om natten hun sover senest kl 22 og så til kl 6-7 stykker og det har hun gjort siden hun var 10 uger det er ozz sjælden at hun vågner og vil have sutten nu…… og hun tager 2 lurer af 3 timer i løbet af dagen en om formiddagen og en om eftermiddagen…..

men det med dit datter vågner hver anden time tror jeg du har ret i at det er fordi hun ikk bliver mæt nok….

katjazkatjaz
    Medlem

Okay så du har prøvet en masse forskelligt. Jeg ved ikke om jeg skal starte med bananmos eller andet mos?? Hun er 4 md på lørdag. Hun vil ikke tage majs vællingen, så tænker lidt at begynde at give hende risgrød måske hun kan lide dette.. Ej hvor fantastisk hun sover så længe om natten., nora vågner mange gange.. Men ja hun er højst sandsynligt sulten, men så nogen nætter drikker hun kun 60 så vil hun ikke have mere og jeg kan ikke få det i hende intet hjælper.. Så det er lidt svært hvordan jeg skal få hende ind i en anden rytme så hun kan sove om natten.. Hun ligger os og ruller rundt og sparker og snakker om natten, så det er svært at sove Hehe..:) jeg ligger hende lige omkring kl. 21.00 hver dag og så sover hun ved 22.00 tiden. Nogen dage lidt før andre dage senere.. Så jeg sidder oppe i soveværelset og venter på hun sover.. Syntes det tager lidt lang tid for hun vil op af sengen og havd mad og så ned igen og så have mad igen., det er en ond cirkel vi er kommet ind i syntes jeg.. Og om dagen vil hun Kun spise sin mælk hvis jeg går rundt med hende på armen imens vi vandrer op af med af gulvet.. Ellers spiser hun ikke. Hun havde kolik til hun var 2 måneder men det er jo ligesom 2 måneder siden nu så det burde hun da have glemt., hvad ville i give istedet for majsvælling til at hun kunne sove lidt længere i træk om natten??

tapasotapaso
    Medlem

Hvis du vil starte med grød, så prøv at kigge på sundhedsstyrelsens hjemmeside, der er gode råd. I “barnets bog” fra sundhedsplejersken er der også råd og opskrifter. Du skal starte med enten rigsgrød eller majsgrød. Der er nemlig ikke gluten i de to produkter. I starten er det kun få skefulde de må få.. Hoved-ernæringen er og skal stadig være mælk når de ikke er ældre. Det kan også være en fordel at give det først på dagen, således evt. Mavebøvl ikke giver dårligere nattesøvn. Jeg tror faktisk man siger max 0,5 dl de første par uger. Så om det har en reel indflydelse på mæthedsfølelesen og evt bedre nattesøvn, kan man måske stille spørgsmålstegn ved. Men, dermed ikke være sagt, at man ikke sagtens kan opleve en ændring i det.

Noget helt andet , at der ofte sker ændringer i deres søvnmønsteret omkring de fire måneder. Det er helt normalt at de først sover ved 22- tiden.

God fornøjelse med grøden… Og god jul!

katjazkatjaz
    Medlem

Sundheds plejersken har sagt jeg må give hende 100 ml inden hun skal i seng så det er da rimelig meget, men hun vil ille tage det. Jeg prøver risgrød idag..:) ja førhen sov hun først imellem 23.00 og 24.0.. Nu har jeg heldigvis fået hende ind i en vane til at sove omkring kl. 22.00. Men syntes bare hun vågner rigtig mange gange om natten.. Men det ændrer sig vel på et tidspunkt..:) jo tak håber hun tager grøden idag. God jul til dig også.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.