Bange føler mig ikke rigtig gravid

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2013 Bange føler mig ikke rigtig gravid

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    S_E_HS_E_H
    Medlem

Skal til jordmoder onsdag er dog så bange for der ikke er hjerte slag for de små tegn der har været på jeg er gravid er alle væk :/ ingen bryst spændinger ingen kvalme bare ingenting… Kan stadig passe mit tøj har tabt mig lidt igen siden starten hvor jeg følte mig oppustet … Onsdag kom hurtigt så jeg kan få vished

Knus S

TipienTipien
    Medlem

Jeg tror, der vil være lidt bekymring hos alle op til, man får at vide alt ser fint ud.
    Jeg fik at vide af min læge, at det var ganske naturligt, samme kvinde kunne rammes af samtlige graviditetstegn i én graviditet og ingen i den næste. Desuden er det vigtigt ikke at stresse. Ligegyldigt hvor meget, du ønsker dette barn, vil du være fuldstændig ude af stand til at ændre noget, hvis der ikke er hjerteflimmer. Du må simpelthen bare passe på dig selv, trække vejret dybt og fortælle dig selv, alting “selvfølgeligt” er i den skønneste orden. Det gør jeg 🙂
    Der er jo intet, der er sikkert. Rent teoretisk kunne barnet også dø et døgn før fødslen, under fødslen eller umiddelbart efter. Der er ikke andet for end at håbe på det bedste.

Jeg har også haft to spontane aborter tidligere – jeg var endda 11 uger henne den ene gang. Så jeg sidder da også her 9+1 og er nervøs over, om det hele nu går, som der skal. Men jeg kan jo ikke gøre noget, hvis det ikke gør.

Mange varme hilsner, Pil.

S_E_HS_E_H
    Medlem

Ja min nervøsitet bunder også i at jeg i juni mdr fødte i 20 uge fordi hjertet var stoppet

TipienTipien
    Medlem

Det er ikke sjovt – nej, men der er jo intet at gøre – jeg håber ikke, det sker igen. Hverken for dig, nogle andre eller jeg.
    Mine tanker var: “hvad har jeg gjort forkert?” Men jeg gjorde intet forkert. Sådan noget sker. Lad være med at lade dine bekymringer gå ud over denne graviditet 🙂

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Kære Jer,

Kom til at læse jeres indlæg og fik lige lyst til at sende jer en omsorgsfuld hilsen.

S: din historie er meget tragisk. Det må være dybt traumatisk at skulle igennem det, du har været. Og så blive gravid så hurtigt efter og skulle gå med frygten i kroppen. Ja, for der sidder den jo. Du har jo al mulig ret til at være fuld af frygt. Hvad gør du for at mindske frygten? Taler du med din mand/kæreste/veninder om det?

Jeg glemmer aldrig, da jeg sad højgravid i venteværelset på svangregangen på Hillerød Hospital. Jeg var der for at blive undersøgt, fordi vandet var gået i uge 38+1. Det var i øvrigt anden gang, det skete. Da det var samme model med min første søn. Så rutine undersøgelse for at se, om fødsel var forestående, da jeg ingen veer fik. Nå, men der sad et par. Hun med fin rund mave. En jordemoder kommer ind og siger i et ganske almindeligt tonefald til dem: Nu er vi snart klar med en fødestue til jer. Jeg er et ret åbent menneske, så jeg kom spontant til at sige til parret: “Respekt for at I er så rolige, når I skal ind og føde lige om lidt!” Pigen kigger op på mig og siger kortfattet: “Ja, men den lille er død!” Luften, ja, tiden stod stille. Og jeg mærkede alt blod løbe ned i tæerne. Mit eneste svar der var: “Det er jeg meget ked af at høre. Pas godt på hinanden!” Det viser sig efterfølgende, at et par i min familie har været ude for det samme også midt i graviditeten. De har nu en sund og rask søn som de også fik ret kort efter ulykkesgraviditeten.  

Pil: At have mistet omend i første trimester er også en del af en historie, man som gravid bærer med sig i de kommende graviditeter. Så du skal også tillade dig selv at have disse følelser og tage hånd om dem.

Tillykke med jeres graviditeter. Jeg vil ønske for jer, at I vil blive bekræftet i dem, lige så snart I begynder at mærke lidt mere tegn indefra. Til da gør I det helt rigtige ved at skrive herinde og dele jeres tanker og følelser med andre, der ønsker at støtte jer.

De kærligste hilsner,

Annika

PS! Jeg møder som doula (fødselshjælper) mange der har noget i bagagen.

S_E_HS_E_H
    Medlem

For dit dejlige indlæg århhhh bliver helt varm i hjertet men ja frygten er der og taler med de nærmest omkring mig men føler lidt at det ikke er nok på en eller anden underlig facon og var blevet lovet scanning før nakke fold trygheds scanning men dette er ikke blevet til noget føler lidt man bliver holdt hen :s

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Kære Seh,

Mit indtryk af det offentlige tilbud til gravide er, at der er besparelser over alt. Men at de SKAL tage hånd om de, der som du har noget mere i bagagen end “bare” at være lidt nervøs/småbekymret. Som jeg forstod dit indlæg, er det almindeligt besøg hos jdm på onsdag? Eller er det nakkefold dér? Man kommer jo typisk først til jdm i ca uge 16. Så måske har du været til NF scan og det er dit første jdm besøg? Hvis det er hos jdm i uge 16, så vil de jo forsøge at finde hjertelyden med en doptone. Det lykkes næsten altid, men da det jo er lidt tidligt i graviditeten, er der også gange, hvor det er svært at få lyd på. Uden at det betyder spor grund til bekymring – hos jordemoderen. Jeg husker med min nr. to søn, at jeg var til jdm uge 16, og hun nåede lige at sige inden hun lyttede med doptonen: “Det kan altså godt være, at jeg ikke lige kan finde den (lyden) og så skal du altså ikke blive nervøs.” Det var godt, hun sagde det, for derefter havde hun svært ved at finde “fiskekutteren” og det var så svag en lyd. Hvilket kan have noget at gøre med, hvor moderkagen ligger bl.a. Nå, men jeg var ikke nervøs, fordi det var mit barn nr. to og fordi vi som gravide efter fertilitetsbehandling både har set hjerteblink i uge 7 og 9 og så til nakkefold. Men havde det været min første graviditet, havde jeg været mere bekymret/urolig. Det ligger jo til det at have mistet/haft svært ved at blive gravid (som mig), at man er mere følsom og et let offer for sorte tanker. Vil dog på ingen måde sammenligne at have haft svært ved at blive gravid og det at miste sent i graviditeten i øvrigt.

Er det mon dit første barn?

Knus

Annika

S_E_HS_E_H
    Medlem

Hej igen nej det er faktisk mit 3 barn har en pige på 9 og en dreng på 7 så det føles næsten som første gang ,det skal siges at det er ikke mine første børns far jeg bor med og derfor min kærestes “første” barn ! Det er alm jordmoder tjek her i kommunen kommer man det allerede nu det gjorde jeg ihvertfald også sidste gang …. Og har stadig ingen tid fået til nakke fold og jeg higer efter den scanning :/ tiden føles umenneskelig lang

Tak for din omsorg det betyder meget at få sat ord på alle de her ting

K Sanne

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Kære Sanne,

Åh, barn nr. tre. Dit heldige asen! Skriver jeg fordi jeg selv drømmer om en treer og skal tale alvor med min kære mand og far til de to små på 4 og 2,5 over nytår.

Men i lyset af dit alvorlige forløb med for tidlig fødsel og mistet barn må det være rigtig hårdt, når man har børn på 9 og 7 år. De er jo stadig små og samtidig super følsomme og opfanger ALT. Så det må have påvirket hele familien. Fik I nogen hjælp til at håndtere dengang.

OG din kæreste skal være far for første gang. Så det er jo det første barn for JER. Det første fælles barn hvor I fra start skal være forældre.

Dejligt at du får lov at få en relativt tidlig scanning hos jordemoder. Det er bestemt ikke standard i alle kommuner. Især ikke for flergangsgravide. Det er klart at du længes efter vished, fordi det jo lige netop er nu i din graviditet, at symptomer kommer og går. Man glemmer det fra graviditet til graviditet, hvordan symptomerne var, hvor stærke, hvornår de kom. Og så er de forskellige fra graviditet til graviditet.

At sætte ord på er ikke at lave fortiden om men at ændre på måden, vi tænker om noget på og det kan i sig selv flytte sten og skabe flere ressourcer.

Knus

Annika 

S_E_HS_E_H
    Medlem

Ja det tog rigtig hårdt på børnene også de var nærmest i chok tilstand men som sådan ingen hjælp fik vi , vi klarede det med familiens hjælp og det var svært for mig at skulle holde hovedet oprejst heldigvis klarede min mand det for mig og tog fuldt ud over hvad ang børnene! Og for at det ikke skal være løgn så er det faktisk i dag at jeg skulle have haft termin det er en meget underlig følelse :/ tak for nogle kloge ord det betyder meget 🙂

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Hej Sanne,

Fik kun svaret dig i tanken aldrig på skrift igår.

Puh, det er en yhyggelig og sørgelig historie. Du må være lavet af et særligt stof. Uden at have været der, kan jeg mærke, hvor meget det fylder, hos dem, jeg kender, der har mistet et barn (også før termin), når det kunne have været barnets fødselsdag. Tænder et lille lys for den lille ufødte. I Japan, hvor jeg har boet, har man nogle små figurer, der repræsenterer ufødte, mistede børn (englebørn). De står overalt på dres tempel kirkegårde. En meget smuk tradition, synes jeg.

Knus

Annika

S_E_HS_E_H
    Medlem

Dog med masser af tårer :'( men er i dag ovenpå efter besøg ved jordmoder og et lille smug kig og så blop sprælle rundt der inde :)))) så håber jeg det vare ved 🙂 et særlig stof gid det var så vel ville ønske man ind imellem var li lidt stærkere men nu kæmper jeg og beder til at det lykkes 🙂 et lille lys blev også tændt her hjemme igår men tårene skyggede lidt og Idag var det glædes tårer puha tror ikke jeg har flere tårer snart 🙂

Knus Sanne

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Kære Sanne,

Sårbarhed er styrke i det her hjørne af livet, der handler om at være kvinde, der skal være mor. At erkende, når man føler sig skrøbelig og vise det. At være i kontakt med de stærke følelser både lyserøde, mørkerøde og næsten sorte. At tro, når man tvivler og savner beviser. At ville kæmpe, selv om det kan føles uoverskueligt. Du har det i dig. Du er af det særlige stof!

Tillykke med sprælleblob.

Tårer: dem har vi vist ubegrænset af til et laaaaangt liv!

Hvor bor du egentlig i landet? Bare nysgerrig.

Knus

Annika

S_E_HS_E_H
    Medlem

Ja du formår at sige tingene så rigtig 🙂 bor i området ved Billund 🙂

AnnikaDoulaAnnikaDoula
    Medlem

Hej Sanne,

Billund, hvilket hospital
    Hører man så til?

Har du egentlig født dine andre børn normalt? Og husker du mon de fødsler? Det er jo nok en særlig situation denne gang, efter at du fødte sidst. Hvis du på et tidspunkt tænker, at du har brug for at vende dine oplevelser med din seneste fødsel, så sig til. Så er jeg her.

Knus

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.