Spændinger/smerter i maven… Hvad er det?!!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2012 Spændinger/smerter i maven… Hvad er det?!!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Crina12Crina12
    Medlem

Hej alle!

De sidste par uger har jeg haft nogle meget ubehagelige spændinger/jag/hiv i det øverste af maven (fra navlen og op til brystet)… det føles som om huden bliver hevet i fra alle retninger (og skal til at sprække!), og jeg føler at jeg ikke kan stå oprejst fordi det gør så ondt. Det kommer når jeg har gået meget eller været fysisk aktiv, og det eneste der hjælper er at ligge ned… 

Min læge mener det er plukkeveer, men synes bare at jeg plejer at have dem i den nedre del af maven, og at de ikke gør ondt eller varer så lang tid. 

Har I nogen ideer til hvad det kan være eller prøvet noget lignende??

Skal til jordemoderundersøgelse om 6 dage så hører selvfølgelig hende, men synes lige det ku være rart at høre om der er andre der har oplevet det. 

På forhånd tak!

Anja SAnja S
    Medlem

Hej Crina

Jeg føler noget ligende, hele oversiden af min meget store mave bliver hård og spænder….. jeg tænker det er en slags plukveer. Det kommer mest når jeg bevæger mig.

Da jeg ventede min store dreng for 6 år siden havde jeg alle smerter på undersiden af maven denne gang er det på oversiden….. tænker der bare er forskel fra graviditet til graviditet. I denne graviditet slapper jeg også bedst af når jeg ligger ned.

Men klart husk at nævne det for din jordemoder. Og vend tilbage med hvad hun siger.

Ellers er der vel ikke så meget at gøre end at prøve at slappe så meget af du kan ;-).

Anja (uge. 27 + 2

doerhadoerha
    Medlem

Hejsa

Jeg vil også gætte på, at det er plukveer, men tal endelig med din jordemoder. Hun ved nok mere om det.

Jeg har selv lidt under plukveer, der varer i 3 – 6 minutter. Det er vist noget med at plukveer ikke må gøre ondt. Hvis de gør, så skal man hvile sig meget, for ellers kan fødslen gå i gang. Så det er sikkert rigtigt godt, at lægge sig ned. Jeg er blevet sygemeldt pga mine plukveer, og de er her efter 3 uger ved at være mere normale, men jeg kan ikke nøjes med at stå stille fx for at få plukveer til at gå væk. Jeg skal ned at sidde eller helst ligge ned.

Jeg har også haft smerter hen over maven og hvad skal jeg sige “lodret” ned over maven ude i siderne. Min jordemoder siger, at det bare er mavemusklerne, der giver sig – og huden naturligvis. Den skal jo kunne nå hele vejen rundt:-)

Pøj pøj med det hele…

Dorthe (30 + 2 og Josefine på 3 år)

Crina12Crina12
    Medlem

Tak for jeres svar! Rart at høre man ik er den eneste der oplever dette!!

Nu har jeg været ved egen læge da jeg havde en mistanke om at det var blærebetændelse… og det var det!! Det kan åbenbart godt have provokeret de her voldsomme plukkeveer (som han også mener det er). Han ville lige sende prøven til Skejby for at få dobbelttjekket og så får jeg svar på onsdag og skal så i behandling.

Derudover skal jeg slappe rigtig meget af og ikke provokere det unødvendigt. Det er ikke så godt at jeg har plukkeveer der gør så ondt! Æjj… er bare ikke typen der synes det er fedt at “skulle tage det med ro” og ikke må dyrke sport osv! Håber det blir bedre om noget tid, og ikke skal være sådan fra nu af og de næste to mdr!

Heldigvis var livmoder og babys hjertelyd som det skulle være, og det er jo trods alt det vigtigste 🙂

Solskinshilsner herfra

Crina12Crina12
    Medlem

Tak for jeres svar! Rart at høre man ik er den eneste der oplever dette!!

Nu har jeg været ved egen læge da jeg havde en mistanke om at det var blærebetændelse… og det var det!! Det kan åbenbart godt have provokeret de her voldsomme plukkeveer (som han også mener det er). Han ville lige sende prøven til Skejby for at få dobbelttjekket og så får jeg svar på onsdag og skal så i behandling.

Derudover skal jeg slappe rigtig meget af og ikke provokere det unødvendigt. Det er ikke så godt at jeg har plukkeveer der gør så ondt! Æjj… er bare ikke typen der synes det er fedt at “skulle tage det med ro” og ikke må dyrke sport osv! Håber det blir bedre om noget tid, og ikke skal være sådan fra nu af og de næste to mdr!

Heldigvis var livmoder og babys hjertelyd som det skulle være, og det er jo trods alt det vigtigste 🙂

Solskinshilsner herfra

doerhadoerha
    Medlem

Puh det var godt at høre, at der var en forklaring på sagen. Blærebetændelse kan der jo gøres noget ved! Og med den varme de lover de næste dage, så er det alligevel ikke vejr til andet, end at slappe af 🙂

Jeg har en svigerinde, der lider meget af blære- og underlivsbetændelse. Hun siger, at det bedste hun selv kan gøre mod blærebetændelse udover at drikke en hel masse, så holder hun igen med søde sager, da bakterierne elsker sukker. Måske kan et hjælpe dig til hurtigere at komme dig – nåh ja der er vist også noget med tranebær…

Rigtig god bedring og nyd det gode vejr

Bedste hilsner

Dorthe (30 + 3)

Crina12Crina12
    Medlem

Taaak for de gode råd Dorthe 🙂

Sidste nyt: var til jordemoder i torsdags… resultaterne fra Skejby viste at jeg IKKE har blærebetændelse alligevel (man kan åbenbart godt have nogle af de bakterier der ses ved blærebetændelse som gravid… derfor de altid dobbelttjekker). Så det er “bare” voldsomme plukkeveer som min jordemoder mente var opstået fordi jeg havde lavet for meget – både mentalt og fysisk. Før vores ferie havde jeg en ret stresset periode med eksamensopgave, arbejde og studie. Dét går åbenbart “lige i plukkeveerne”! 

Så nu har jeg fået beskeden: drosle maksimalt ned og lav MAX én ting om dagen! (en ting er fx “skrive eksamensopgave” eller “se en veninde”). Og min jordemoder syntes også jeg skulle stoppe med at arbejde (da det kun er et studiejob og dermed kun nogle timer om ugen så beholder jeg dog dette). 

Så ja, afslapning og lave mindst muligt de næste 5 uger… åhh det burde jo være heaven ik? Men fandme svært at overveje hver en ting man skal gøre (okay hvis jeg går over at handler så må jeg ikke gå en tur).

Nå, nok snak for mig! Hvordan går jeres sommer/mavser?

doerhadoerha
    Medlem

Hej igen

Godt det ikke var blærebetændelse. Det er vist noget værre skidt at komme af med igen.

Jeg er sygemledt bl.a. pga for voldsmomme plukveer, og der gik faktisk næsten 3 uger, før jeg kunne sige, at jeg var fri for dem. JEg har heller ikke muligheden for kun at lave én ting om dagen, da jeg har Josefine på 3 år, som ikke finder sig i, at moar bare sidder i sofaen og glaner. Jeg kan jo ikke sende hende i børnehave (den er for det første lukket, og så har Josefine jo også krav på at have sommerferie), så selvom far også er her, så skal mor jo også være med – helst hele tiden.

Nå nu er jeg så kommet mig i 4 uger, og også mentalt er jeg ved at være på højde igen. Jeg  er gost nok blevet forkølet for 10. gang siden nytår, men det er nok fordi jeg er gravid – sidst var jeg slet ikke forkølet, så jeg har vist fået dobbelt op denne gang 🙁

Ellers går jeg lidt og glæder mig over,a t mine kolleger er i gang igen, mens jeg kan tillade mig at slappe af her hjemme. Der er nok et par løse ender, men det tager jeg som det kommer.

Nu skal jeg bare nyde de sidste 9 uger frem til termin og det med god samvittighed.

Sommeren er blevet brugt på sommerhus o dejligt strandvejr, en tre dage hos farmor og farfar med indlagt besøg i Odense Zoo. Og i fredags var vi i Legoland. Det var bare dejligt. Jeg er sikker på at Josefine er klar til at tage afsted igen til hver en tid.  Men vi var jo også heldige med vejret. Weekeden er blevet brugt hjemme hos mormor, så nu har vi vist også fået nok af ture hjemmefra. Onsdag skal Josefine starte i børnehave, så det er jo ret spændende. Og det betyder så, at jeg får lidt fritid i løbet af dagen, mens hun er afsted. Så får jeg vel splappet lidt af og gjort klar til baby.

Bedste hilsner

Dorthe (31 + 2)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.