Øv… Skidt NF. :(

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2013 Øv… Skidt NF. :(

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    fru_kfru_k
    Medlem

Øv, nu er vi lige der hvor vi turde at begynde at tro på, at det lykkes denne gang – og så skal vi til at bekymre os igen.

Har lige været til NF og fik tallet 1:93. 🙁

Så nu skal jo tage stilling til, om vi vil have lavet moderkage-/fostervandsprøve og løbe den risiko, der er ved det. Og hvad vi vil bruge svaret til – hvis vi gør det.

Det var blodprøven og alderen (som vi jo godt vidste) der trak ned. Nakkefolden i sig selv så helt fin ud.

Jeg ved godt at der stadig er størst chance for at få et sundt og raskt barn, og at man ikke er udenfor risiko, selvom man får et højt tal… Men for pokker, så havde vi sluppet for at bekymre os så meget og for at skulle tage stilling til, om vi vil have lavet en prøve… :((

PerBisPerBis
    Medlem

Åh for fanden da også….kan kun alt for godt forestille mig hvordan du og din mand må have det lige nu….

MEN!!! Tænk også på hvis du stiller 93 børn op på række og skal pege på 1 med bind for øjnene….så er der heldigvis ikke særlig stor chance for at tage den syge….

Jeg har selv været der 2 gange….2 gang for meget, men jeg ville ikke have undværet moderkagebiopsi…begge gange var der noget galt og vi har aldrig været i tvivl om, at vi vil have et SUNDT og RASKT barn….Det er svært nok bare at være almindelig i dag, så hvorfor sætte et liv i verden man ved vil få det svært…-ja det er vores holdning.

Jeg har nu fået lavet biopsi 3 gange og ja det er ikke specielt behagligt og jeg fik mens-smerter og skedekramper de første 2 timer efter, men jeg har ikke været i nærheden af at tabe barnet. De er så gode til det i dag at sandsynligheden er så uendelig lille.

Tænker på jer og håber I kommer frem til hvad der er rigtigt for jer…

DitsenDitsen
    Medlem

ØV! faldt lige over denne tråd og blev sgu lidt sur.

Fru_k skriver et personligt og følelsesladet indslag, der rummer den sorg det er ikke at kunne få børn, at endelig være gravid og så skulle være nervøs og bange for det lille fosters velbefindende. Jeg kan ikke forestille mig andet end, at havde det været mig, ville følelserne have været nøjagtig de samme.

Det jeg synes er ærgerligt er MetteSilkeborgs indlæg. Hvorfor har du behov for at gøre situationen endnu værre for en kvinde, der i forvejen står i et super svært dilemma? Øv! Det er tarveligt synes jeg! Du har helt og holdent ret til din holdning, men lidt medfølelse i denne situation havde måske ikke været for meget!

Jeg håber at du fru_k kan abstarhere fra et lidt surt opstød/anklage og huske på at det er din beslutning. Lyt godt til PerBis kloge indlæg – jeg siger det samme 🙂

Jeg vil tænke på dig og håber alt det bedste for dig og dit kommende perfekte (for det bliver det uanset hvad) barn!

Kh Ditsen

PerBisPerBis
    Medlem

Så fik jeg lige den 🙂 Men det er ok vi har alle ret til en mening og det er jo bestemt et meget følsomt emne.

Jeg arbejder til daglig med hjerneskadede voksne og er vandt til at færdes i sygehussystemet + det offentlige generelt. Jeg ved godt at der er rigtig gode historier derude, men der er dælme også mange triste….

Jeg er enig i at alle har ret til et liv, men man er altså også nødt til at vurdere på hvor godt/lykkeligt et liv det vil blive…både for barnet der skal leve det og resten af familien.

De to gange jeg har valgt abort har der “heldigvis” været svære misdannelser og den ene ville muligvis ikke engang blive 1 år (manglede et meste af hjernen). Den anden havde turner-syndrom i svær grad med misdannet ansigt og kønsorganer…ja hun var levedygtig, men til hvilket liv? Hvordan fortæller man sit barn at hun aldig vil kunne få børn selv, hvem gider lege med hende og være kærester med hende? Vi så bare for mange hjertesorger i hendes liv, når hun blev så gammel at hun ville kunne forstå, at hun var anderledes…og ja ALLE diskriminerer folk der er anderledes i et eller andet omfang…jeg ser det hver dag.

Men godt vi alle er forskellige og træffer forskellige valg. Ellers ville verden blive kedelig.

Jeg forstår godt, at det er en svær besked at få. Husk at tage med i jeres overvejelser, at et liv også er værd at leve, selvom man ikke kan klistre etiketten “sund og rask” på det… Et handicappet barn har også ret til liv.

Venlig hilsen Mette, der er top-frustreret over at leve i et samfund, der så kynisk sorterer i, hvilke børn, der har ret til livet, og hvilke, der ikke har.

fru_kfru_k
    Medlem

PerBis, tak for svar. 🙂 Ja, du kender jo om nogen til det.
    Vi har fået tid mandag morgen til moderkagebiopsi, efter at have tænkt og vendt og drejet det. Det er den rigtige beslutning for os, kan jeg mærke.

Mette, jeg forstår godt argumentet. Det har dog stor betydning for vores valg, at det ikke “kun” er downs eller et andet “mindre” handikap, der kan være tale om. Men meget andet – f.eks. et barn, som før ved fødslen eller kort efter. Det kan vi ikke holde til at spekulere over de næste 6 mdr.

Nu får vi et svar i næste uge, og så må vi handle ud fra det.

Til fru_k: Jeg håber, I får et rigtig positivt svar, og at resten af din graviditet må være dejlig og ubekymret.

Til Ditsen: Jeg er ikke ude på at “gøre situationen endnu værre for en kvinde, der i forvejen står i et super svært dilemma”. Jeg har masser af medfølelse over for mine medmennesker – både de fødte og de ufødte. Mit ærinde er bare at gøre opmærksom på, at der også er et levende, ufødt barn involveret. Og mine erfaringer fra tidligere graviditeter er, at det danske sundhedssystem er kynisk i sin sortering af, hvad der er værdigt og uværdigt liv.

Mvh Mette

fru_kfru_k
    Medlem

Ditsen, tak for dine gode tanker. 🙂

Jeg kan sagtens abstrahere fra at nogen har en anden holdning til det, end jeg. Og at de ville have gjort det anderledes. Men regner også med at folk har respekt for at jeg har truffet en beslutning, som de måske ikke er enige i.

Jeg kan mærke, at det er den rigtige beslutning for os – og det er det vigtigste.

thrupsthrups
    Medlem

Som forældre, til fostre eller børn, træffer vi altid de valg der føles rigtige for netop det forældrepar.

Har selv oplevet at “dumpe” NF, fik foretaget biopsien med det samme. Fosteret døde do ca et døgn efter indgrebet, senere fik vi så besked om at det havde lidt af trisomi 13  og derfor ikke kunne have levet mange mdr hvis det overhovedet havde været levende født. 

Vi har hele tiden været sikre på at var der nogen som helst mulighed for at undgå at blive forældre til et handicappet barn ville vi vælge abort. Det er det rigtige for os.

Trine

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.