Besvær efter kateter?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2012 Besvær efter kateter?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Dec82Dec82
    Medlem

Hej jer der har født før.
    Er der nogle af jer, som har prøvet at få lagt kateter og som fik gener til følge bagefter? Jeg fik lagt et kateter op lige inden jeg skulle føde (lige inden presseveerne meldte sig), fordi JM kunne se at min blære ikke var tømt (ved sgu egentlig ikke hvorfor hun tjekkede efter sådan noget) – og efter mange forsøg på at få mig til at tisse uden held, lagde hun et kateter. Det blev fjernet så snart min blære var tømt.
    Dagen efter jeg havde født, fik jeg det mega skidt med feber, og på anden dagen efter fødslen blev jeg indlagt med så stærke smerter at jeg var ved at besvime. Jeg blev indlagt på Herlev med den diagnose at det var underlivsbetændelse.

Min veninde fik lagt en epidural da hun skulle føde, og i den forbindelse fik hun også lagt kateter, hvorefter hun fik en slem blærebetændelse.

Er det bare noget man får som følge af et kateter? Eller var vi bare lidt uheldige? 🙂
    Hilsen

Mille 37+6

Theresa79Theresa79
    Medlem

Hej Mille.

Når man lægger et kateter er der altid risiko for en urinvejsinfektion, den skulle dog være relativt lille når kateteret fjernes igen med det samme. Underlivsbetændelse er normalt ikke en følge af kateter. Jeg vil sige at i bare har været meget uheldige, da i har pådraget jer disse infektioner. Desuden kan der opstå lignende infektioner bare som følge af fødslen, selv om man ikke har fået lagt kateter. Der bliver jo rodet en del rundt der oppe, og der vil være rifter o.l. som skaber adgang for bakterier, og så kan man være uheldig selv om jordmoderen er nok så omhyggelig med hyggiejnen.

MVH

Theresa 38+6

MdenckMdenck
    Medlem

Helt enig. Underlivsbetændelse er ikke normalt ved kateter, men ses ofte ved relativt fødsler generelt.
    Hun tjekker din blære fordi hun vurdere det er længe siden du har tisset, det skal hun gøre, da smerterne kan gøre du ikke kan mærke det selv, og en fydd blære, udover at blokere for babys vej ud, kanskabe mange problemer.. Efter operationer mv tjekke de også da den faktisk kan sprænges i voldsomme tilfælde, dog ekstremt sjældent.. Men det laver også andre gener, og en m eget fyldt blære sammen med roden rundt i uderlivet kan i sig selv give blærebetændelse..

MdenckMdenck
    Medlem

Snakker forresten udfra min sygepleje erfaring, så deter ikke grebet d af den blå luft 🙂

Dec82Dec82
    Medlem

.. Hehe.. Så er jeg da taknemmelig for at min JM i det mindste tjekkede hvordan blæren havde det inden jeg skulle til at presse 🙂

Tak for svarene iøvrigt. De kan sagtens bruges.
    Hilsner,

Mille

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.