Kejsersnit -motion

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2012 Kejsersnit -motion

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Anya07Anya07
    Medlem

Hej alle.
    Jeg er ny i mødeegruppen. Fødte den 9 april. (sat til planlagt kejsersnit d 10 april). Jeg fik en skøn dreng med navnet xander.

Mit spørgsmål drejer sig om sport efter kejsersnit. Har nogen af jer erfaring med motion inden de anbefalede 8 uger er gået? Vil virkelig gerne i gang men vil jo ikke risikere noget. Overvejer at genoptage løb og en smule styrketræning.

Alle svar er velkomne 🙂

MokeMoke
    Medlem

Hejsa
    Først og fremmest tillykke med Xander (super sødt navn og stavemåde)

Har desværre ikke erfaring med kejsersnit og motion. Men kunne forestille mig at netop løb og styrketræning er et stort no no. For tænker hop og tunge løft nok ikke er så godt for arret. Og generelt så har hofterne og knæerne nok heller ikke så godt af det, da du jo stadigt er lidt blød efter graviditeten.
    Dette ved jeg af egen erfaring, da jeg startede med at løbe 3uger efter fødsel. Efter 2 uge måtte jeg stoppe pga at jeg havde smadret mine ankler og knæ. Og fik derefter en skideballe af min læge og derefter måtte jeg så igen holde pause og endda længere tid end jeg havde behøvet hvis jeg havde holdt mig til forskrifterne
    .
    Hvis du gerne vil igang med at røre dig, så ville jeg anbefale dig at tage xander i barnevognen og gå nogle raske ture, og når der så er gået de 8 uger kan du jo så løbe med barnevognen. Så er armene og ryggen jo blevet vænnet til den belastning vognen giver.
    Min svigerinde havde taget mere end 20kg på i hende graviditet, og hun har på 4 måneder smidt 15 af dem på den måde. Så man skal ikke undervurdere en rask og lang gåtur.

Jeg selv danser zumba med min wii, hvor jeg dog undlader hoppene ( gik til zumba da jeg var gravid og brugte samme princip da jeg var 7mdr henne) og ja bliver godt svedt alligevel:) og ja så er det bare sjovt imens (men sørger pænt for at trække alle gardinerne ned – because it is fun but it sure aint pretty;)

Nåhh håber at andre herinde vil kunne hjælpe mere specifikt

Hilsen
    Mia

Anya07Anya07
    Medlem

Ups – mente tak for dit input. Ikke indlæg 😉

Anya07Anya07
    Medlem

Hejsa mia.

Tusind tak for dit indlæg Og ros af mit navnevalg 😉 det var meget brugbart. Jeg vidste ikke at disse led blev blødere. Håber dine ankler kom sig..

Ja jeg vil tage dine råd til mig og undlade løbeturene lidt endnu. Vil nødigt gøre ondt værre. 😉
    Er godt i gang med gåture men syntes snart at jeg trænger til at genoptage mit løb. Meen jeg venter ski lige et par uger mere.
    Haha gang i dig med wiien – det kan være man skulle overveje at anskaffe sig såen dævl.. 😉 og tilmed underholde naboerne og forbi-passérende med lidt numse vrik.. Hé hé

Igen tak for dit bidrag og god aften 🙂

Hilsen Anja

mussepyntmussepynt
    Medlem

Hej Anja!

Jeg blander mig lige lidt.

Jeg har fået kejsersnit to gange. Første gang i 2003 og sidste gang i 2010.

Jeg var så overrasket over hvor fint det gik første gang, og hvor få smerterne var, så jeg “glemte” lidt at overholde “reglerne” de første 8 uger og det resulterede i en styrtblødning. Det eneste jeg gjorde var at bære en kurvfuld vasketøj op fra klæderen nogle få gange ca. 4-6 uger efter KS. Så fra da af holdte jeg meget lav profil, og det gjorde jeg også i tiden efter mit andet kejsersnit.

Bare for at sige at det godt kan betale sig at forholde sig i ro…

Jeg er også typen der hurtigt gerne vil igang igen, men i dit tilfælde tror jeg godt det kan betale sig med evt lange gå-ture og andet i den stil.

Venligst

Ditte

Anya07Anya07
    Medlem

Hejsa Ditte.

Tak for din beretning. Puha det var da et voldsomt udfald ift belastningen. Kan godt forstå at du tager deu alvorligt efter den omgang. Nu fortryder jeg godt nok oz at jeg ikke har fulgt retningslinjerne. Må hellere ændre kursen den sidste tid.

Det var mit første kejsersnit og jeg har også været herre over helingen. (tror jeg selv) – var hjemme efter halvanden dag på BG og alt e gået så fint så jeg syntes jo at 4 uger er lang tid endnu før jeg kan komme i gang. Men jeg tager jeres beretninger til mig og “nøjes” med lange gåture og måske oz lidt Powerwalk ;)?

Det er lige præcis det med at føle sig mere parat end kroppen i virkeligheden er. Det er ski vist noget farligt noget. Er glad for at jeg ikke bare sprang ud på løbestien sådan uden videre.. 😉

Forsat god aften =)

LailahpLailahp
    Medlem

Hvad med noget efterfødselsgymnastik? Jeg gik til noget hos en fysioterapeut, og det var rigtig godt, fordi der netop blev taget hensyn til, at jeg havde fået KS. Bl.a. måtte jeg ikke lave “rigtige” mavebøjninger i et stykke tid, så jeg fik nogle andre og mildere øvelser, som dog stadig gav noget.

Og så gik jeg mange og lange ture med barnevognen, også op ad steeejle bakker, hvor der skulle lidt mere power til at komme op med barnevognen.

Anya07Anya07
    Medlem

Det var helt sikkert oz en mulighed. Det krævet bare lidt mere planlægning men vil da lige tygge lidt på det. Vil rigtig gerne i gang med noget opstramning. Det hele er lidt slattens efter en masse kilo atter er raslet af. Babysam også planer om at gå til babysvømning 🙂

Mit sår fra kejsersnittet er ligesom blevet meget ømt – brændende igen. Kom godt nok til at løfte min store søns køkken ned af trappen i forgårs. Kan dette være grunden? Det brænder og stikker på samme måde som de første par dage.
    Vil jeg være i tvivl såfremt, at der er sket noget grimt derinde? Må hellere være lidt mere skånsom fremover.
    Tak for dit forslag 🙂

mussepyntmussepynt
    Medlem

hej igen!

Jeg synes at jeg oplevede mange forskellige følelser med mit ar, i tiden efter. Det var perioder hvor jeg intet kunne mærke, efterfulgt af en tid med flere gener. Det var lidt op og ned… Jeg synes ikke det lyder mystisk det du beskriver.

MEN man blive bekymret når det pludselig opfører sig underligt.

Hvis du er meget i tvivl synes du skal gå til lægen. 

Venligst

Ditte

Anya07Anya07
    Medlem

Hejsa Ditte.

Tak for Info.

Okay så det kan godt variere.. Mystisk men Det lyder beroligende.. Gik og var helt bamge for at have provokeret noget.. Så lader jeg det svinge i ømhed og bliver det anderledes eller værre så går jeg til doktoren 😉

Og så dropper jeg at løfte rundt på et tungt trækøkken- det var oz lidt dumdristigt.. he he

mussepyntmussepynt
    Medlem

Det lyder som en god idé 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.