…kolik :(

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    kajo78kajo78
    Medlem

øv øv øv… min lille Tobias har de seneste uger været plaget af hvad der lader til ondt i maven hver aften. Han er helt utrøstelig, spænder i maven, trækker benene op mod maven, spænder sig i en bue… Vi har forsøgt alt: vugge, rokke, vippe, varme bade, kropsvarme…

Det har stille og roligt været tiltagende og nu er vi oppe på at han er ked af det fra ca 18 / 19-tiden til 23-tiden hver aften. Nogen aftener (som i nat) rykker det sig til at han starter ved 23-tiden og slutter ved 3 – 4 tiden 🙁

Vi troede i starten bare at det var en reaktion overfor d-dråberne (havde vi hørt et sted at nogle børn får) og vi startede med at dele dags-dosis op i 2, efter sundhedsplejerskens anbefaling. Men i går fik jeg så talt med sundhedsplejersken igen og fortalt hende hvad vi har oplevet og hun sagde at det højst sandsynligt er kolik og at vi så skal regne med at det fortsætter de næste 2 – 3 måneder…

Vi fik anbefalet nogle dråber til ham af sundhedsplejersken: Mylicon – skal have talt med lægen inden at vi giver ham dem. Er der nogen som kender til de dråber? Ved om de overhovedet virker??

Ellers vil vi forsøge den alternative vej og i morgen skal han til kranio-sakral terapi. Jeg har også fået en rigtig god kiropraktor anbefalet. Så må vi se om noget af det kan hjælpe den lille – for øv det er godt nok hårdt når man bare ikke kan trøste ens eget barn. 

Håber at i alle har det godt med jeres små – eller at i snart får dem at se jer som endnu ikke har født…

Knus, Karina

MokeMoke
    Medlem

Nåhhh din stakkel.
    Jeg gav dråberne til min datter (hed bare probiotikadråber)- de havde ikke rigtigt nogen virkning på hende – men det viste sig så også at hun havde forstoppelse. Så måske du bare skulle prøve dem, så du kan krydse dem af listen over mulige løsninger. For man bliver hurtigt desperat når bæbsen er utrøstelig.

Men det er faktisk lidt sjovt den måde du forklarer hans reaktion på. Lilu lå på præsic samme måde – bare pressede og pressede og var fuldstændigt utrøstelig. Det startede altid kl 19 og det virkede kun at gå frem og tilbage igennem huset i en evighed. Hun blev fuldt ammet så lægen blev ved med at sige at det i hvert fald ikke var forstoppelse og hun kom jo også af med noget. Men til sidst prøvede vi alligevel børnemovikol (afføringsmiddel). Vi gjorde det kun én gang og så satte det ligesom skub i maven og vi har ikke haft problemer siden.

Men hvis det er kolik så har jeg hørt fra min gamle mødregruppe at kiropraktor og zoneterapi skulle virke rigtigt godt

Håber at lille Tobias ikke kommer til at være utrøstelig i flere måneder – både for hans og jeres skyld. For shit det er hårdt og jeg føler for jer.

Knus
    Mia

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej Karina

Mit råd til dig er at i dagtimerne hvor Tobias har det godt, så lave nogle cykle bevægelser med hans ben, så højt op mod maven at de kommer op og trykker lidt på maven. Du kan også køre dine fingre rundt om hans navle i urets retning. begge dele må du gerne gøre flere gange i løbet af dagen men lyt til hvad han siger til øvelserne. Begge dele skulle søtte gang i tarmene

Hilsen helle

kajo78kajo78
    Medlem

Tak for de gode input. Vi er åbne over for alle gode råd. Det med at det kan være forstoppelse på trods af at han kommer af med noget hver dag, giver på sin vis også mening. 

Vi har også brugt det med at cykle med hans ben – jeg bruger dog mest den med at presse hans ben op mod maven og det får ham for det meste til at holde op med at græde og får ham til at komme med nogle “grynte-lyde” hver gang at benene bliver presset mod maven. Det holder dog kun en 10 min tid, som alt det andet. Han kan også falde til ro ved at jeg laver de cirkelbevægelser omkring hans navle – men jeg har kun gjort det mens at det står på – må prøve at gøre det i løbet af dagen også.

I dag skal vi hen og prøve kranio sakral terapi – så må vi se hvad han siger til det den lille. 

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej igen

Jeg ønsker det bedste for jer for det er super hårdt at have et barn der skriger. Vores den første gjorde det også i 3 mdr. så jeg ved godt hvor hjælpeløs man kan føle sig i de timer det står på.

hilsen

Helle

lotte20lotte20
    Medlem

Puha puha føler med jer, er lige på besøg fra maj gruppen. vores den helt storer led at kolik i 5 mdr. men så prøvet vi kraniesekrat og det hjalp bare helt vildt, havde prøvet molicon dråberne tog måske lige toppen af det men de er bøvlet at give da de skal gives et kvarter inden et måltid og det jo ikke altid man lige kan nå det vis de er meget sulten.  Prøvet også zoneterapi men efter 3 gang hvor det gjorde det værer stoppet vi med det efter han lige havde fået en opretning behandling.

charlotte

stineblopstineblop
    Medlem

Hejsa..

Er lige på besøg fra junigruppen.

Sender lige først et stooort knus, for det er bare slet slet ikke nemt at have et barn med kolik – vores datter, som nu er 5, havde det de første 2 -2,5 måned af hendes liv.

Det startede som regl også sidst på eftermiddagen, og sluttede først til midnat eller senere…

Vi prøvede også mylicon dråber, dog uden nogen virkning- men har hørt andre hvor de hjalp, så syntes da klart i skal prøve det.

Vi fik hjælp af zoneterapi og lidt kraniosakral…og det hajlp!! det tog bare en hel del gange 5-6 gange tror jeg. Jeg havde opgivet, og det havde zoneterapeauten faktisk næsten også, men til sidst hjalp det. Bare lige så i ikke håber at det virker aller første gang, måske skal der flere gange til

Derudover havde vi kæmpe hjælp af en bæresele, her faldt tøsen til ro… og jeg gik ofte flere kilometer rund i byen med hende indenunder jakken, så hun kunne få lidt ro – og så jeg også kunne 🙂

Til sidst vil jeg sige, at det hjalp mig meget at simpelthen sige det: “vores datter har kolik, så det er lidt hårdt, og vi orker ikke så meget om aftenen…” Alle har respekt for kolik 🙂 

Men man trænger samtidig også til at komme ud indimellem, så gør det på tidspunkter af dagen, hvor du ved der er mest ro.

Håber for jer, at kraniosakral hjælper.

Knus stine

kajo78kajo78
    Medlem

Så kom vi afsted til kranio-sakral terapi og det gik rigtig fint. Tobias var vågen hele tiden og var samarbejdsvillig overfor behandleren. Han skulle dog lige have lidt mad imens:)

Da hun var færdig med at behandle Tobias, sagde hun at han havde reageret godt og at hun kunne mærke at der var sket noget inde i hans mave. 

Lige efter behandlingen så han meget afslappet ud, men så begyndte han at blive lidt urolig indtil han faldt i søvn og fik sig en god lur. Først på aftenen blev han lidt ked af det og urolig igen – men det gik hurtigt over og han var godt træt og holdt sig rolig så længe han var hos mig. Det var det eneste den aften og hele natten sov han godt og den ene gang han vågnede havde han en meget fyldt ble. (Vi hælder nu lidt mere til at han har noget forstoppelse). Han sov roligt hele natten 🙂

Det var skønt med en rolig aften og nat – men dagen (igår) var han meget urolig hele formiddagen og igen i går aftes havde vi en meget ked af det Tobias. Så nu må vi se hvad der sker i dag / aften. 

Det var en lille update herfra.

Knus Karina

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej Karina

det var dejligt at høre hvordan det går hos jer selv om det ikke var en helt solstråle historie, håber I får lavet lidt gymnastik med ham i løbet af dagen når han er glad.

De bedste ønsker her fra

Helle

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.