Hovedet opad

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    davids_mordavids_mor
    Medlem

Hej alle,

Jeg har netop ved en scanning fået konstateret, at baby vender med hovedet opad. Jeg har termin 29/4, dvs er i uge 35 nu. Jeg bad selv om en undersøgelse, da jeg syntes jeg har kunnet mærke hovedet lige under brystbenet i 2-3 uger – og det var altså rigtigt nok. Øv, det er jeg ikke så begejstret for. Skal have lavet et vendingsforsøg på fredag. Har læst at det lykkes i omkring 50% af tilfældende og at nogen synes det er meget ubehageligt, mens andre ikke synes det er noget at snakke om.

Hvis det ikke lykkes, er der to muligheder: sædefødsel eller planlagt kejsersnit. Har ellers haft en helt ukompliceret graviditet og ingen af delene var lige hvad jeg havde forestillet mig. Øv, øv.

Er der nogen af jer, der har oplevet noget tilsvarende?

Har i forvejen David på 2½ år, som lå normalt. Det var dog en meget langvarig og udmattende fødsel, så jeg har hele tiden været rimeligt bange for den næste fødsel. Så måske skulle jeg bare “håbe” på kejsersnit…?!

davids mor 

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej Davids mor

Jeg har ikke prøvet at barnet vender med hovedet op ad, men jeg kan godt følge dig med hensyn til overvejelserne med sødefødsel eller kejsersnit. Vi venter vores 3 barn og jeg har prøvet både at føde vaginalt og ved kejsersnit. Vores største dreng var så stor, at jeg gik fuldstændigt i stykker, og først midt i anden graviditet fandt jeg ud af at hvis jeg går i stykker en gang mere kunne der på sigt være risiko for stomi. Jeg havde store overnejelser om jeg ville løbe den risiko eller skulle vælge kejsersnit. Min mand overtalt mig til kejsersnit da han mente der var for stor risiko at løbe, og jeg har ikke fortrudt selv om det er noget anderledes, men det er helt ok med kejsersnit og denne gang skal det også være planlagt kejsersnit om præcis 3 uger i dag 🙂

Hilsen helle

babelapsbabelaps
    Medlem

Hej Davids mor

Jeg har termin på søndag den 1. april – og har været til en del ekstra scanninger fordi hun lå med numsen nedad derinde. Jeg er tredjegangsfødende, har født vaginalt begge forrige gange – store børn på lige over 4 kg.

Jeg vil bare berolige dig på den måde, at min altså først har lagt sig hoved ned her for et par dage siden – og jeg er 39+2 nu! Jeg fik hende faktsik til at vende sig rundt ved at ligge så længe jeg orkede (ca 20 min) med numsen i vejret – i sådan en slags knæ-albue leje. Det virkede (2 forskellige gange)! Det kommer selvfølgelig an på, om din har sat sig med numsen fast i bækkenet. Hvis baby ligger “løst” kan den vende sig mange gange endnu, medmindre der allerede er meget lidt plads… Det har min i hvert fald gjort – men NU virker det som om hun bliver liggende hovede ned – det håber jeg i hvert fald. HVIS hun ikke lå rigtigt ville jeg have valgt et KS, mest pga babys størrelse (igen omkring 4 kg).

Men jeg håber meget på vaginal fødsel på trods af smerterne, som jeg denne gang også er mere bange for end de forrige gange – har ligesom du også en på 2,5 – måske man husker for godt når det ikke er længere siden – vil igen berolige dig og sige at min første fødsel var MEGET lang og udmattende (som du også skriver din var)- men min anden var MEGET kortere – ligeså smertefuld men MEGET kortere. Og det var fantastisk. andengangsfødsler er de bedste, synes jeg alle siger! Og man kan få en epidural, hvis smerten alligevel bliver for uoverkommelig.

Jeg var faktisk inde til et planlagt vendingsforsøg forrige fredag, men spurgte dem om ikke vi lige skulle gi hende weekenden til at vende sig af sig selv… Hjem og ligge med numse i vejret – og mandagen efter da jeg kom til scanning lå hun hoved ned…!

Så jeg synes virkelig du skal bede dem vurdere, om der er meget eller lidt plads for din baby at vende sig på! Jeg har foreløbigt (7-9-13) undgået indgriben ved at vente. Igen – det kræver at der er rimeligt med plads til baby derinde.

Håber alt det bedste for dig 🙂

KH

babelaps

Kallie3Kallie3
    Medlem

Hejsa

Efter at have læst om sædefødsel for et stykke tid siden ville jeg helt sikkert vælge kejsersnit. Ville tage vendingforsøget først og hvis det ikke lykkes ville jeg vælge kejsersnittet. Synes der er for stor risiko for at det alligevel ender i kejsersnit (akut) til at jeg ville ende der igen. Ja min første er født ved et akut kejsersnit.

Vi var til scanning for to uge siden og der lå lillebror med hovedet ned af, så det håber jeg os at han på torsdag når vi skal til JM. Hvis han ikke gør så tager vi vendningsforsøget og kejsersnittet hvis det ikke lykkes, så har jeg i det mindste selv valgt det…. Men ellers håber jeg på naturlig fødsel denne her gang og at det ikke tager for mange timer….

Men læs lidt om emnet så du kan holde det op mod hinanden og snak med JM om det…. Så du kommer til at træffe den rette beslutning for/jer

Vh Kallie/ Lene og Anthon med termin d.28/4

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.