Vågen/urolig om natten

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2012 Vågen/urolig om natten

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    MamaloMamalo
    Medlem

Hej medmødre.

Min datter på ca. 1 måned er meget urolig/vågen om natten, og jeg vil derfor høre om der er nogle af jer der har nogle gode råd til at få hende til at sove?? Jeg ammer hende liggende i sengen kl. ca. 20, hvorefter hun falder i søvn med mit bryst i munden. Når jeg så lister brystet ud og lægger hende op i vuggen, vågner hun igen og bliver urolig indtil hun igen tilbydes mit bryst. Dette fortsætter i 1-2 timer før hun til sidst falder i søvn. Hun tager så ofte en god lang lur ml. 3-5 timer og vågner så midt om natten, hvor jeg ammer hende. Her kommer så samme problem, og vi ligger ofte vågen ml. 2-3 timer før hun igen sover. Jeg har prøvet med sut, men den dur ofte ikke. Tit ender hun med at sove i vores seng, da sandsynligheden for at hun vågner når jeg trækker brystet ud er mindre der.
    Jeg tænker om det kan skyldes, at jeg ikke producerer så meget mælk om aftenen/natten og hun derfor blot er sulten og derfor ik kan sove? Om dagen spørger hun ik efter mit bryst hele tiden og falder fint i søvn i barnevognen! Men er lidt træt af at amme så meget om natten, ind – ud hele tiden.
    Nogle der har lignende “problemer”? For hun har det jo godt, og det er jo det vigtigste, men hvis jeg kunne gøre noget rent ammemæssigt, så hun måske blev mere mæt om natten og derved sov lidt nemmere? Hun er også ofte urolig midt om natten under amningen, hiver brystet ud ofte og søger efter at få fat igen.

TlwhTlwh
    Medlem

Hej

Ikke at jeg har svaret til dig.

Men jeg sidder og tænker, om det måske ikke bare har noget at gøre med tryghed for dit barn?

Har forstået, at det ikke er det samme om dagen. Men tænker alligevel, at hun måske har fundet ud af, at der er forskel på nat og dag – og om natten sover mor og far også, og det er dejligt trygt at ligge ved dem

Jeg gør det, når min datter er urolig om natten, og tager hende op. Så ligger jeg hendes dyne på den måde, at hun både ligger på den og har den over sig. For så kommer hun ikke over i en kold seng, når jeg lægger hende tilbage. For det vil din datter måske også vågne ved.

Og en lille sidste ting. De små kære er ikke meget for sutten – de vil jo helst have den ægte vare 😉 Derfor de ofte afviser sutten. Begge mine har først blevet rigtig glad for den, når de har været 1mdr+. Og sutten kan nu gode at have, hvis barnet har et stort suttebehov. For ellers bruger de brystet som sut, og derfor hun måske ikke spiser så længe ad gangen om natten, fordi hun netop bruger det som sut.

Som sagt, jeg har ikke svaret – blot nogle tanker. Håber, at I finder ud af det 🙂

Mvh Tina

idalisbyidalisby
    Medlem

Jeg har heller ikke et direkte svar men kan godt henkende det lidt. Min Emil vil heller ikke gerne sove i sin lift. Sundhedsplejersken Sagde at man ikke kan forvente at de er trygge andre steder end hos forældrene de første tre til fire mdr. Hvis man ikke vil have barnet i sengen kan man sidde med barnet i ca 20 min så de er kommet ned i den dybe søvn og så vågnet de ligeså let. Det har virket på vores Emil. Men det bedste for ham er nu at sove imellem os.

Emil har også lige taget et enormt madspring der har gjort ham mere urolig under amningen hvis der er gået for langt imellem måltiderne.

Hvis det fortsætter synes jeg du skal tale med din sundhedsplejerske. Også for at få lidt af din nattesøvn igen:)

Kram ida og Emil (5 uger)

ikjikj
    Medlem

Detg tænker først på er, at din datter mangler tryghed. Min datter sover både i sin egen seng og mellem min mand og jeg. Det er først nu, hvor hun er blever to måneder, at vi bruger hendes egen seng. Hun har været meget meget morsyg om natten, derfor valgte jeg at have hende i sengen. Hun kunne derfor lugte og røre mig, når hun havde behov for det. Samtidigt fik vi nvores nattesøvn. Hun har endnu ikke glemt trygheden inde i din mave.

Jeg fik nu at vide af SP at liggende amning var no go om aftenen/natten, da jeg ikke vidste, hvor meget hun spiser. 

Hilsen

Olivia ( 2,5 mdr.) og Iben

TlwhTlwh
    Medlem

Hej Iben
    Jeg kan ikke lade være med at kommentere det, som din sp har sagt ang liggende amning om natten

Jeg vil for det første mene, at når man ammer, så ved man aldrig præcis hvor meget barnet får at spise. Så vælger du at amne dit barn liggende om natten, og falder i søvn – så skal dit barn nok brokke sig, hvis hun ikke får mad nok. Tror du ikke?

Men det er undre mig mest, det er: jeg var desværre så uheldig at briste meget ved min første fødsel – så den eneste måde jeg kunne amme, de første uger var liggende (jeg måtte først sidde et kvarter ad gangen efter 3 uger – og da jeg måtte sidde, måtte jeg ikke have mit barn i armene, når jeg skulle sætte og rejse mig).
    Derfor kunne jeg stort set kun ligge om amme – også om natten. Og ja, jeg faldt da oftest i søvn, når han lå og spiste.
    Og det ekstra hvile/søvn man kan få på denne måde, er altså også god for mælke produktionen!!

Jeg vil derfor mene, at du skal tage det helt roligt med, hvad din sp har sagt om dette, hvis du ønsker at amme liggende om natten. Især hvis din datter tager det på, som hun bør!! :))

ikjikj
    Medlem

Angående natamningen falder jeg i søvn, når jeg ammer på den måde. Derudover så begynder min datter at spise hver halv time, så amningen bliver udstrækket til flere timer med en dårlig nattesøvn til mig efterfølgende.

Så nej jeg har fravalgt liggende natamning. Jeg ligger KUN ned, når hun er overtræt. Så falder hun meget hurtigt til ro. Man kan sige at jeg her vælger helt bevist at brystet bliver en sut. MEN det virker!

TlwhTlwh
    Medlem

Skrev kun som jeg gjorde, fordi jeg tolkede dit indlæg som, at du meget gerne ville ligge ned og amme om natten. Netop fordi man så har mulighed for at sove imens. Og syntes, det var synd for dig, hvis det udelukket var pga, at sp havde sagt, du ikke måtte 🙂
    Men der er en dybere mening med det 😉 og ja man bliver bare nødt til at gøre det, der virker for ens barn og en selv 🙂

MamaloMamalo
    Medlem

Tak for svar. Jeg tror helt sikkert at noget af det handler om tryghed og har slet heller ikke noget imod at hun sover i vores seng. Mit indlæg lød mere på, hvorfor hun stadig har så svært ved at falde i søvn selvom hun ligger i vores seng. Så snart jeg lister brystet ud, vågner hun igen. Hun ligger ofte uroligt og virker lidt som om der er noget der nager hende. Fra om eftermiddagen af har hun meget svært ved at falde i søvn, også i barnevognen, og hun kan derfor være vågen i mange mange timer hvorefter hun bliver overtræt og græder og græder. End ikke brystet kan altid hjælpe. Er blevet anbefalet nogle mælkesyrebakterier i dråber, så nu må vi se om det hjælper eller om det måske bare er et tigerspring.
    Mht. amning liggende kan jeg også kun være enig i at det er individuelt hvad der fungerer. For mig er det rigtig rart at amme liggende så jeg kan slappe af og småblunde om natten. Hun skal nok sige til når hun er sulten 🙂

Sisse87Sisse87
    Medlem

Lige en tanke fra mig, som også havde e urolig datter om natten de første to mdr af hendes liv.. Når jeg ammede om natten kom hun ikke op og bøvse og det gav hende uro i maven, Så jeg valgte at amme og bøvse hende bagefter for så at hun samtidig også blev vænnet fra at mit bryst var i munden når hun faldt i søvn, for det ville hun så forvente det var når hun vågnede igen, så fik vi meget mere ro om natten 😉 Hun sov os i vores seng i  den første 1½-2 mdr og brugte os den med en varm dyne, så vuggen ikke var kold og vækkede hende 😉

Pøj pøj med den lille 🙂

MVH Sisse 34+6

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.