Stofbleer eller plast?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2012 Stofbleer eller plast?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    KBH-KKBH-K
    Medlem

1. gangs fødende … 1. gangs mor … 1. gangs al ting!!!

Hvad vælger man/I stofbleerne eller et lager af engangsbleer?

Er stofbleer for “besværligt”?

PapegøjenPapegøjen
    Medlem

Jeg kunne ikke drømme om at bruge stofbleer som alternativ til engangsbleer. I dag kan man få engangsbleer i alle mulige forskellige pasformer og materialer. Jeg synes personligt, at Pampers laver de bedste til de helt små, da de er virkelig bløde! Til gengæld holder de ikke på lige så meget tis som f.eks. dem fra Libero, som også er rigtig fine. Tror det afhænger af smag og af barnet, hvad man ender med at foretrække :-). Men altså, i en periode med lidt uro i maven kan man altså godt komme op på at skifte 10 bleer med afføring på en dag. Jeg skulle i hvert fald ikke stå og vaske dem alle efter brug! Tror heller ikke, det kan betale sig økonomisk, hvis man kogevasker. Engangsbleerne til de mindste koster ikke ret meget.

Når det så er sagt, så vil jeg under alle omstændigheder anbefale et lager af engangsbleer! Vi brugte ca. 10 om dagen på gylp, ulykker på puslebordet osv., og det var altså selvom dem med gylp blev brugt flere gange før de blev smidt til vask (i starten var vi lidt sarte – efter et stykke tid blev der skelnet mellem “stinke-gylp” og alm. gylp…).

MdenckMdenck
    Medlem

Jeg vil lige give mit besyv med fra anden gruppe.. Håber det er ok. Jeg skal føde til maj og har gjort mig mange tanker om stofbleer vs almindlige.
    Da jeg nævnte det første gang for min svigermor tænkte hun straks på kogegryder og de bleer de fleste idag bruger som gylpeklude..
    Måtte forklare hende at de altså havde samme udseende og funktion som dem i plastik, de kan bare vaskes.
    Ang. Økonomien så vise undersøgelser at man sparer 2000kr om året på stofbleer, men det gælder ikke hvis de tørretumbles da koster det det samme ca., og da bliver den miljømæssige effekt også mindre da tørretumling udskiller meget CO2. Men våde plast bleer på afbrændningen er virkelig ikke miljøvenlige så det er værd at tænke over…
    Så er der det dejlige ved at tænke på at bebs ikke har ulækkert plast mod huden hele tiden. For ikke at tænke parafume og andre kemikalier.
    Startinvesterinen er stor, da man medmindre man vil vaske hver dag, skal have mange. Og før man kender baby er det sært at vide hvor mange man skal bruge og hvilken slags. Jeg synes klart All-in-one bleer lyder smartest men mange børn tisser for store mængder af gangen til de er gode og så skal man have lommebleer, hvor man fylder indlæg i lommen der passer til mængden af tis. Afføring smides ud og man lægger rispapir i bleen så det ikke griser så meget.
    Jeg er gået fra stofbleer i første omgang igen, selvom jeg er vild med både de økonomisk, hudmæssige, miljømæssige fordele. Fordi jeg synes mange skriver de skal have op til 10-20 indlæg i bleen for at det er nok, og mange oplever de tisser igennem ón natten. Og det synes jeg lyder besværligt. Så jeg starter ud med økologisk, svanemærkede enagsbleer og så må det være nok, og hvis min bebs så ikke tisset alt for store mængder vil jeg gå over til stofbleer af typen All-in-one, de andre lyde for besværlige til mit overskud lige nu.
    Prøv at melde dig ind i slyngbarn.dk der kan man melde sig ind i en undergruppe med stofble mødre, de er gode til at hjælpe en med at få et overblik og svare på spøgs ål..
    Held og lykke med at finde frem til det bedste for dig og din baby 🙂

PapegøjenPapegøjen
    Medlem

Hold da op, der er vist mange ting, jeg ikke ved om stofbleer! Jeg har da også altid tænkt på de dér klassiske nogen, som alle bruger som gylpeklude. Så det er åbenbart ikke HELT så besværligt, som jeg har gået og troet 🙂

Jeg vil dog lige skyde ind, for det aner man jo ikke som 1. gangsmor, at de færreste engangsbleer altså er parfumerede. Jeg er personligt ikke stødt på nogen endnu, og jeg har altså prøvet lidt af hvert. Alle Liberos bleer er desuden svanemærkede, og min søn, der ellers har en meget sart hud, har aldrig fået udslæt af engangsbleer.

Og da jeg skrev, at jeg anbefalede et lager af engangsbleer, mente jeg selvfølgelig et lager af stofbleer… Der er vist ikke nogen, der tørrer gylp med engangsbleer… 😀

MdenckMdenck
    Medlem

Kan iøvrigt anbefale rebecca perssons bog : baby – 100% uden tilsætning og hendes blog hvis man går op i at undersøge hvilke kemikalier og kemi der er i de forskellige ting og hvordan det kan undgåes.. Huk har gode argumenter for valg af stofbleer i hendes bog..

MdenckMdenck
    Medlem

Og jeg fandt ud af ting jeg ikke vidste..
    Parafume og klor bruges ikke længere i engangsbler… Hurra for det.. Men der findes ikke økologiske engangsbleer.. Øv.. Ikke klog man bliver herinde 🙂
    Troede de her var:
    http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/familieliv/ECE474538/ko-ble-er-ikke-oekologisk/

Men selvom de ikke er økologiske synes jeg godt om at de er bæredygtigtproduceret og at overfladen er majs og ikke plastik. men dyre..

DitsenDitsen
    Medlem

Hey…jeg faldt lige over det her indlæg, mens jeg surfede lidt rundt.

For mig er det vigtigste at bleerne ikke er allergifremkaldende. Jeg har et barn med sart hud, arvet efter mig. Derfor har jeg fra dag 1 været meget obs på denne del af blevalget.

De eneste bleer jeg har kunnet finde, der har en god standard, med svanemærke og som er testet af astma og allergiforbundet, er Coops bleer fra Änglamark. Dem bruger vi og er meget glade for dem!

De gange vi har prøvet andre bleer har ikke været nogen succes. Selvom visse stoffer ikke må anvendes i bleer længere, er der andre og lige så allergifremkaldende stoffer der stadig bliver brugt!

Desuden vil jeg sige at jeg har læst en undersøgelse (kan selvfølgelig ikke finde den igen) der viste at der ikke var nogen besparelse på at bruge stofbleer. Den pegede tvært i mod på de miljømæssige konsekvenser ved kogevask og tørretumbling…

Hmm altså allergitestede bleer er der ikke for mange af!

Det er en jungle og man må prøve sig frem og finde det, der passer bedst til jer og jeres barn!

Kh Ditsen

MdenckMdenck
    Medlem

Det er helt korrekt med stofbleer hvis man tørretumbler dem.. Det har jeg også læst, men hvis man ikke gør det er der store besparelser, jvf den bog jeg nævner er det 10000 kr i en ble periode men andre steder står der ca. 2000 kr per år som jeg skriver ovenfor.. Jeg har altså fundet flere bleer der både er svanemærket og astma og allergi mærket end anglemark.. Men derfor kan de j o stadig godt indeholde noget forskelligt alligevel så man reagere forskelligt.. Kender godt det med sart hud, så rigtig godt med tips fra nogen med erfaring.. Håber hende der har oprettet dette fantastiske emne får noget ud af det også, og ikke kun mig 😉

KBH-KKBH-K
    Medlem

Jo tak … jeg følger bestemt med og får læst samtlige indlæg herunder og sætter stor pris på at I deltager og uddeler fif, råd, links til websites m.m.

🙂

MadeInChinaMadeInChina
    Medlem

Hej.

Jeg er kommende 2. gangs mor og glæder mig til at skulle igang med stofbleerne igen!! Jeg tror ikke vi kommer til at skulle købe nye (eller… det kommer jeg jo nok til, fordi der hele tiden kommer nye, smarte og flotte modeller på markedet, så man simpelthen ikke KAN læde være..), men vi har nok fra barn nr 1.

Nogle har jeg pt udlånt til svigerinde, som så selv vil udlåne til os, når det bliver aktuelt.

Jeg har været SÅ glad for det og kunne ikke drømme om at komme en engangsble på. -Ikke engang på mig selv! I de 16 år med menstruation og plastikbind har jeg aldrig brudt mig om det. Det var fugtigt og lugtede. Og tænk sig at skulle ha sådan noget på 24/7 i 3-5 år!

Desuden er jeg utryg ved de ting, der er i plastikbleer. Jeg ved jo kun noget om en brøkdel af de kemikalier de kommer i. Jeg ved, at hvis man breder bleer ud i et lukket lokale, vil det efter ganske kort tid være sundhedsskadeligt at gå derind. Der vil være påkrævet beskyttelsesmaske. Det sker også i ny og næ, at det opsugende materiale bliver fundet INDE i børn.

Og så er der det faktum, at man så står med 1 ton affald, der ikke er sådan lige at komme af med. Toxic in – toxic out – toxic in.

For mig betyder besparelsen ikke noget. Selvfølgelig er det rart, at nu jeg er på SU ikke vil have nogen udgifter på bleer, men det er kun en bonus.

Nå, men vi klarede os vist fint med ca. 25-30 bleer. (Idag kan man købe One Size, så man kan nøjes med at købe ét helt sæt, smart!) De fleste all-in-one, som han også fik med i dagpleje. Vi vaskede ca. 2-3 gange om ugen – sammen med andet kogevask (70 grader).  Og alm. tøj 1 gang om ugen. (Vi har aldrig vasket særligt meget).

Junior smed dag-bleen da han var 2 år 2 mdr og natbleen 4 mdr senere.

Min veninde, der fik barn ½ år efter mig, ville bestemt ikke bruge stof! Den anden dag betroede hun mig, at det nok ville ha været en god idé, da hun nu er træt af at slæbe bleer hjem til sin nu ret store dreng, der nægter at bruge wc’et. LOL

Men alt i alt har jeg KUN begejstring til overs for stofbleer!! 🙂 Det har været en fornøjelse at skifte, at vaske og købe nye og sælge de gamle.

Jovist, det kræver at man finder den type, der passer til sit barn, så man undgår gennemtisning. Men det gælder vist også med plastikbleer, så vidt jeg kan forstå.

Men for mig og min mand har vi haft det sjovt og aldrig fundet det besværligt eller ulækkert. (Og hvis man ikke kan li lort, så vil jeg ikke anbefale at få børn – LOL)

Nogle gange kan det betale sig at købe fra UK. Jeg har købt fra Kittykins nogle gange: http://www.kittykins.co.uk/cloth-nappies/type/4

Håber du kan bruge mit utroligt lange svar til noget 😉

MadeInChinaMadeInChina
    Medlem

Ang. mestruationsbind, så nåede jeg lige at prøve stof-bind 1 gang (fik taget spiralen ud, mens – og så var jeg gravid..).

Men den ene gang var fantastisk! En befrielse. Det lugtede ikke længere, det var ikke fugtigt/klamt, det kløede ikke og jeg kendte samtlige materialer. Det var simpelthen bare som at have ultra-lækre underbukser på.

Never-ever vil jeg tage et plastikbind på igen, når jeg nu ved hvor rart det kan være at menstruere.

Det var bare det 😉

MadeInChinaMadeInChina
    Medlem

Ja, det kan jeg godt forstå. Min mor, der er 61, rynkede også på næsen ad bleerne og syntes også (på vores vegne) at det var besværligt. Men det var det altså ikke. Vi vaskede jo alligevel gylpeklude, karklude og håndklæder. Så det gjorde ingen forskel.

Jeg synes, du og evt. din mor kunne tage enten til et “Ble-gramse-møde”, som du kan finde eller bede om inde på slyngebarn.dk (som du tidligere er blevet anbefalet) eller kigge ud i Purebaby, der ligger på Frb og Østerbro. De har 3 forskellige typer – alle øko.

Der findes jo et hav, men det er da en start at få set og rørt nogle IRL. Plus tale med nogen, der har en viden både om det ene og andet.

God fornøjelse 🙂

KBH-KKBH-K
    Medlem

Hver gang der kommer et nyt indlæg kommer jeg virkelig i tvivl om hvilket valg jeg skal træffe.
    Mormor’en har allerede købt Pampers og lagt dem på lager … men jeg kan ikke lade vær med at have en snert af “dårlig samvittighed”. Tildels overfor min (ufødte) søn, evt kommende allergi (som han sikkert får fra sin mor) som han kan få netop pga de “ting” man dog under alle omstændigheder bliver nød til at komme i sådan en engangsble.

Og så er der den med miljøet. Hvad er bedst?
    Jeg har ikke adgang til en tørretumbler så det vil jeg ikke komme til at bruge. Men der er ingen tvivl om at jeg ville have det MEGET BEDRE hvis jeg vidste jeg ikke konstant skaffede mig af med en bunke plastik :/

Øv … jeg er faktisk kun blevet mere forvirret – måske også fordi min egen mor rynker kraftigt på næsen når jeg snakker om “genbrugs-bleer”, rispapir og vask … hun mener på forhånd at jeg slet ikke vil kunne overskue (det gælder nok også hende selv, som kommende mormor) at bruge stofbleerne.

Men jeg sætter stadig meget pris på alle jeres indlæg 🙂

Mht mens og blødning så har jeg ikke prøvet alternativer til bind og tampon, men jeg ved der findes en meget økologisk tilgang til det månedelige issue. Noget med en lille beholder man sætter op i skeden, som opsamler blodet. Den tager man jævnligt ud, skyller og genbruger.
    http://worldcare.dk/index.php?show=tdcforside&theme=turkis&l1=1&l2=0&l3=0 

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.