Fødselsforberedelse

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2012 Fødselsforberedelse

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Herlev70Herlev70
    Medlem

det er via yogakompagniet.dk at jeg har tilmeldt mig kursus i intensiv fødselsforberedelse i marts 2012.

kh

lene/herlev70

Herlev70Herlev70
    Medlem

Jeg har det nøjagtigt som dig – og er også førstegangs-fødende. Er i uge 32 i dag.

Er lidt øv over at man ikke længere kan få fødselsforberedelse via hospitalet. Jeg havde faktisk tilmeldt mig et privat fødselsforberedelses-kursus på Gentofte Hospital via FOF – men dette bliver ikke til noget, da der desværre ikke var nok tilmeldte (!). øv.

Nu har jeg søgt efter lignende kursus og har fundet et på yogaskolen.dk som jeg skal til i marts. Det er uden partner og foregår fra kl. 10-15. Jeg betaler 750 kr for det, men håber det er alle pengene værd for jeg har brug for “redskaber” til at komme igennem fødslen uden at være alt for skrækslagen for smerter – som er mit største problem.

Vi ved jo heller ikke hvad vi går ind til – så måske er det meget godt at tage et kursus for at få nogle redskaber til vejrtrækning m.v.

Men vi kan jo se hvad andre foreslår her.

Kh

Lene/herlev70

Blyp 1604Blyp 1604
    Medlem

Hej 🙂

Jeg skriver i håbet om, at jeg kan få lidt afklaring.

Jeg er gravid for første gange, og er i uge 32+1 i dag. Jeg nærmer mig jo efterhånden terminsdatoen, og jeg glæder mig meget til fødslen. Jeg oplever ikke, som mange andre førstegangsfødende, hverken angst eller nervøsitet omkring fødslen, men betragter den som noget. der er en stor del af det at blive mor. Derfor er mit spørgsmål til jer: Er det en NØDVENDIGHED at gå til fødselsforberedelse? Er der nogen af jer, der har født uden at ha’ gået til det, og hvilken oplevelse var det?

Min betænkelighed ved at sarte til fødselsforberedeelse er, at mit afslappede forhold til fødslen skal ændre sig, fra noget jeg glæder mig til, til noget jeg bekymre mig om..

Håber i kan hjælpe 🙂

Kh S.

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej Blyp 1604

Jeg er 3 gangs fødende og gik til fødselsforberedelse førstegang men syntes ikke jeg fik noget ud af det. Følte det var spild af tid og penge. Hvis du er opmærksom på din bækkenbund altså laver knibeøvelser mm. og hvis du har styr på venepumpevelser hvis du har hævede ben. Så vil jeg mene du ikke har nogen grund til at gå til fødselsforberedelse.

Der er på nettet gode gratis mulighed for bækkenbundsøvelser bl.a. på http://www.gynzone.dk/kvinde-liv/baekkenbundstraening

og venepumbeøvelser på bl.a. http://www.hvidovrehospital.dk/menu/Afdelinger/Fysio-+og+Ergoterapeutisk+Afdeling/Fysioterapi/Graviditet+og+f%C3%B8dsel/Tr%C3%A6ning+efter+f%C3%B8dslen/Venepumpeovelser.htm

eller

http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_702637.nsf/$CXIV/ATTACH-RMAP-89SHUA/$FILE/Venepumpe%C3%B8v-%20%C3%B8v.%20til%20h%C3%A6vede%20ben,%2022.04.10,%20Omslag%20A.pdf

Hilsen Helle

Jeg er også gravid for første gang og i uge 30+5, og selvom jeg heller ikke er nervøs for fødslen, ser jeg faktisk frem til det fødselsforberedelse jeg er blevet tilbudt (d. 30 marts).

Men det er jo ikke nemt at vide, om jeg er mere skræmt når jeg går derfra… Har dog hørt fra et vennepar at de absolut ikke synes at de fik noget ud af fødselsforberedelse.. 

Så ikke så meget hjælp at hente her, kan bare godt følge dig 🙂

Mvh

Hannah

MieMie
    Medlem

Hejsa, jeg nåede ikke til fødselsforberedelse første gang jeg ventede barn. Jeg havde også et ret afslappet forhold til tanken om at føde, og fik ikke lige prioriteret det. Og jeg synes faktisk det gik meget godt, jeg havde en fantastisk jordemoder som stille og roligt guidede mig gennem fødslen, (gispeøvelser under presseveerne, f.eks) og jeg følte mig ikke utryg eller noget. Men det havde måske været anderledes hvis der var opstået komplikationer, det ved jeg ikke. Det var en ret nem og hurtig fødsel.

Jeg er selv meget sart, og får det dårligt af at se blod og operationer og fødsler på tv, så jeg kan godt følge dig, når du siger du er bange for at blive mere bekymret. Jeg havde det på samme måde 🙂 Og man kan jo læse sig til meget, ang. smertelindring osv., så man på den måde kan tage stilling til hvad man ønsker.

Alligevel har jeg da overvejet om det var en god ide at gå til noget denne gang, det er gratis på rigshospitalet, hvor jeg skal føde denne gang. Nu får vi se om jeg når det inden termin d. 19.3 🙂

Blyp 1604Blyp 1604
    Medlem

1000 tak for jeres hurtige og brugbare respons! 🙂

Og tak for de link du har lagt ind Helle, dem vil jeg gøre burg af.

Lisbet32Lisbet32
    Medlem

Kommer lige fra Feb. 2012 gruppen.

Jeg har lige født for første gang, og ligesom jer været meget afslappet over at skulle føde.

Jeg har været på http://www.Mamaprofylax.dk kurset. Det er bare helt fantastisk. Især fordi man bliver et godt team med sin mand, og man får god forståelse for hvordan man bedst kan hjælpe kroppen.

Men jeg har intet at sammenligne med da jeg ikke har været på andre kurser.

Grunden til jeg vil anbefale det var jordmødrenes glæde og begejstring når jeg fortalte jeg havde været på det. De fortalte at kursister fra mamaprofylax hold kom ind på en helt speciel måde og indtog rummet på. De synes det var skønt at mændene blev brugt på en god måde og det team work der opstod var unikt.

Hillerød hospital har nu selv bestilt kurset til deres jordmødre.

Held og lykke

lindegaard80lindegaard80
    Medlem

Hejsa

Jeg er også førstegangsmor og i uge 33+3. Jeg har endnu ikke den store frygt for fødslen. Meen kan da godt mærke at det rykker nærmere og kan af og til få et sug i maven af spænding eller nervøsitet eller hvad det nu er. Måske vil det ændre sig jo tættere jeg kommer på fødslen. Ved det ikke endnu.

Jeg har meldt mig til fødselsforberedelse via min jordemoder som gratis afholder kurser af 4 gange på Roskilde sygehus. Skal også se fødegangen og hvor det er man skal henvende sig osv. Tror det vil give tryghed. Jeg har det meget godt med at være tilmeldt og umiddelbart tror jeg ikke det er med til at skræmme mig yderligere. Vil bare gerne føle mig forberedt.

Vi er alle forskellige og har forskellige behov, men ellers kan du vel også tage en snak med din jordemoder om det?

Følg din mavefornemmelse ;o)

Hej,

jeg har selv gået til det, og skal igen her 2. gang for lige at få frisket tingene op.

For mit vedkommende var det ikke skræmmende men meget hyggeligt, og gav nogle gode informationer omkring fødselsforløbet, hvad man kan forvente og hvad der er normalt, smertelindringstyper og også lidt ammeforberedelse.

Jeg synes det var rigtigt godt og forberedte mig lidt mere på hvad det var for noget.

Venlig hilsen Sandra 

Truntetrut1Truntetrut1
    Medlem

Hej Alle.

De første 6 måneder af min graviditet var jeg 100% sikker på, at jeg IKKE ville gå til fødselsforberedelse. Men nu hvor det er kommet tæt på, har jeg alligevel kastet mig ud i det, fordi der er opstået så mange spørgsmål inde i mit hovede, og jeg ikke synes jeg får meget info fra min jordemoder. Jeg har spurgt ind til det et par gange, og hun har hver gang blot henvist til forskellige kurser i fødselsforberedelse 🙁 Altså ikke hendes bord at give mig den info.

Så jeg besluttede at tilmelde mig, simpelthen ene og alene for at få noget information om fødsler og muligheder for bedøvelse og andre former for smertelindring.

Jeg var i tvivl om jeg skulle vælge FOF`s kursus eller det der hedder smertefrifødsel.dk

Jeg endte med at vælge FOF´s kursus, nok mest pga. prisen og fordi min kæreste kan være med alle gangene. Og nok også fordi smertefrifødsel.dk lød for godt til at være sandt. Der ligger en masse positive beretninger på deres hjemmeside, men googler man lidt, findes der også “negative” beretninger eller nogle, hvor det ikke har hjulpet. Men sådan er det med garanti også for FOF´s kurser!

For mig handler det også om bare at have forberedt sig på en eller anden måde. Og ja, nogle tingene lyder ubehageligt og ville måske være rarest slet ikke at vide noget om!!!
    Men jeg skal jo igennem det, og personligt har jeg det bedst med at være forberedt og vide, hvad der kan ske – og også have nogle idéer om, hvad jeg selv kan gøre hvornår.

FOF kurset i Århus koster 1295 (med partner). Mener det er 750 kr. uden….

Held og lykke.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.