Er det mig der er egoistisk? Eller kender i det?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2012 Er det mig der er egoistisk? Eller kender i det?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    kristina_vkristina_v
    Medlem

Nu må i endelig ikke misforstå mig, jeg glæder mig hel vildt til vores lille prinsesse kommer til verden. Men jeg glæder mig også meget til at få min krop for mig selv igen.
    Jeg for helt dårlig samvittighed nogen gange når jeg bander over at være gravid, men jeg syntes altså alt det her med bækkensmerter, halsbrand, kløe over hele kroppen osv er ret hårdt. Hun er en lille ninja der er god til at ramme min blære så skal hele tiden have et toilet i nærheden. Jeg vågner også minimum en gang i timen pga spark, jeg ved godt at der går mange år inden der er noget der hedder rigtig nattesøvn igen, men helt ærlig lig nu stille pigebarn.
    Glæder mig også til at bevæge mig mere frit rundt igen for indrømmer gerne at jeg er langt fra elegant lige pt. Nærmere kluntet og klodset.

Undskyld mit brok, men jeg trængte lige til at komme af med det uden nogen dømmende øjne. Jeg kom nemlig til at sige det til en veninde den anden dag og hun svarede bare at jeg havde jo selv valgt det så jeg skulle holde mit brok for mig selv.
    Håber i forstår det.

Hilsen en meget træt gravid

kajo78kajo78
    Medlem

Hej Kristina

Jeg kan helt klart godt sætte mig ind i hvordan du har det – og ja, desværre er det tabu at nævne det (synes rigtig mange…). Jeg kan huske fra da jeg fik min søn for 3 år siden, hvordan jeg virkelig NØD at få MIN krop tilbage… Det betyder jo ikke at jeg elsker ham mindre!!

Vi er alle forskellige og jeg tror heller ikke at det varer længe før jeg nok igen er der, hvor jeg nok også virkelig bare gerne vil have min krop tilbage. Jeg sover også rigtig dårligt om natten og det tærer på energien.

Jeg kan ikke sige andet end: Hold ud! Det er det hele værd, når du ligger med lillepigen i armene. Og du er ikke alene om den følelse…

Karina

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej  Kristina

Jeg tror det er en del af det at være gravid og jeg syntes også jeg er mere elefant end elegant for tiden, som jeg plejer at sige.

Jeg tror også det er en måde at blive mentalt klar til fødslen og det at komme igennem fødslen.

Det er 3. gang jeg er gravid og de sidste måneder og især de sidste uger ved jeg med mig selv at jeg gerne vil have min krop for mig selv.

Hilsen

Helle

Jeg tror også det er ret almindeligt, jeg har haft det ligesådan begge gange. Jeg tror også det er meningen at man efterhånden som man bliver større skal blive så irriteret, at man bare tænker FØDSEL KOM AN!!!! for man kan ikke klare at være gravid længere.

Jeg bliver også vækket næsten hver nat, enten af den i maven eller den store, så en nattesøvn i ny og næ værdsættes. Det kan man jo også være så heldig at få nogle få gange med en nyfødt, problemet er bare at så vågner man med et sæt efter flere timers søvn, og tænker hvad er der galt hvorfor er jeg ikke blevet vækket, trækker han/hun vejret, også sover man jo ikke alligevel 🙂

Håber eller graviditeterne derude skrider frem som de skal 🙂

SpoonSpoon
    Medlem

Det er befriende at høre andre gravide kvinde snakke åbent om netop dette.
    Jeg synes min pige bevæger sig ustandseligt, nævner jeg det har jeg ofte fået at vide “nyd nu din gravitet!”. Det gør jeg da også, men tanken om endelig at få min datter om ca 8 uger er da vild og det fylder altså mere pt.
    Jeg har i øvrigt overdrevet humørsvingninger, nogle gange græder jeg bare som et lille barn.. Jeg kan prøve at bilde mig selv ind at “det er da ikke noget at græde over”, det hjælper bare ikke :/

Herlev70Herlev70
    Medlem

Vil også bare lige sige at det er dejligt at læse om andre gravide og deres liv herinde. 

Jeg er førstegangsgravid så alt er NYT for mig… støtter mig til de veninder og kusiner som har født.

Det varede længe før jeg kunne mærke noget liv – jeg var i uge 22 – og følte mig temmelig urolig, da jeg synes alle andre herinde havde mærket liv – men det er jo så forskelligt – og heldigvis er alt ok her.

Jeg har også haft overdrevne humørsvingninger – så meget at min jordemoder synes jeg skulle henvises til psykologsamtale – men jeg har endnu ikke hørt noget/fået en indkaldelse – og nu tænker jeg om det overhovedet er noget jeg lige har brug for nu, da jeg føler at jeg har mere “styr” på humøret end for et par måneder siden? Kan man ikke lave aftale om psykologsamtale EFTER fødslen? Der tror jeg at jeg har mere brug for støtte måske, når det nu er første gang for mig. Nogen gode råd?

Jeg sover også dårligt om natten men det er fordi jeg ikke kan finde ro. Har aldrig haft så mange puder i sengen som jeg har nu 🙂 Der er jo ikke noget at gøre ved det. Jeg har hørt at det ikke er så sundt at sove på ryggen. Er der andre der har hørt dette?

Det eneste jeg går og tænker meget på nu er selve fødslen som nærmer sig. Er i uge 30 nu og har endnu ikke talt med jordemoderen om hvad jeg har tænkt mig – men det vil hun måske komme ind på ved næste besøg. Er der andre der har haft samme tanker? er skrækslagen for smerterne…vil helst undgå dem… hvad gør man?? Man kan jo nok ikke bede om kejsersnit uden særlig grund… hmmm…

Det var lidt fra mig.

Kh

Herlev70/lene

Hej Herlev.

Angående psykolog, er det svingningninger og det er nyt og svært, men tror man skal passe på at man ikke sygeliggør et naturligt forløb. Først hvis man føler man helt mister overblikket er der nok behov for hjælp – ellers må man jo tude indtil det er bedre. Jeg har selv haft enerme svingninger begge gange og tuder over ingenting, men syntes egentlig en god tudetur letter lidt.

Det er ikke godt at sove på ryggen, da barnets vægt kan lukke af for blodforsyningen, så du bliver dårlig, men det mærker man jo hurtigt…. hvis man får kvalme eller bliver svimmel. Puder og en sketrs dyne så man har en både foran og bagved, så det hele ikke skal flyttes når man vender sig er godt, desuden kan man så snyd sove lidt halvt på ryggen, ved at have en dyne man læner sig op ad – alt for at få varieret sove-stillingen lidt.

Fødslen gør ondt, men når man kommer dertil er man så parat til bare at blive fri for graviditeten. Og syntes ikke at smerterne var så frygtelige, at man ikke kunne holde dem ud.

Personlig syntes jeg at de passive veer er værst, når først presse veerne kom var det ikke så slemt for så kunne man arbejde med og gøre niget aktivt. Desuden syntes jeg ikke det kan sammenlignes med almindelige smerter – for man ved hvorfor og hvad det er og ved det bliver overstået – ved normale smerter er der jo en vist angst for om hvad der er galt og om det er farligt.

Snik snak fra mig 🙂

Hilsen Sandra

Herlev70Herlev70
    Medlem

jeg må se hvad jordemoderen siger mht fødslen og mine tanker omkring det hele.

Skal til jordemoder i begyndelsen af marts næste gang. og lægebesøg også i samme uge.

kh

lene/herlev70

kristina_vkristina_v
    Medlem

Hej alle sammen.

Dejligt at høre jeg ikke er alene. Jeg kender alt til humørssvingningerne, jeg tror også at et par dage med omgangssyge gjorde sit til at humøret var ret dårligt i går. Jeg tror helt bestemt også at det er en del af det så man bliver klar til fødslen, men jeg syntes bare at 10 uger før terminen var tidligt. Men nogle timers søvn gjorde underværker på humøret.

Med hensyn til evt. Phsykolog og ekstra støtte, tror jeg at det er lige så stor en hjælp at bruge sin mødregruppe for de går jo igennem det samme. For mit vedkommende handler det også om at give lidt slip på kontrollen og tage i mod den hjælp som famillie og venner tilbyder.

Hilsen Kristina 29+1

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej Kristina

Godt at høre du har fået det bedre med noget søvn, tror ikke det er for tidligt med 10 uger før tid det er en langsom proces 🙂

Hilsen Helle

Herlev70Herlev70
    Medlem

jeg er ikke i en mødregruppe (selvom jeg kunne tænke mig det var bedre) – men går hos jordemoder som er under et såkaldt “støtteteam”. Jeg har længere tid hos hende tror jeg end hos en anden jordemoder. Hun giver sig også tid til at lytte, når jeg er der, så det er en god støtte – og så har jeg jo gruppen her at støtte mig til (tak).

Jeg kunne godt tænke mig at være i mødregruppe via Herlev Hospital – men det kommer jeg nok i når jeg har født…? Blev ikke tilbudt mødregruppe da jeg var hos hende første gang, men måske er der andre “regler” for herlev-fødende??

kh

Lene/herlev70

jonlaustjonlaust
    Medlem

Hej Lene

Jeg ved ikke hvordan det fungere i andre kommuner men i Ringsted er det sundhedsplejesken der angere den første sammenkomst i mødregruppen og så er det vores egen initerativ det hænger på.

Hilsen Helle

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.