Dig og din svigermor – hvordan er det?

Alt om Børn Fora Debatfora Livet med børn Dig og din svigermor – hvordan er det?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    LoneLone
    Deltager

Har du svært ved sætte tydelige grænser overfor din svigermor, efter barnebarnet er kommet til verden?

Føler du, at svigermors gode råd er en indirekte anklage mod din måde at være mor på?

Så er du ikke alene.

Forholdet mellem svigermor og svigerdatter kan være både være brændbart eller brand-godt fra starten, men når der kommer børn i mellem dem, bliver det alligevel ofte rigtig kompliceret. Sådan siger ihvertfald familieterapeuten i vores artikel om, når svigermødre bliver farmødre: http://altomboern.dk/artikel/nar-svigermor-bliver-farmor

Men hvordan er jeres forhold til jeres svigermødre?

BobleBBobleB
    Medlem

Jeg har nu i 13-14 år forsøgt at ‘ændre på hendes måde at være på’ og har efterhånden indset at det går faktisk nemmere hvis jeg bare lader hende være hende og lader resten jeg ikke kan bruge til noget, sive igennem ‘min si’/filter.

Så er der ca 10 procent hvor hun træder over grænserne men der får hun nu klar besked med det samme. Hun er så klodset ind imellem i sine bemærkninger og har altid været det, og jeg lader det glide igennem… og hun gør det overfor alle familiemedlemmer, så hun kan ikke gøre for det :-). Hun er ALDRIG ondskabsfuld  :-). Sådan er hun bare.

Så for mit vedkommende handler det om at jeg ska sige fra og til end at hun skal stoppe.

Nu har hun øvet sig på to børnebørn i snart 6 år (hun har også et trejdde…), så hun klarere det faktisk rimeligt godt og er en enorm hjælp når de kan brænde på.

Så tak til dig svigermor 🙂

Jeg elsker dig!

mussepyntmussepynt
    Medlem

Min svigermor er fantastisk. Isabell er hendes 5 barnebarn og dermed er mine to ældste børn regnet med som nr. 3 og nr. 4 🙂 det var nu hende selv der lavede den beregning, selvom det ikke er min mands biologiske børn.

Altså for det første har hun taget mine to ældste til sig som var det hendes…stort plus for det.

For det andet så er hun nok et af de nemmeste mennesker at være sammen med. Hun har været her hos os tre gange sidste år, første gang 14 dage og derfter en uge pr. gang. Uden problemer overhovedet. Hun er den ekstra hånd man altid mangler, den der altid gider spille, bage boller eller gøre lokummer rene, sy en lap på eller støvsuge.

Vi har nok et anderledes forholde til hende end så mange andre, for når hun er her er det 100%, fordi hun bor her. Hun kommer jo ikke bare forbi til eftermiddags kaffe….

Min indstilling til min svigermor og min egen mor for den sags skyld er at det mennesker der har levet i en del flere år end jeg, derfor spørger jeg om gode råd og modtager gerne gode råd eller hører om deres erfaringer på visse områder. Sagt på en anden måde, de må gerne blande sig i mit og mine børns liv, på en lige så respektfuld måde som jeg forholder mig til deres liv.

Her i huset er sviger og min mor andet og meget mere end en praktisk sygepasser ordning når det brænder på her. Og tusind tak for det, fra mig som ofte nyder godt af erfarne kvinder når man selv mangler råd.

Jeg vil dog gerne sige at min eks-mands mor, som jo var min svigermor i 10 år var et af de mest modbydlige mennesker jeg nogensinde har mødt…så det SKAL to til tango.

nikkeneje1nikkeneje1
    Medlem

svigermødre er “værre” end ens egne mødre. Tror bare at man bærer mere over med ens egen mor og hurtigere tør at sige fra overfor ens egen mor end man måske gør med svigermor. Det er i hvert fald lige min egen tanke/oplevelse…

MVH

Anette

RosanRosan
    Medlem

Min er desværre forfærdelig.

Til vores bryllup råbte hun til mig at jeg skulle ud at vaske op og jeg skulle adlyde hende fordi jeg nu var hendes svigerdatter, mine veninder har aldrig glemt det.

Og nej hun er ikke fra mellemøsten, hun er fra jylland, no offence til jyder..

Da jeg var gravid med vores første ringede hun hver dag og det syntes jeg var sødt indtil den dag hun fortalte mig at vi skulle have alt deres aflagte babyudstyr.

Det brød jeg mig ikke om da vores bedste venners barn lige var død af vuggedød og alle eksperter sagde at det kunne skyldes at baby lå i gamle madrasser.

Det var hun ligeglad med, vuggedød havde jo ikke med hende at gøre, da jeg blev ved med at afslå med begrundelsen at jeg følte mig utryg ved at gøre noget andet end eksperterne sagde, lagde hun på og ringede derefter til min mand og bad ham fortælle mig at jeg skulle tage imod deres gamle aflagte babyudstyr.

Da vores første dreng blev født, kom svigermor og svigerfar forbi og ville kun fotografere min søn og min mand, de talte ikke til mig, de spurgte ikke til fødslen, de talte kun til min mand og ignorerede mig, det er ikke så lang tid siden jeg sidst så billederne fra den dag, og jeg var lige ved at græde fordi det føltes så ondt.

De insisterede i mange år kun på at tage billeder af familien dvs dres sønner og deres børnebørn, vi svigerdøtre var ikke medregnet.

Da vi skulle holde barnedåb insisterede hun på at vi skulle bruge hendes dåbskjole og hun tog den med og afleverede den hos os. Min mand og jeg var heldigvis enige om at det skulle være min eftersom den er 260 år gammel og derfor lidt mere interessant end en der kun er 40 år gammel.

Da vi flyttede i hus spiste vores ene dreng nogle giftige bær i haven og min mand bad derfor sine forældre om at komme og hjælpe med at fjerne planterne, hvilket de gerne ville.

Jeg sagde på et tidspunkt til dem at de ikke behøvede at gøre så meget fordi jeg godt kunne lide en lidt rodet have.

Det fik svigermor til koldt at sige til mig at det jo ikke var min have fordi det ikke var mit hus.

Jeg reagerede ved at kalde på min mand og bad ham fortælle hende at det også var mit hus, hun fortalte ham at jeg løj og at hun aldrig havde sagt noget til mig.

Senere ringede min mand på min mobil for at tale med mig, jeg var åbenbart optaget af min baby og hørte den ikke men det gjorde svigerfar, så han tog den og fortalte min mand at jeg ikke var interesseret i at tale med min mand at jeg havde sagt højt at jeg var sur på ham og nægtede at tale med ham, så han ringede på den anden telefon og spurgte mig hvorfor jeg ikke ville tale med ham…

Min mand prøvede at tale med dem men de afviste alt med det agument at de ikke havde lyst til at lave sig om på sig selv og de var perfekte som de var.

Hvad kan jeg sige historierne er uendelige og nu er svigerfar død, svigermor er ikke blevet bedre og som hun selv siger hun har ikke lyst til at lave sig selv om.

Og vi er ikke skilt;-)

SilkemåsSilkemås
    Medlem

Puha, laaaang historie.. Men det korte af det lange er: har ikke noget godt forhold til svigermor (eller svigerfar for den sags skyld). Vi har faktisk ikke rigtig noget forhold. De har set Marcus tre gange på et år, sidste gang var for fire mdr. siden. Ja, hva kan jeg sige.. Vi er vist bare for forskellige 🙂

slstrudsenslstrudsen
    Medlem

Svigermor er såmænd ok. Desværre er hun ryger – og ryger indendørs. Dog ikke når vi er der, men lugten hænger jo i alt alligevel. Nogle gange synes jeg – og min mand – at hun skal tage sig lidt sammen og sige fra over for svigerfar. Han bestemmer alt for meget i det hus. Men vi er nået dertil at vi ikke kan ændre ham. Det er kun hende der kan sige fra. Vi overnatter der MEGET sjældent pga. røgen.

Svigerfar derimod… Ham kan der fortælles et par historier om 🙂 Den der huskes bedst af mig (og min veninde!) er fra Sofies barnedåb. Vi havde været på rådhuset om fredagen, så da de kom til sommerhuset efter kirken hang vores vielsesattest på køleskabet 🙂 Han blev så rasende! Min svigermor kom direkte over til mig, så mig dybt i øjnene og sagde: Vi er meget glade for dig. Det ved du godt ikke?! Svigerfar forsvandt og hørte jo så slet ikke vores lille velkomst tale, hvor vi meget tydeligt sagde at vi vil holde en fest senere, men ikke orkede det lige nu (fire ugers ferie i dk med barnedåb. Jeg orkede ikke også at arrangere et stort bryllup!) SÅ senere rejste han sig og holdt en tale om at nu var han blevet snydt for en fest og at gå og glæde sig til en fest!! Ikke noget med at sige tillykke til Sofie eller noget! Senere ville de så også til at køre hjem inden vi havde fået taget nogle billeder af Sofie i dåbskjole sammen med familien! Der blev jeg sur og så fik han besked på at vente til Sofie havde spist færdig!! Nøj min veninde så overrasket ud over mit tonefald overfor svigerfar!! Men han kan bare påvirke et helt selskab med sit humør 🙁 Det er faktsik sådan at vi kan sidde og blive helt nervøse i bilen på vej derned. For hvilket humør er han i i dag?! Det er heldigvis blevet bedre.

Farmor har passet Sofie et par gange, men næsten altid her. Så kommer hun med bussen for han kan jo ikke undvære bilen. Og alle fire børnebørn bliver forkælet. Der er altid en lille gave, når vi ses. Det skal de vænnes til har hun sagt. Så nu spørger Sofie selv efter den!!

Nå det blev vidst til mere om svigerfar end svigermor. Undskyld.

Hanne.

BobleBBobleB
    Medlem

Du GODESTE!!!

Sikke en led møgsæk af en svigermor!

PUUUHA – hun lyder som en der vil splitte mere end ville samle.

hvor er du dog uheldig :-/

helle2004helle2004
    Medlem

Vores issue er ikke så meget at farmor blander sig – men at hun er blevet meget lidt nærværende i vores børns liv – siden hun for 2 år siden også er blevet mormor.  Min mand og jeg har 4 stks – også en der er yngre end hendes datters børn – men…..

Hendes datters børn er helt fantastisk (i følge mormor) – og hun glemmer mere eller mindre sine andre børnebørn – det er en skam og ærgeligt at se på denne forskelsbehandling.

moemoemoemoe
    Medlem

Pyyyyhhh helle2004…kender det desværre også alt for godt… Den forskels behandling gør bare rigtig ondt nogle gange 🙁 Forstår ikke de kan gøre så meget forskel bare fordi det er deres søns børn i stedet for datter børn….grrrr øvøvøv 🙁

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.