Puslepladsen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Hej alle!

Vi er så småt begyndt at indrette soveplads og pusleplads til den lille. Tænkte på, om nogle af Jer “erfarne” mødre har nogle gode input til ting man får brug for – og ting, der bare er rare at have? Sådan en slags “nice to have – need to have” oversigt?

Altså udover bleer, hvad står man så altid og mangler? Hvad skal man have indenfor rækkevidde?

gså gerne se et billede af Jeres puslepladser, det kunne jo være, man kunne få noget inspiration…. Gode ting købt på udsalg osv. – for PYHA der er mange lækre – og dyre ting!!

Eller er jeg alt for tidligt ude? Der er jo stadig lang tid til April, men kan bare ikke lade være med så småt at gå i gang.

Hej herfra!

P.S: Hvad mener I om babyalarmer, er det noget man har brug for? Og kan i anbefale nogle mærker? Vi har hørt meget godt om “Neonate” – tilbud i Elgiganten til 999. Men det er jo stadig en del penge, oveni alt det andet!!!!!!

ElmfurElmfur
    Medlem

Rigtig god idé at få lidt inspiration (gerne med billeder) til puslepladsen – det glæder jeg mig til at se. 🙂 

Jeg har ikke taget billede, da min pusleplads endnu er lidt intermistisk.

Har et væghængt slå-ned puslebord og en puslepude af lidt god kvalitet – hhv. købt brugt og på udsalg.

Udstyr til almindelig pusle ved bleskift:

• Vaskeklude (Jeg klipper et håndklæde) og engangsvaskeklude (som jeg klipper i halv størrelse)
    • To bøtter/skåle – som hoved/halefad (Puslepladsen er tæt på håndvask)
    • Stofbleer – til at ligge på
    • Babybleer
    • En alt-mulig-baby-sæbe (svanemærket og astma/allergi etc.) – men kun til en sjælden og nødvendig gang imellem
    • Håndsprit
    • en plastpose eller blespand til det der skal kasseres.

Jeg har fået et godt tip om at bruge en hårtørrer – hvor temperaturen kan indstilles – til når baby skal have tørret gumpen. Dels går det stærkt og dels skulle det være ret rart for baby at blive tørret på denne måde.

Som “pynt”/hygge vil jeg sætte en lille “hoptimist” (fugl i plast), der hænger i en lang fjeder og en lyskæde med kugler, der giver et blødt lys samt et babyspejl, til når han ligger på maven på puslepladsen så han kan se sig selv og måske mig.

Jeg har ikke så meget hyldeplads ved puslepladsen (da jeg har to katte, der bare ville elske at sidde der) – så jeg må medbringe stofbleer (og tøj) hver gang når vi skal pusle.

Jeg glæder mig til at høre jeres andres need -og nice-to-have.

mvh Anne, 27+2 førstegangsmor 🙂

ElmfurElmfur
    Medlem

Oprindelig var jeg tilhænger af ideen om en babyalarm – jeg mente, at jeg kunne have lidt friere hænder, så længe den er tændt. Med tiden og efter snakke med kæresten og andre nybagte forældre, er jeg dog overbevist om at den er en overflødig udgift.

Hvis jeg har nogle gøremål, som vil kræve at jeg kun skal lidt hjemmefra – fx over på vaskeriet, må det blive med min baby i en bæreslynge/sele.

Et andet godt argument for at lade være at blive afhængig af babyalarm er også at den jo trods alt kun kan gengive lyde – og måske målbare visninger som temperarur etc.,  men den ville aldrig kunne fortælle om min babys almindelige ve og vel. Jeg vil i stedet foretrække at være i kontakt med min mavefornemmelse og almindelig jævntlige selvsyn frem for en (falsk) tryghed, som jeg mener dette apparat kun kan yde.

Jeg kan derfor ikke råde dig til nogle apparater, andet end “dig selv”.

Rigtig meget held og lykke med at finde det der er det rigtige for dig,

mvh Anne.

kajo78kajo78
    Medlem

Uha… hvad var det nu lige at man havde stående den første gang… og hvad brugte man rent faktisk… 🙂

Det jeg gjorde var at jeg gik ind og fik alle de babypakker, som eksisterer: Libero og Matas mv. De gjorde at jeg lige havde det mest basale og så kunne jeg stille og roligt købe de ting jeg manglede. Jeg synes at bleskift er meget en smagssag, hvad man bedst kan lide at bruge. Og ja, man kan hurtigt købe sig fattig 😀

Det jeg endte med at bruge til min søn, var vådservietter (med alle de mærkninger, der findes) en puslemåtte først på en kommode og siden på gulvet, derpå en stofble. Af andet har jeg altid babypudder og zinksalve stående til de røde ender 🙂 Jeg brugte også hårtørrer på min søn i starten – det kan jeg varmt anbefale. 

MHT babyalarm – jeg havde en, men har ikke brugt den særlig meget. Tænk godt over i hvilke situationer den skal bruges. Er det når baby skal ud og sove (hvor er det henne i forhold til hvor nemt man kan høre hvis den lille græder), skal det være hvis man er ude med baby (på besøg). Jeg kender mødre, som aldrig har brugt en, hvor barnet stod og sov i gården og de boede på 3. sal og andre som altid havde babyalarm i barnevogn / seng, når baby sov…

Jeg kommer heller ikke til at have nogen reel pusleplads, da jeg simpelthen ikke kan finde pladsen til det – så det bliver nok bare en kurv, som kan flyttes rundt med puslemåtte 🙂 så ingen gode, inspirerende fotos herfra 🙂

Held og lykke med indkøb / indretning. 

Karina

Hej igen,

Tak for Jeres svar og gode idéer, den med hårtørreren var jeg ALDRIG selv kommet på – SMART!

Har også overvejet de forskellige startpakker. Bliver man overdænget med reklametilbud bagefter, eller er det ikke så slemt?

Vi er desuden meget i tvivl om, om vi skal have pusleplads nedenunder (hvor vi har badeværelse – vi har desværre ikke plads på selve badeværelset) eller ovenpå, hvor vi har soveværelse….

Tak for Jeres input om babyalarmerne. Tror ikke vi køber en lige foreløbig, det lyder som om pengene godt kan bruges på andre ting lige til at starte med. 🙂

Anne/Elmfur, din pusleplads lyder ellers rigtig hyggelig, smid endelig et billede ved lejlighed! JEg skal også nok få lagt et ud, men vores er også stadig “under konstruktion” 🙂

thrupsthrups
    Medlem

Vores pusleplads er på badeværelset tæt på vand og i husets varmeste rum. Der her vi en kommode med (hjemmelavet) pusleplade ovenpå, i kommoden er alt babytøjet, bleer, vaskeklude, baby olie og salve til numsen.

Vores puslepude er et stykke af en gammel børnemadras betrukket med voksdug, den har nu holdt i 3½ år og holder læææænge endnu, den bliver bare tørret af med en klud og jævnligt sprittet af.

Kludene er købt i IKEA 10 stk for 25,- jeg vasker dem 1-2 gange ugentligt og har gjort det siden maj 2008 og de er fine endnu, fra feb 2010 til juli 2011 havde vi 2 blebørn og da blev de vasket mindst 2 gange ugentligt. Vi har vist 80stk, de bruges til både vask og aftørring bagefter. 

Salve er pantothenolsalve til let rødme og inotyol salve til de slemme.

Baby olie bruger vi efter bad enkelte gange om vinteren og ellers til at “vaske” numsen hvis den er meget rød (den yngste ved hvert tandfrembrud)

Høm-høm poser (egentlig købt til hunden) til bonusbleer, der passer lige til en ble.

Og en knagerække over bordet til nattøj og andet der godt kan bruges dagen efter igen.

Trine – lige på besøg

Hold da op, det er noget billigere end “8 stk for 125” som vi ellers har set!
    Må vidst planlægge en tur til IKEA 🙂

Anonym
    Gæst

Vores pusleplads er på badeværelset (kommode med puslehynde ovenpå) – da vi boede i lejlighed og ikke havde ret meget plads var den på børneværelset. Begge dele har fungeret fint.

Vi har altid stofbleer til at ligge på, engangsvaskeklude, hoved-hale fad, alm. vaskeklude (også købt i ikea – super gode), poser til puha, zinksalve og pudder til rød numse, rene engangsbleer og skraldespand/toiletspand til de brugte bleer. Endelig babyolie, som gør det nemt at få puha af numsen hvis det har sat sig lidt for godt fast… Har aldrig brugt hårtørrer, men leget med bebsen indtil numsen er tør – min søn elskede at ligge på maven med bar numse mens den tørrede 🙂

Mht. babyalarm kunne jeg ikke undvære den. Vi købte en der hedder super nova og den er mega god – man kan høre alt i den. Har brugt den når min søn stod ude og sov i barnevognen. Vi har dog altid kigget til ham jævnligt selvom der var alarm på. Men synes det er dejligt at man kan være der med de samme de vågner eller hoster 🙂

penguinapenguina
    Medlem

Hej Truntetrut1

Jeg har altid brugt vat til at vaske af med! Jeg ved godt at de har engangsskumklude på hospitalet, men på lang sigt, så er de meget ru for den lille numse – isœr når de er helt små (jeg gœtter på at bomuldsvat er for dyrt for barselsgangen på hospitalet) Så mit råd vil vœre at bruge vat, hårtørreren og zink creme (uden parfume og parabener – Pudder klumper så bruger det ikke)

Lidt køkkenrulle inden for rœkkevide er også godt,  når der blir tisset etc mens man skifter.. og plads til nogle sœt rent tøj. 

Vi har brugt megen tid ved puslebordet så har masser af billeder på vœggen og en uro ovenover. Vores datter ELSKER uroen. Da hun var helt lille havde vi en med små dyr. Som helt små ser de bedst kontraster så noget med sort og hvidt er et hit i starten. 

Lamaze barnevognsrand har også vœret god – netop fordi den kan vendes når de blir lidt œldre. Der er et lille spejl på den anden side og masser af farver. 

http://www.tojbamsen.dk/product.asp?product=1127  

du kan nogen gange købe Lamaze legetøj i Matas. 

Derudover har vi altid en stofble eller et håndklœde på puslemåtten så hun ikke ligger på en kold pude.

Vi havde puslepladsen tœt på sovevœrelset så man ikke skal løbe gennem hele huset når der skal skiftes om natten.

Held og lykke 

Penguina

ps har aldrig brugt babyalarm, det er en ekstra ting som ligger og beamer radiobølger ud ved siden af babyen. Hun sover også ude. men man får hurtigt en fornemmelse af deres rytme, så kigger til hende nogen gange. 

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.