Arbejde.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

Jeg fortalte det før jul. Jeg arbejder et lille sted så da vi snakkede om budget næste år, sagde jeg at vi måske også skulle afsætte penge til barsel.
    Jeg havde det fint med at fortælle det tidligt, også fordi jeg synes det ville være rart min chef vidste det, hvis nu der skulle ske noget. Jeg har også døjet meget med kvalme og så vidste hun hvorfor.
    Jeg fortalte det til de andre her efter nytår, da jeg var blevet scannet mellem jul og nytår og alt så fint ud.
    Og det er så rart bare at kunne slappe af på arbejdet og ikke være bange for om nogen mon regner det ud:-)

Line2003Line2003
    Medlem

Hvornår fortæller i på jeres arbejde at i er gravide?

Jeg skal til NF-scanning 1. februar, og har termin til 14. august.

Lige nu har jeg kvalme og mega træt, har lyst til at tage hjem. Men “skal” virke oplagt og frisk på arbejdet. Jeg syntes det er hårdt.

barn03barn03
    Medlem

Jeg har fortalt det på mit arbejde. Jeg er sygeplejerske og laver nogle ting som man ikke må som gravid, så derfor fortalte jeg det på arbejde lige da jeg havde testet positiv. Det giver så heldigvis også positiv accept af kvalme og træthed 🙂

KBH-KKBH-K
    Medlem

Jeg har været i behandling på Riget i 2.5 år og går til jævnlig kontrol med for lavt stofskifte – så jeg har fra starten af måtte oplyse grunden til mig fravær – efter anbefaling fra min fagforening.
    Og min mor / søskende / veninder fik naturligvis den glædelige nyhed serveret samme dag, som mit positive resultat kom.

Til anden omgangskreds har jeg ventet lidt … Men jeg besluttede mig for – uanset udfald (og i tilfælde af at fostret måske skulle gå til) – at fortælle om det, så jeg samtidig havde udsigt til evt forståelse og opbakning … hvis det ikke skulle gå efter planen og jeg ikke kan fuldfører graviditeten (7-9-13).

Min ene søster kunne ikke forstå at jeg ville dele det med min omverden, før jeg havde fået overstået min NF. Men min beslutning har mere været af praktiske årsager især mht arbejde/chefen.

I realiteten har du jo ret til først at informere din chef/arbejdsplads om det 3 måneder før din barsel begynder.

Line2003Line2003
    Medlem

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg har rigtig meget lyst til at sige det. Men er typen der tænker, “hvad mon de syntes om jeg siger det så tideligt?”

Jeg er idag 9+0, alle venner og familie har vi fortalt det til. Der er mega længe til 1. februar, hvis jeg vælger at vente til efter NF-scanning.

PapegøjenPapegøjen
    Medlem

Jeg synes også, det er drønhårdt. Jeg kommer til at overskride en masse deadlines i denne måned, fordi jeg er så træt, så træt. Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig, uanset hvor mange peptalks, jeg giver mig selv. Og kaffe kan jeg slet ikke få ned…

Jeg valgte at sige det til min chef meget tidligt, af hensyn til fremtidig planlægning. Det var så 4 måneder efter, jeg kom tilbage fra min sidste barsel, så jeg var ret flov og ked af det. Men han tog det meget pænt og smågrinede lidt af mig. Og jeg har hans fulde opbakning. Man kommer let til at undervurdere sine medmennesker, tror jeg 🙂

Jeg har også sagt det til en veninde på arbejdet, men resten af mine kolleger får det først at vide, når jeg ikke kan skjule det længere. Nu vil jeg ikke gå i for mange detaljer, men selvom jeg har min chefs opbakning, så placerer jeg mig selv i en meget sårbar position arbejdsmæssigt ved at blive gravid. Så den måtte gerne bule lidt mindre, den mave!

Du kan måske også starte med at sige det til nogle særligt udvalgte? Det er enormt rart, at der i hvert fald er nogen, der har forståelse for, hvordan man har det, synes jeg 🙂

Snabel80Snabel80
    Medlem

Åh, hvor lyder det skønt, at I har mulighed for at fortælle det så tidligt! Det gad jeg virkelig også godt.

På mit arbejde forfremmes man ca.hvert 3. år, og det passer naturligvis med dette forår/sommer. Og er man gravid, bliver man ikke forfremmet. De vil ikke betale de ekstra penge til den fulde barsel under løn. Det er naturligvis ikke den officielle forklaring, men jeg kan ikke se der skulle være en anden grund, når man ser på de vildt dygtige – og gravide – piger der er blevet forbigået i tidens løb.

Men det ville da være rart ikke at skulle tænke i indkøb af tunikaer og diverse andet løstsiddende tøj, for at kunne skjule det så lang tid som muligt.

solksolk
    Medlem

jeg har sagt det til min afdelingschef men han har fået mundkurv på indtil vores næste tur men nu arbejder jeg på olieplatform ude i nordsøen så jeg arbejde 2 uger og har fri i 3 uger….. og min afdelingschef er indforstået med det ikk skal ud til nogle før efter nf-scanning som jeg skal have nu her når jeg kommer hjem….. dejligt…..

vores kontor på land ved endnu ikk noget men jeg ringer til dem når nf-scanning er overstået og hele familien har fået det af vide…..

ellers ved min medic(sygeplejesk) på platform simpelhen fordi at hvis der sker noget ved hun min situation…..

mizzfinemizzfine
    Medlem

Åh det der med arbejde er bare rigtig svært. Jeg har fået nyt arb for knap 1 år siden og jeg VED bare at en af grundene til at jeg blev ansat var at de bestemt ikke regnede med, at jeg skulle have flere børn. Jeg er 39 og har 3 børn – men den ene er dog min kærestes fra tidligere og mine to har jeg ikke med min kæreste. Så dette her er vores fælles drømmebarn ! Men da jeg blev ansat vidste de bare at jeg havde 3 børn. Og jeg kan jo se på mit arbejde at de ikke kan undvære mig. Samtidig skal siges at jeg faktisk ikke er særlig glad for at være der, og jeg har egentlig heller ikke det indtryk at de er specielt glade for mig 🙁
    Så jeg er rigtig nervøs for hvad de vil sige, og jeg kan heller ikke rigtig finde ud af hvornår jeg skal sige noget ?!? Jeg venter ihvertfald til efter NF skanningen. Er stadig lidt nervøs for om alt er som det skal være. Jeg pletbløder desværre stadig indimellem , men min læge siger det ikke betyder noget. Men jeg vil nu alligevel gerne se det lille hjerte slå, inden jeg er helt rolig
    Så det der med arbejde giver godt nogle bekymringer
    Mvh Anette 9 +1

marianne84marianne84
    Medlem

Hej

Jeg har fortalt min chef det da jeg var 6 uger
    Henne, da der skulle til at ske en masse nyt
    Og følte jeg skyldte dem at fortællle at
    De skulle finde en anden til mit job fra juli.
    Mine kollegaer gik det at vide i sidste uge,
    Er 7+2 nu.
    Synes det er dejligt at dele med andre, og
    Hvis der gik noget galt, vil de jo få det at vide
    Alligvel.

Knus

F1morF1mor
    Medlem

Jeg synes også det er svært at finde ud af hvor længe man skal vente med at sige det på arbejdet. Jeg arbejder som radiograf og er derfor i risiko for at blive udsat for røntgenstråling og det er ikke noget man skal når man er gravid. Derfor bør man fortælle det så tidligt som muligt, men da jeg ventede mig sidste gang for ca. 1 år siden fik jeg en spontan abort og har defor ikke meget lyst til at sige noget før jeg er blevet skannet.

Har overvejet bare at sige det til min nærmeste leder, da det er dem der planlægge, hvor hvilket rum vi arbejder i, men har ikke besluttet mig endnu.

Sus2012Sus2012
    Medlem

Jeg har ikke fortalt det på arbejdet endnu..
    Selvom det er svært, jeg har jo lyst til at tale med mine kollegaer om det!
    Jeg er forfærdeligt træt og kæmper for at komme igennem arbejdsdagen, men det kan vel undskyldes med vintermørket i denne tid..?!

Jeg har besluttet at vente til første februar med at sige det. Der er den mest usikre periode forhåbentligt veloverstået og der er satdig masser af tid til jeg skal planlægge barsel mv..

Glæder mig bare til at få det ud! :o))
    Ikke flere hemmeligheder..

mizzfinemizzfine
    Medlem

Gulp – så blev jeg lige fyret i onsdags. Jeg har stadig ikke fortalt dem at jeg er gravid. Jeg skal skannes om 1 uge og jeg ville været helt sikker på at der virkelig er et barn derinde. Nogle gange føles det så uvirkeligt, at jeg næsten ikke tør glæde mig.
    Men dagen efter gik jeg alligevel ind på chefens kontor og sagde det. Ved bare ikke hvordan det stiller mig – fyret og gravid …. Det bliver da lidt svært at søge noget andet. Lige nu føles det godt nok som jeg er i frit fald, og det gør mig godt nok bekymret, at jeg nu ikke har et job. Vi kan ikke undvære den ekstra indtægt 🙁
    Hvad med jer andre – har i fået fortalt det på jeres arbejde ?? Og hvor langt er i ved at være henne ?? Jeg er selv 11 +1
    Kh Anette

KBH-KKBH-K
    Medlem

ÅH GUD mizzfine … har du evt mulighed for at lave freelance / konsulent arbejde?

Jeg tror et eller andet sted at du er så godt som fredet mht jobsøgning – mener de har lavet reglerne om sidste år. Men det bør naturligvis undersøges.

Du har forhåbentlig lidt tid at løbe på og nogle måneders opsigelse. Derudover skal du huske at hvis du har været i arbejde mindst 13 uger i træk, så har du ret til dagpenge/sygedagpenge under barsel (og det er vist samme sats som andre med mindre de har sær aftaler). Og det nye ferieår starter i maj – og du bør i din situation, måske overveje at holde ferien inden din barsel … ?!?! Jeg har dog undersøgt hos min fagforening, at man sagtens kan udskyde sin ferie. Dermed er man pga graviditet forhindret i at afholde ferie og din arbejdsgiver (feriekonto) skal udbetale dine feriepenge i stedet – det kunne måske også være en fordel for dig i den givende situation at få lidt ekstra udbetalt under barsel.

Tror du står i den situation som vi vel alle kan frygte.

Selv fortalte jeg det til min chef/kolleger (men ikke vores direktør), da jeg gik igang med fertilitetsbehandling for 2.5 år siden. De har hele tiden været opdateret og bliver det jævntlig, da jeg skal til ekstra mange undersøgelser (og fagforeningen anbefalede mig at spille med åbne kort – for at stå LANGT BEDRE hvis jeg skulle blive fyrret).
    Jeg tror desværre ikke man står så stærkt, hvis man ikke har oplyst om graviditeten før fyrringen 🙁

Lav evt en Google søgning . Jeg synes jeg kan huske at jeg faldt over flere forskellige sager og afgørelser på nettet.

Held og lykke … og sørg da endelig for at ring til din fagforening / a-kasse eller kommunen.

Det er jeg ked af at høre Mizzfine. Det kommer da også bare på det værst tænkelige tidspunkt. Var det pga nedskæringer i virksomheden eller?

Men ja det bliver nok svært at få job som gravid, og især i dette marked. Øv hvor er jeg ked af at høre det.  

Jeg fortalte det til mit arbejde da jeg var i 8. uge. Jeg har en nøglefunktion, og jeg synes min leder skulle have en chance for at have god tid til at finde en løsning på hvem der skal overtage mine arbejdsopgaver. 

Idag er jeg 13+1, og det er rigtig rart at vi allerede er ved at planlægge hvor mine opgaver skal ligge. 

Mange gange held og lykke med det hele. 

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.