Min drømmefødsel

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2011 Min drømmefødsel

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    UrsulaMiniUrsulaMini
    Medlem

Tillykke med fødselsdagen til Sofie og sikke en dejlig detaljeret fortælling..

Kan godt forstå din overskift på indlægget.. 🙂

Al held og lykke fremover!

Trine 37+1

musermor1musermor1
    Medlem

Så kom Sofie endelig til verden efter lang tids venten 🙂 og det kunne ikke have været en mere fantastisk oplevelse 🙂

Jeg havde hele tiden regnet med at jeg skulle føde før tid pga. utallige blærebetændelser og nyrebækkenbetændelser under graviditeten, men sådan skulle det ikke være! Jeg havde termin d. 17/12 og blev sat i gang d. 27/12 da jeg var 41+3.

Min mand og jeg havde brugt lang tid på at finde ud af hvordan vi skulle gøre når jeg gik i fødsel, da jeg fødte meget hurtigt første gang og nu havde vi jo en, som vi skulle have fat i barnepige til inden vi kunne tage afsted til sygehuset. Så vi var lidt nervøse for at det ville komme til at gå for hurtigt og forventede en meget stresset tur til sygehuset, men sådan gik det ikke 😉

Tirsdag d. 27/12 holdt mine forældre julefrokost for hele familien og vi skulle til igangsættelsesundersøgelse kl. 9.30. Vi havde fået at vide, at hvis alt så fint ud til undersøgelsen, ville vi skulle vente yderligere 2 dage før vi blev sat i gang, da mange går i fødsel af sig selv i løbet af de 2 dage. Så vi regnede med at blive sendt hjem igen.

Vi kørte ud og afleverede den store pige hos mine forældre, som godt kunne være barnepiger selvom de holdt julefrokost, hvis det nu skulle vise sig at vi ikke blev sendt hjem igen. Stille og roligt fik vi hende afleveret og fik en kop kaffe inden vi kl. 09.00 kørte mod sygehuset. Vi sagde at hvis vi blev sendt hjem, ville vi komme til julefrokost og ellers ville de lige få besked 😉

Kl. 09.30 blev vi modtaget af en sød jordemoder som skulle undersøge mig 🙂

Hun undersøgte mig indvendig og udvendig og alt så fint ud. Hun skønnede lillepigen til ca. 3600 g. Da hun undersøgte mig indvendig var jeg knap 2 cm. åben, så hun kunne faktisk tage vandet 🙂 Hun sagde at normalt ville vi blive sendt hjem igen, men hun kunne prøve at høre om der var plads på fødegangen, for så kunne hun nok godt sætte mig i gang i dag. Hun gik ud for at forhøre sig om der var plads og min mand og jeg blev hurtigt enige om at, hvis hun måtte sætte mig i gang nu, ville vi meget gerne det. Den store pige var jo i trygge hænder og det kunne ikke være mere stille og roligt.

Jordemoderen kom tilbage og spurgte om vi havde lyst til at fejre fødselsdag i dag, for hun måtte gerne sætte mig i gang. Vi blev rigtig glade og sagde med det samme ja tak 🙂 Det var jo fantastisk at være på sygehuset og slippe for alt stress 🙂

Ca kl. 10.00 prikkede jordemoderen hul på vandet og sagde, at hvis veerne skulle komme af sig selv, skulle de komme inden der var gået 2 timer, ellers skulle jeg have ve-drop. Da der under min graviditet var fundet streptokokker i urinen, skulle jeg have penicillin under fødslen. Jeg skulle nå at have det 2 gange med 4 timers mellemrum og ca kl. 11.00 fik jeg første gang penicillin.

Derefter sendte hun os ud at gå og vi blev enige om at gå ned i kantinen og få lidt frokost inden det hele gik i gang. Vi skulle bare komme tilbage til fødestuen kl. 12.00, hvis der ikke var sket noget inden. På vej ned i kantinen fik vi ringet til mine forældre og sagt, at de nok ikke skulle regne med at vi kom til julefrokost 😉

Kl. 12.00 gik vi tilbage til fødestuen, og jeg kunne ikke mærke nogen forskel. Jeg fik lagt ve-drop i den ene hånd, men det ville ikke rigtig løbe, så efter noget tid flyttede hun det over i en anden blodåre i hånden, men det virkede heller ikke ordentligt 🙁 Til sidst blev det flyttet over i den anden hånd, og endelig ved 12.30 tiden begyndte det at løbe på laveste dosis. Hurtigt begyndte jeg at få regelmæssige veer med ca 2½ minut imellem, de gjorde ikke rigtig ondt og jeg lå og læste imens 🙂

Efter en time med regelmæssige veer, som ikke var værre end at jeg kunne ligge og læse, undersøgte jordemoderen mig indvendig og jeg var nu 6 cm åben, så jeg havde åbnet mig 4 cm på en time, uden rigtig at have ondt 🙂 Jordemoderen var meget overrasket over at jeg stadig kunne være så rolig og se så frisk ud, efter en time med veer som havde åbnet mig så meget.

Nu begyndte veerne at bide og hurtigt begyndte de at gøre meget ondt. Efter 3 kvarter med veer hvert andet minut som gjorde ondt, undersøgte jordemoderen mig igen og jeg var nu 7 cm åben……kun 7 cm! Da veerne ikke gjorde ondt åbnede jeg mig meget og nu når det gjorde rigtig ondt åbnede jeg mig næsten ikke 🙁

Jordemoderen kunne godt se at jeg bestemt ikke synes det var en god nyhed, men beroligede mig og sagde, at med den kraft der var på veerne ville det sidste gå hurtigt. Hun foreslog mig at komme op at stå for at hjælpe det sidste på vej. Det var næsten umuligt da jeg havde vildt ondt, men jeg kom op at stå og begyndte ligeså stille at få lidt pressetrang under veerne……og det gjorde nu sindssygt ondt!!!! Jordemoderen sagde, at hvis jeg ikke kunne lade være, måtte jeg gerne presse lidt med under veerne.

15 minutter efter ville hun gerne undersøge mig igen og selvom det var vildt svært pga smerter, kom jeg op og ligge igen. Jeg var nu næsten fuldt åben, der var kun en lille kant tilbage, som hun fik fjernet under de næste 2 veer.

Lillepigens puls begyndte at falde lidt og jeg skulle om på siden for at se om det hjalp. Det var næsten umuligt pga vilde smerter men det lykkedes, det hjalp dog ikke på lillepigens puls og jeg måtte tilbage igen og så op på alle 4!!! Jeg havde lyst til at slå og sparke jordemoderen, da det var umuligt at bevæge sig med så mange smerter, men for lillepigens skyld gjorde jeg som hun sagde. Det hjalp lidt og da jeg kom tilbage på ryggen at ligge slukkede de ve-droppet og der kom en lille pause i veerne. Det kunne lillepigen lide og hendes puls blev fin igen 🙂

Kl. 15.00 fik jeg anden gang penicillin.

Så kom presseveerne for fulde gardiner og jordemoderen var fantastisk til at guide mig igennem og fortælle hvornår jeg skulle presse og holde lidt igen.

Kl. 15.35 kom Sofie til verden 🙂 Det første jordemoderen sagde var: hold da op, hun er vidst lidt større end jeg troede!!!

Da Sofie bliver målt og vejet er hun en stor pige på 4460 g. og 55 cm 🙂

En fantastisk, hurtig og dejlig fødsel, og jeg skulle ikke syes et eneste sting selvom hun var så stor 🙂

Det blev en lang fortælling, men måske læste du med hele vejen 😉

musermor1musermor1
    Medlem

Tusind tak 🙂

Ja jeg synes det hele gik som en drøm, det kunne ikke have været bedre 🙂

TrineSandTrineSand
    Medlem

Stort tillykke med hende! Det lyder som en rigtig god fødsel, det havde jeg også selv bare 9 timer efter dig 🙂

Hilsen Trine

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.