Skoldkopper op til fødslen..

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2012 Skoldkopper op til fødslen..

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    UrsulaMiniUrsulaMini
    Medlem

Hvordan var det nu lige med de skoldkopper??

Alle siger jo at har man ikke haft skoldkopper som barn selv, er det skadeligt for fosteret til 20 uge..

Men nu hører jeg også at det er “skadeligt” hvis man er i nærheden af det som gravid tæt på fødslen?? Ved i noget om det?

Det er sådan at jeg i weekenden var sammen med min Niece som så har fået skoldkopper søndag. Jeg har selv haft det som barn så, jeg tænker at jeg er immun? Men så ringer min mor, en smule panisk, og siger husk nu at snak med lægen osv osv. Så jeg googlede lidt rundt og kunne kun finde noget med 1 uge inden fødslen kan det være lidt skidt, fordi bebs kan blive født med det, men igen så har han haft det, så er det jo overstået??

Hvad mener i ?

Hilsen Trine 33+5

Jeg vil RING til lægen eller jordmor..  i morgen tidligt.. det er den eneste måde at få ordenlig svar 🙂

Jeg vil ikke vente og se 🙂 Risikoen er ikke det være…

Håber du får svar snarest.. vil du ikke skrive her .. er meget intresseret 

Nathalie 33+1

caggicaggicaggicaggi
    Medlem

Hvis du har haft skoldkopper er du immun, så tænk ikke mere over det. http://www.sundhedsplejersken.dk/Find-svar/Sporgsmal/Gravid2/Er-skoldkopper-farligt-gravid-322/?answer=1

AviajamusAviajamus
    Medlem

Læs dette link:

http://www.baby.dk/videnom/4p130/graviditet-skoldkopper.aspx

Har selv lige haft læst om skoldkopper på nettet, da jeg skulle have haft besøgt en veninde, men datteren havde fået skoldkopper. Har selv haft skoldkopper som barn, men tænkte jeg hellere lige alligevel måtte undersøge det og fandt derfor linket og besluttede mig at blive hjemme.

Mvh. Anita 35+6

Tror også det er helt fint så længe du har haft det.. men mon ikke det er bedre at være sikker 🙂

UrsulaMiniUrsulaMini
    Medlem

Jeg er helt enig 🙂 Og det koster jo trods alt kun et telefon opkald at vide sig sikker 🙂

Men jeg ringede til sygehusets jordmoder,  hun vidste det ikke, men sagde ikke bare blankt nej, og sekræteren hos lægen var også i tvivl, som hun ville ringe tilbage efter at have snakket med lægen.. Så der må være noget om det..

Jeg vender frygtsomt tilbage når jeg har hørt fra lægen 🙂

UrsulaMiniUrsulaMini
    Medlem

Tak for jeres svar.. De var godt nok lidt forskellige 🙂 Har læst begge link, og bliver da ved med at få op i hovedet at så længe jeg har haft det, er der ingen fare..

Men jeg ringer nu lige til lægen alligevel 🙂

Jeg har fået det to gang 🙂 .. Men de mener det er fordi jeg var så lille da jeg fik det første gang – og havde det meget mild .. fik det igen som 19 årig .. og hold da op det var slemt … Så jeg er helt sikker på at jeg er over det 🙂

Men dejligt at vide og så fantastisk at alle hjælper her ind.. 🙂 

Anita22Anita22
    Medlem

Med de fleste infektioner er det første gangs inficeringen der kan være et problem, da du har haft Skoldkopper som barn er du immun, det er meget meget sjældent man bliver inficeret igen – jeg har aldrig hørt om det – er inden for faget.

Jeg vil ikke være nervøs.

I min fagbog står der at det kun er hvis mor aldrig har haft det at det er farligt lige før fødsel (5 dage før og 2 dage efter hvor mor har udbrud) da barnet ikke har modtaget beskyttende antistoffer fra mor. og barnet SKAL behandles hvis det får skoldkopper som regel ca 5 dage efter fødslen.  

man kan som gravid godt få helveds ild altså reaktivering af skoldkoppevirus men det er ikke farligt er barnet immunsvækket vil man behandle.

Altid godt at fortælle om at du har været i nærheden af smitte, din niece smitter fra 7 dage efter hun er blevet mødt af en med virus eller 3 dage før udslættet til 5 dage efter udbruddet eller til der ikke er kommet nye elementer i 2 dage. Det tager ca 14 dage (10-23) før man ved om man får det selv, hvis man ikke har haft det før!

UrsulaMiniUrsulaMini
    Medlem

Lægen ringede tilbage og sagde det samme som Anita22 bare mindre detaljeret.. Sekræteren sagde bare til mig at så længe jeg havde haft det ville mit immun forsvar beskytte både mig og barnet, og i det jeg ikke er i daglig kontakt med skoldkopperne i udbrud, men kun var i nærvær med bakterien, inden den brød ud var der slet ikke noget at bekymre sig for 🙂

Tror også at min indre bekymring gik lidt på, at kærestens knægt var også med sammen med min niece og nevø i weekenden, og han har heller ikke haft det før. Vi skal have ham på juleferie mellem jul og nytår, og det passer med 14 dage efter han evt er smittet, så hvis han fik det dér, ville jeg være 14 dage tættere på termin og i daglig kontakt med det..

Men tak for jeres meninger 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.