Må dit barn blive passet af en ryger?

Alt om Børn Fora Debatfora Ordet er frit Må dit barn blive passet af en ryger?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Forfatter
    LoneLone
    Deltager

Det er strenge tider for rygerne. Ikke mange caféer tillader rygning indendørs, og på arbejdspladser landet over skal rygning også foregå udendørs.

Røgfri institution
    I børnenes institutioner er det naturligvis også forbudt at ryge. Derfor står de rygetrængende pædagoger ofte udenfor institutionens område, når trangen melder sig.

Rygning er farligt
    Og rygning er jo også farligt. Ikke bare for rygerne selv, men også for dem, der bliver udsat for røgen i form af passiv rygning.

Men hvad med i folks egne hjem?
    En dagplejer passer jo som bekendt børn i eget hjem. Men er det okay, at din dagplejer er ryger? Så længe hun ryger udenfor? Og skal hun også ryge udenfor i weekenden? Og til fest?

Hvad mener du?
    Ville du lade dit barn blive passet af en ryger?

De bedste hilsner

Lone, redaktør Alt om Børn

thrupsthrups
    Medlem

Vores DP ryger men ikke i de rum der passes børn og faktisk slet ikke inde mens der er børn, tror faktisk at det er et røgfrit hjem til hverdag. Og jeg har det fint med at de ved særlige lejligheder ryges i huset. Hun passede vores store pige og vi kæmpede for at vores lille pige også skulle derud, det kom hun og vi er alle glade for det.

Min svigerfar ryger meget og det samme gør det meste af svigerfamilien og da vi ikke vil nægte børnene kontakt til deres far-forældre og fastre vælger vi at sige at det er ok og vaske alt tøj efter overnatning hos dem.

Min mand ryger en lille smule, dog kun i værkstedet og aldrig når børnene ser det. Vores hus er toalt røgfrit ikke noget vi har bestemt, men efter vi fik børn begyndte rygerne at gå ud at ryge på eget initiativ.

Trine

mussepyntmussepynt
    Medlem

Nej det tror jeg egentlig helst jeg ville være fri for.

Jeg har ikke tænkt på det i stykke tid, da ingen i vores familie eller omgangskreds ryger.

Mine to ældste blev passet af en DP der var rygere. Naturligvis røg hun ikke indenfor, men man kunne alligevel nogle gange lugte det på tøjet når ungerne kom hjem. Så det sidder jo i tøjet, også selvom man går ud. 

Det røg er jo bare noget skidt ligegyldigt hvordan man vender og drejer det.

Jeg vil f.eks ikke have ryging i mit hjem, men det tror jeg efterhånden er meget almindeligt.

Venligst

Ditte

BobleBBobleB
    Medlem

Og jeg gider ikke udsætte mine børn for røg hos en ryger. Jeg går ikke på kompromis. Og jeg har selv været ryger i mange år – stoppede i 2005.

Det er ulækkert, lugter grimt i tøjet, ånde, hænger i møblerne, frugten der ligger på køkkenbordet m.m.

Selv det at gå ind i en kiosk hvor der må ryges pga. spillehsl eller hvad man nu kalder det, er så ubehageligt at stå i. Ens tøj stinker bagefter.

Jeg fatter ikke at jeg selv har værer bekendt som topmega ryger at lade mine gæster overnatte i min stue efter at jeg havde sodet det til. Min egen stue! Stakkels mennesker. Tænk st de har fundet sig i det:-(

nikkeneje1nikkeneje1
    Medlem

i nærheden af børnene og heller ikke de rum de færdes i, så synes jeg det er OK, hvis man ellers er glad for DP-mor. Men ellers jeg lidt fanatisk med røg, og vil så vidt muligt aldrig udsætte mine børn for passiv rygning, de kan jo ikke selv tage valget og kender ikke konsekvensen.

MVH

Anette

Mutti77Mutti77
    Medlem

Ja da! Så længe der aldrig ryges mens mit barn er der. Vores dagpleje mor havde passet vores første barn 1 1/2 år før jeg fandt ud af at hun er ryger. Nu passer hun vores andet barn. Hun ryger aldrig mens hun “er på arbejde” og ryger aldrig i de rum, hvor børnene kommer (faktisk er jeg i tvivl, om hun overhovedet ryger inde). Jeg har aldrig kunnet lugte røg i min datters tøj eller hår og jeg plejer nu nok at “have næse for den slags”.

Vi skal bestemt passe på vores børn og kun det bedste er godt nok til mine børn, men jeg synes nu godt nok dagplejerne også har ret til at bestmme lidt over eget liv, så selv om de har inviteret os indenfor i DERES HJEM gennem arbejdet. Omvendt så ville jeg ikke have mine børn passet hos en, hvor hus og børn lugter af røg!

Vores søn skal snart starte hos dagplejen, og jeg vil helst hvis det er et “ikke ryger/ryger udenfor-hjem”, vi ryger selv udenfor, og det synes jeg er slemt nok.

Det er et stort fedt NEJ fra min side. Jeg har selv store problemer efter at have været passiv ryger hele mit liv. Mine forældre røg kun udenfor og min mor stoppede da jeg var meget lille, dog har jeg idag nedsat lungekapacitet. Et røngtenfoto af mine lunger fro to år siden viser at jeg har lunger som en der har røget i 50 år og jeg har fået konstateret kroninsk bronkitis – ikke særlig fedt når man ikke selv kan gøre for det! 

Hvis jeg kunne vælge (hvilket desværre ikke altid er muligt) blev mine børn ikke passet af rygere. Vores ælste går i vuggestue og jeg er faktisk ikke klar over om der her er nogle af pædagogerne der ryger, ved bare at institutionen som alle andre, er røgfri. Og vi har aldrig oplevet nogle pædagoer stå udenfor og ryge (heldigvis). 

Lige lidt fakta, som de færreste ved om rygning: 

Det er faktisk sådan at de skadelige kulilte der indåndes ved rygning kan måles i udåndingsluften op til et døgn efter at man har røget en cigaret. Dvs. at selv om pædagoer osv. ryger udenfor, bringer de stadig de skadelige kulilte med ind til vores børn.

Hos storrygere kan man i deres udåndingsluft måle en koncentration af kulilte der er større end den hygeiejniske grænseværdig (den koncentrationsmængde der er tilladt på en arbejdesplads). Hvilket er lidt skræmmende…. 

Læs mere her: op-i-roeg.dk

Nogle vil måske syntes at jeg er sippet, men nu er det ikke sådan at jeg flygter fra alle der har en cigaret, og dem der ryger i familien får også lov at være i nærheden/passe vores børn. Jeg er bare meget opmærksom på at begrænse mine børns kontakt med passiv rygning, da mit eget liv har været meget påvirket af de skader jeg har fået… 

Sisse87Sisse87
    Medlem

Jeg var selv ryger i godt 10 år og Oh my god, hvad tænkte jeg med ?! Ihvertfald ikke indersiden 😉 Jeg undgår så meget som muligt at Asta er i kontakt med røg – manden småryger stadig, selvom han gerne ville stoppe inden Asta blev født (for over et år siden nu).

På min side af familien er der ikke nogen som ryger længere, men på min mands side er de alle som en rygere. Vi meldte så klart ud fra start af, at Asta ikke kommer i hjem hvor der blir røget, mens at vi er der ihvertfald. De har alle vist rigtig meget hensyn til vores ønske om at undgå passiv rygning og lufter ud i huset et døgn inden vi kommer til fx. fødselsdage o.lign. og ryger imens udenfor.

Vores DP-mor ryger, men ikke på arbejde. Hun har sammen med sin bror købt et hus, som er gjort i stand til DP og vi skal faktisk til indvielse idag. Der vil ikke blive røget i huset og det sætter jeg utrolig stor pris på, for som der ovenover er skrevet, så sidder det jo rigeligt i tøjet m.m.

Så ja, jeg lader en ryger passe mit barn, men hvis der var blevet røget i huset og i næsheden af hende, så havde jeg fundet en anden DP konsekvent.

Knus Sisse

FrkskrukFrkskruk
    Medlem

Som udgangspunkt nej, han skal ikke passes af en ryger, men har slet ikke de problemer, da ingen i vores familie/vennekreds ryger, så det er ikke et issue… Jeg ved ikke hvordan jeg ville have det, hvis fx bedsteforældre røg, men det er vi jo lykkeligt foruden 🙂

Kh Helle

ArnoNilleArnoNille
    Medlem

Det skal mine børn under ingen omstændigheder. Fuldstændig indiskutabelt. 

At det ‘sidder i tøjet’ siger jo bare at der sidder tilsvarende i lungerne på de små.

Jeg har en stor søn på 17 og da han var lille røg hans far, som også var virkelig dårlig til at tage hensyn når han havde sin søn på visit. Det førte til rigtig mange indlæggelser på Gentofte hospital fordi min lille dreng ikke kunne trække vejret. Det er SÅ frustrerende at stå med sådan en lile toårig helt svag og blå i hovedet, mens han hev hårdt efter vejret, UDELUKKENDE pga passiv rygning hos sin far.

Nu har jeg fået en lille ny, og hans far ryger heldigvis ikke (så havde vi heller ikke været sammen, det er synd rygere ikke selv ved, hvor ækelt de stinker) og ingen af os vil gå med til en dagplejer der ryger, uanset hvor dejligt et menneske de ellers måtte være. Den bette får rigeligt af forurening i lungerne i forvejen når man som os bor i København…

Sisse87Sisse87
    Medlem

Hvor var det lige sjovt at læse min egen kommentar som snart er to år gammel 🙂

Jeg har siden dengang skiftet DP til både Asta og hendes lillebror Asgar. De er kommet ud til min søster der har opstartet økologisk natur dagpleje og det er det bedste vi nogensinde har gjort – og det er ikke kune fordi det er min søster 😉

Nu venter vi så en lille mere til december og den lille spirer skal også derud i dagpleje til den tid 🙂

Hejsa, så må din eks have røget alt muligt og været stor ryger.

Eller også må din søn have haft svage luftveje, for ellers bliver et barn ikke blå i hovedet af lidt passiv rygning og det hiver ikke efter vejret pga passiv rygning. Noget andet må da have været galt.

Ja jeg er træt af at høre om hvor skadelig rygning er – for I gør det meget værre end det er.

Britta

Jeg synes efterhånden at jagten på rygerne er gået for vidt.

Jeg er selv ikkeryger, er vokset op i et hjem med røg og har nu en kæreste der er ryger.

Selvfølgelig skal en ryger tage hensyn til andre, men er det ikke ved at være på tide at ikkerygere tager lidt mere hensyn til de stakkels rygere der skal stå ude og ryge i al slags vejr. Der er da ikke noget at sige til, at de bliver syge…

Mine børn tager sgu ikke skade af lidt røg, det er da meget værre med al den bil-os i de store midtbyer.

Rygning er i mine øjne ikke farligere end det man gør det til, og nej jeg tror ikke på det er kræftfremkaldende – kun hvis man har gener for kræft i forvejen.

Det  er ikke sundt at ryge, men det er heller ikke sundt at gå på gaden, eller at leve for den sags skyld.

Britta

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.