Igangsættes før termin pga stort fosterskøn ??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2012 Igangsættes før termin pga stort fosterskøn ??

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    f-freyaf-freya
    Medlem

Hej piger.
    Har nu været til 2. Jordmor besøg og da hun sku skønne størrelsen sagde hun at var det ik for alle de scanninger jeh havde været til, ville hun tro at der var 2 !!! Så altså stor baby … Jeg var selv stor, 5130 gr og 57 lang, til trods for at jeg er normal størrelse idag 😉 Jeg skal så til vægtscanning på onsdag for at fastslå vægten. Men sætter de en igang før tid, hvis de skønner ham til at være en ordentlig basse ?? Der er godt 11 uger til termin, og sys godt nok tankerne flyver rundt omkring det med at blive sat igang før tid… Ville jo helst ha det skete af sig selv. Er der nogen af her der har erfaringer med lign. ? Krammer 🙂

GulledulleGulledulle
    Medlem

Jeg prøvede det samme med min søns fødsel tilbage i 2008. I januar fik vi en privat skanning som vurderede ham støre end forventet. Resultatet blev at jeg blev sat i gang med stikpiller godt to måneder senere i uge 38+0 og fødte ved akut kejsersnit den perfekte størrelse dreng på 3800 g 54 cm lang en uge senere. Han blev ved skanning i uge 37+ vurderet til 4000. Én af mine jordmødre (flere involveret pga langt fødselsforløb) sagde at skanninger er meget upræcise og dagen før hans fødsels mærkede en erfaren jordmor på min mave og vurderede ham til 3700-3800 g.

Havde jeg erfaringen dengang, ville jeg have gjort mere for at bremse fremskyndelsesprocessen. Min søn havde det helt fint, men pga fødselsforløbet fik at et døgn på neonatalafdelingen. Det kunne jeg godt havde været foruden, samt det akutte kejsersnit.

Jeg tror at babyerne vokser i etaper. Min dreng var to måneder før fødsel ca 300 g større end gennemsnittet 1500g i stedet for 1200. Men ved fødselen endte han jo med at være helt normalvægtig.

Du har endnu 11 uger til termin. De kan jo følge dig tættere og holde øje med dig og din bebs. Men hvis det kan undgås med min graviditet denne gang vil jeg ikke have fremskyndtet processen. Jordmoren jeg fødte med antydede under fødslen at det meget vel kunne være det at jeg blev sat igang der havde en negativ indflydelse på forløbet..

Anita22Anita22
    Medlem

Vurderer man barnet for stort – især ved første fødsel – så sætter man fødslen igang senest 40 +0 nogle gange 1-2 uger før som er normalt fødselstidspunkt. Alle i gangsættelser har en risiko for kejsersnit ligesom at mange fødsler ender i Kejsersnit.

Jeg vil lytte til de fagpersoner der er i nærheden af mig i mit forløb for det er dem der skal vurdere risici op imod hinanden – for og imod – og det er i flere forløb en vurderings sag samt meget individuelt det kommer an på moderens bækken, kropsbygning, antal fødsler forinden osv..

Med et for stort barn er der nogle forskellige risici så hvis de lufter i gangsættelse inden uge 40 og du er usikker på om det er det du vil så bed om en ekstra vurdering. hellere planlagt kejsersnit end akut kejsersnit når fødslen er i gang.

Mht vægtscanninger så er det rigtigt der er en usikkerhedsmargin ligesom det ikke altid er korrekt det jordemødre skønner børnene til – så ikke helt nemt. men vi bliver nødt til at have tillid til de fagpersoner der skal hjælpe os igennem graviditet og fødsel.

Jeg ville tage en snak med jordemoder om det.

og evt. sætte et mål for senest igangssættelse. evt. planlægge kejsersnit.

så kan du få ro i sjælen og vide hvad planen er..

jeg har idag (26+1) aftalt med jordemoder at vi snakker/planlægger fødsel næste gang vi se, om tre uger (29+1). jeg er typen der har det bedst med at have styr på tingene. så vi skriver ønsker ned til fødegangen. + frygter akut’heden….

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.