Psykisk

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Anita22Anita22
    Medlem

Hej derude

Jeg er 25+1.

Jeg har været plagetl af mange smertefulde plukkeveer – brugte uger på at definere om det var det – men ikke nogen tvivl når man ligger sig ned og maven og spændt helt op som en hård kugle man ikke kan trykke i.

Jeg har været sygemeldt fuldtid i 14 dage med god effekt men der skal ikke meget til at provokere plukkeveerne – så har desværre også haft en del dårlige dage. – i dag blev sygemeldt indtil min barsel starter altså i 5 uger. – med ordene tag ansvar for dit ufødte barn og drop den dårlige samvittighed.

Synes de sidste 14 dage har været hårde, ikke mindst psykisk, vil lige høre jer andre om i oplever følelserne helt uden på tøjet – om det høre sig til tidspunktet i ens graviditet??

Dertil har jeg døjet en del med dårlig samvittighed overfor min arbejdsplads. Den arbejder jeg med.

Hvad synes i der er “lovligt” at lave når man er sygemeldt? Kan jeg tillade med på trods af plukkeveer at tage i svømmehallen 1-2 gange i ugen for at holde kroppen positivt i gang – medmindre det giver flere plukveer selvfølgeligt. Har ikke været afsted de sidste 4 uger.

Håber at høre gode råd og hvad i tænker.

RBNRBN
    Medlem

Det lyder bestemt ikke til at være sjovt for dig lige pt.

Jeg er godt nok slet ikke i samme båd som dig. Jeg har af og til plukveer, men de gør ikke ondt og det er ikke ret mange. De fleste dage slet ingen eller 1-2 og de dage hvor jeg har mange er det måske i alt 10 på en dag.

Jeg synes ikke jeg er mere følsom for tiden, men har hørt om at mange gravide bliver mere følsomme, så det tror jeg ikke er unormalt. Synes dog at du skal gøre alt for at lægge den dårlige samvittighed væk, for du har ingen grund til at have dårlig samvittighed. Du er sygemeldt og sådan er det bare.

Ang. hvad man kan lave når man er sygemeldt – umiddelbart vil jeg godt mene at du kan tage i svømmehallen. Hvis du ikke får flere plukveer af det, må det trods alt være med til bedre din tilstand og evt. gøre at du kommer dig hurtigere efter fødslen – det må da være en klar fordel.
    Dog vil jeg sige at du meget skal overveje om du vil dyrke motion hvis du har mange plukveer. Det kan sagtens gøre det værre… Men prøv og mærk dig frem med hvad du kan og ikke kan.

Håber det hjalp lidt :o) Og rigtig god bedring :o)

Rikke (24+4)

Anonym
    Gæst

Puha. Jeg kan godt følge dig.

Jeg har selv i 3 uger haft store problemer med plukveer, til og med trykken for brystet.
    Var til lægen og han mente jeg var stresset.

Det var super ubehageligt for mig, da jeg ellers går meget op i mit arbejde.

En dag måtte jeg også bare bryde tudende sammen ved min chef.

Siden har vi dog udarbejdet nogle kompromis så min dag ikke er så hård.

Mht hvad du kan lave, så mener jeg bestemt at du kan gå i svømmehallen mm, hvis du blot selv kan klare det.

Jeg håber du får det bedre.

f-freyaf-freya
    Medlem

Jeg er lidt selv i samme båd. Blev sygemeldt med bækkensmerter og skævt bækken, følte stor ansvar og dårlig samvittighed overfor min arbejdsplads, men ved du hvad, der er sgu ik nogen der ringer og takker dig for at du blev på arbejde når du enten har født for tidligt, døjet med ekstreme plukkeveer, bækkenløsning osv. Så jeg begyndte at tænke på mig selv og det er kommet mig selv til gode og også min arbejdsplads 🙂

Mht følelserne så kan jeg tude over spildt mælk, der skal ingenting til, og det er vist meget normalt .. Især også fordi jeg har følt mig “alene” og uden indhold i mit liv pga min sygemelding.

Mht svømmehal, så er det den bedste motion for gravide så det kan man da ikke bebrejde dig hvis du har lyst til det. Gør det ! 🙂 Hvis kroppen tillader det 🙂

Jeg fik ekstrem mange plukkeveer, til trods for at jeg gik hjemme, bare jeg rejste mig kom de. Og det var pga en skjult blærebetændelse !!! Er du blevet tjekket for det, for symptomerne er nærmest “usynlige” når man er gravid.

Anita22Anita22
    Medlem

Det er ingen blærebetændelse har fået tjekket urinen 4 gange nu alt er normalt på den front. =) Men ja det kunne da have været dejligt så kunne man være blevet behandlet.

Jeg kan mærke jeg skal falde til ro psykisk – da både psykisk og fysisk belastning giver mig plukveer, så nu håber jeg jeg kan få ro på.

1501201215012012
    Medlem

Hej

Jeg synes også du kan gå i svømmehallen, hvis ikke det forværre situationen. Og husk på at de i de fleste svømmehaller har et program der hedder Aquapunkt (som også er egnet for gravide). Selvom det er dejligt at få pulsen lidt op, så er der jo ingen der siger at man behøver at svømme 300 m crawl på 12 min. Det kan jo også være dejligt at få lavet nogle strækøvelser i vandet (fx varmtvandsbassin), hvilket er langt mindre belastende for kroppen end at lave disse øvelser hjemme i stuen.

Hvad angår din arbejdsplads forstår jeg godt at du føler at du svigter din arbejdsplads. Det tror jeg er en meget almindelig følelse, men husk på at virksomheder også af og til bliver nødt til at svigte deres medarbejdere. 100 Scanlines medarbejdere på Falster står til at miste deres arbejde fordi virksomheden har bestemt at flytte det over på tyske hænder. Hvorfor???? Fordi det bedst kan betale sig for virksomheden. Vores job er kun midlertidigt – uanset hvad vi end tror. Og du får ingen belønning (ud over din løn) på din arbejdsplads uanset om du aldrig svigter dem, som kan vejes op mod et lille barn. Det mærkelig er sikkert at du ikke ville have haft lige så dårlig samvittighed over for din arbejdsplads, hvis du havde fået konstateret kræft og var sygemeldt, for så kæmpede du for dit liv og helbred. Her kæmper du ikke for din eget liv, men du kæmper for dit barns liv og helbred.

Heldigvis så har de fleste arbejdspladser og chefer forståelse for at man som gravid kan komme i din situation. Alt efter hvordan du har det med din chef, så kan det ligefrem være at et møde med ham/hende vil kunne få dig til at slippe af med den dårlige samvittighed, fordi du måske vil indse at din chef slet ikke ser på det på samme måde, som du gør. Når du har dårlig samvittighed over for din arbejdsplads, så afspejler det måske mere hvad du selv tror at ANDRE forventer af dig, end hvad andre egentlig forventer af dig. Du skal kun forvente noget af dig selv, men man skal ikke være urimelig ved sig selv og sætte for høje krav. Glem alt om perfektionisme. Du er sikkert et godt mennesker der har gjort det godt for og på din arbejdsplads inden din sygemelding, og nu du fortjener at din arbejdsplads giver dig lidt tilbage. Du kan glæde dig over at du kan vende tilbage til din arbejdsplads efter barslen med fornyet energi og lyst til at gøre et godt stykke arbejde for dem igen.

Det er i øvrigt super vigtigt trods sygemelding og ubehag i forskellig art, at prøve på at nyde sin graviditet så meget som muligt og glæde sig til og se frem at den lille kommer. Så får du også fokus væk fra at du føler at du svigter din arbejdsplads. Jeg skriver selv “dagbog” til min lille baby (eller måske mig selv), hvor jeg skriver mine tanker om det lille kommende barn. Når man skriver tingene ned bliver man nødt til at være meget bevidst om hvorfor man tænker og føler som man gør. Det kan være det skal redigeres i flere omgange før man får det formuleret korrekt. Lav en liste over hvorfor du føler dårlig samvittighed og gå alle punkterne igennem og diskutér med dig selv om det virkelig er rimeligt at du føler dårlig samvittighed. Drøft det derefter med din mand/veninde, da du måske vil være for hård ved dig selv, og det er ikke rimeligt.

Og endelig så kan alle dem der bliver sygemeldt under graviditeten tænke på, at det ikke er alle kvinder som det rammer, så vi er stadig nogle på arbejdsmarkedet med gravide maver, der er med til at holde møllen igang. Det er det velfærdssamfundet (trods økonomisk krise) går ud på.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.