Hjælp min baby er en kræsenpind!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Hjælp min baby er en kræsenpind!

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Ja for det er lige netop hvad Thomas er – en rigtig kræsenpind! Som nogen måske kan huske har vi altid haft bøvl med det med maden lige fra dag et. Thomas har aldrig været den store spiser og han har gennerelt været bagud med alt fra risgrød til mere fast føde (tror han glemte at læse manualen for babys spiseudvikling 0-1 år inde i maven).

Nu er Thomas 9½ måned og han spiser bare ikke særligtmeget. Til gengæld er han yderst selektiv med, hvad han putter i munden! Ligenu ser vores daglige madplan således ud:

Morgenmad – grød, en pænt stor portion for Thomasstandarder

formiddag – flaske 150 ml inden putning

frokost – forsøger med rg/franskbrødshapser, men der nægtes som regel at smage på mere end en enkelt! Lille pause, herefter lille portion grød.

eftermiddag – flaske 150 ml

Aften – får lov til at smage vores mad, med samme held som til frokost. Herefter grød, stor portion (har prøvet diverse mos, igen uden held).

+ flaske til godnat 150 ml.

Ja som I kan se, er det virkeligt ikke imponerende, hvad den lille mand tager indenbords! Synes jeg snart har prøvet alt! Det eneste han gider spise ud over Beauveais pulvergrød er en kiks, og den sutter han bare lidt på, så det er sjældent det store der glider ned. Han bliver tilbudt at smage det samme som os, og det meste bliver bare lige smagt på med tungen, inden han klapper i som en østers. Og har han først smagt en ting, han ikke vil spise, så kan man godt droppe at få noget i ham ved dette måltid.

Han har været bedre til at spise rugbrødshapser, men efter en gang sygdom og 4 tænder har han ligesom også droppet det! Har endda prøvet den syndige metode med jordbærmameladen 🙁 Frugt er absolut heller ikke et hit. Og det hjælper heller ikke at give ham maden i hånden selv – så ryger det bare – meget bevidst – på gulvet. Han har flere gange kastet op, hvis der ved et uheld er kommet noget igennem hans kræsenhedsfilter, som han så efter et par tyg og sut i munden finder ud af, at han ikke han lide. Hele hans lille ansigt forvrænges i væmmelse og ofte ender det i opkast!

Havde sundhedsplejerske ude for 14 dage siden hvor vi aftalte at jeg skulle kontakte hende om 1 mnd hvis det bliver ved! Men han trives og har taget fint på – måske han bare ikke har så stort et behov for mad, eller???

Er der andre end mig, der har det her problem og hvad gør I? Synes han er ved at være for gammel til at leve af mælk og pulvergrød!

Mange hilsener Signe og Thomas 9½ måned

vi havde et lignede problem .. med at hun ikk gad og spise .. 

men hun er ikk kræsen , det var bare for meget mælk !

SP sagde vi skulle skippe flasken hun fik ved middagstid , og wupti så åd hun MEGET .. 

måske i skal overveje at skippe flasken over middag .. og kun give vand i glas .. 

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej Rikke,

Tak for tippet. Snakkede også med min sp om det sidst hun var her, men han tager i forvejen meget små flasker, og det er ikke altid, at han spiser dem op. Sammenlagt tager han nu kun ca. 450 ml. om dagen og han skal jo mindst have 500 ml mælk om dagen… Og han er absolut sulten, når han bliver tilbudt diverse mad. Her til aften prøvede vi med pastaskuer og det gik i to mundfulde, så klappede munden i igen, og blev først åbnet, da der kom grød på bordet…

Øv øv!

Signe

elin_melin_m
    Medlem

…får han lov at spise selv? Så ryger der som oftest meget mere ind 😉

Skær ned eller drop 1 eller flere flasker, jeg har skåret ned på Camilla’s så nu ryger der meget mere mad ind, men mest til morgen og aften.

Giv noget andet til formiddagsmad f.eks. frugt og rugbrød uden noget, dertil mælk og drikke i kop, det har været fint nok for Camilla, i starten kom der ikke så meget ind, men nu ryger der nemt næsten en ½ skive rugbrød og ½ banan, som hun spiser selv.

Elin

det er altså kun 400 ml de skal have .. det står på mit papir om børnemad 🙂

prøv at blande nogle blendet pasta ting eller andet ned i grøden .. også lige så stille lav mindre og mindre grød og mere af det andet ..

sonne38sonne38
    Medlem

Det lyder som en svær nød at knække Signe. Ham Thomas ved da bestemt hvad han vil og IKKE vil;)

Jeg tænker at Rikkes ide med at blende forskellige ting i hans ynglingsgrød lyder som en god vej frem, hvis han ellers lader sig narre.

Frikadelle er et hit herhjemme, så får Thomas jo også noget kød. Måske skulle man nøjes med en ting i flere dage og så prøve næste ting.

Hvis herren ellers accepterer det så kunne du jo langsomt begynde at lave maden du tilsætter grøden mere og mere grov.

Har du prøvet at tilbyde ham ostehaps? Det er Jacob ret vild med også;;)

Vandmelon er også en sikker hitter. Dejlig klistret bliver de:D

Tænker lige lidt videre og skriver hvis jeg opfinder den dybe tallerkner;)

Kh Anett

elisarinaelisarina
    Medlem

Noa er også meget sellektiv med hvad han vil spise.
    Rugbrød f.eks. er bandlyst i hans mund. Vi har rigtig svært ved hvad vi skal give ham og af samme årsag har hospitalet sendt en henvisning til en diatist fordi han ikke tager på.

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej piger,

Tusind tak for jeres svar. der er rigtigt mange gode bud imellem, men desværre har vi også prøvet langt det meste! Mht. det med at tilbyde mindre mælk, skal vi snart til at tage en flaske fra ham, men han har lige smidt sin natflaske (måske – kryds fingre) i denne uge, så han som nævnt er nede på 3 små flasker i døgnet, og det er ikke altid, han spiser dem op. Men jeg tror heller ikke at det er flaskerne, der er problemet, da han altid bliver tilbudt hans rigtige måltid først og flsken tilbydes i forbindelse med en lur en time eller to senere. Næhhh – han er kræsen, for når han nægter at spise hapser, mos og andet jeg tilbyder ham og efterfølgende serveres grød, spiser han! Og jeg sørger som regel for, at give ham en pause mellem det første måltid, med det nye mad inden han får den velkendte grød, så han netop ikke bliver forvent med, at der bare bliver serveret, det han vil have. Men jeg tror også at kræsenheden har noget at gøre med madens konsistens og at han bare er længere tid om at vænne sig til det i munden. han var ekstremt langsom til at ville tage grød og overgangen fra risgrød til mere grov grød tog en evighed, så han har generelt været 1½-2 måneder bagud det anbefalede madmønster!

Elin, dit trick med at lade ham spise selv er forsøgt mange gang og det duer også med kiks o.l., men brød med pålæg og andet blødt mad bliver bare vast i hånden eller ryger på gulvet. Han putter det aldrig i munden! Til gengæld putter han skeen i munden på mig 😉

Det med at blende ting i grøden er også no go – han kaster simpelthen op, hvis der er noget, der ikke er som det plejer! Har forsøgt med gullerod, broccoli, friladelle mm. i grøden. har også haft frugtmos på grønsagerne og sovs, og det virker heller ikke! Møgunge 🙂

Vandmelon – godt – ostehaps – adr! Flere ideer modtages med kyshånd!

Elisarina – Det lyder som om, at Thomas og Noa har fået fat i den samme babymanual – altså den udgave, hvor der mangler alle midtersiderne om madvaner! Har i været afsted til diatist? Vil gerne høre mere, hvis du har nogle tricks. Det er bare så frustrerende og fylder alt for mig lige nu. Synes at det virker uoverkommeligt at nå, at få ham dagplejeklar til om 1½ måned. Synes hans storebror kunne så meget mere, selvom han var startet op på nuværende tidspunkt!

Og dog, for… ta daaa: der er jo altid lys for enden af tunnellen -Idag har Thomas, lige pludselig, spist ½ stykke toastbrød med laksepate + ½ banan! Hvad skete der lige? Laksepateen var et nyt tiltag, så måske det bare var et hit, selvom både tun og markrelsalat er blevet spyttet ud før, men bananen plejer han at spytte ud efter første sut og så bare nægte. Men idag kunne det slet ikke gå stærkt nok med at køre det ind og han smaskede og hoppede af bare ivrighed! Så kryds lige fingre for at han gentager succeen i morgen 🙂 Åhhh hvor villle det være godt. Jeg har i hvert fald besluttet mig for at lægge rugbrødet lidt på hylden de næste par uger, og bare give ham lyst brød, for hvis det er det, der skal til, for at vænne ham til at spise hapser, så må det være det der skal gøres! Så kan jeg lave en blid overgang med det der nye rygtoast inden vi forsøger igen med rugbrødet! Han får jo godt med fibre i løbet af dagen i grøden.

Mht. grønsager vil jeg droppe mosen, for han kan åbenbart bare ikke med den konsistens. Til gengæld har en af de få ting han rent faktisk har villet spise været de der røstikartofler, man kan købe, så i morgen vil jeg prøve at lave en portin sunde røsti til fryseren, med lidt grønsager og evt. lidt kød i, og så give det forsøget! Vil bare så gerne vænne ham til nogle andre smage end brød og grød!

Er der nogle af jer andre der har nogle gode ideer til babyaftensmad, der kan fryses ned, så det er let at tage op? han gider ikke ris og pasta osv. Har en fornemmelse af, at det skal være noget der kan spises i hapser a la røstien!

Knus Signe

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Mild tunguf i tube- det lyder fandme klamt ha ha ha.

Nej, det skal da prøves 🙂 Ærterne prøvede vi i går, godt nok friske, men uden succes 🙁

Tænk Anett, her gik jeg og troede, at vi var den eneste børnefamile, der ikke har kummefryser, men i stedet må lave store logistiske udregninger for at klemme en pose frosne rundstykker og en liter vanilleis ind i fryseren. Vi må seriøst se efter hvor meget plads vi har, inden vi skriver indkøbsseddel, så vi ikke står og skal smide ud, for at få plads til det nye. Vi har kun den lille i køleskabet – det er blevt en principsag for min mand – spørg mig ikke hvorfor 🙂 Men tillykke med de nye store forhold 🙂

sonne38sonne38
    Medlem

Ja, vi føler os også lidt fornemme nu:D Har levet uden fryser i knapt 7 år vil jeg tro;) Og nej, det er ikke en kumme fryser men en skabsfryser som står i kælderen.

Og tro mig vi er blevet moppet af vennerne, samtidig bør jeg nævne at vi ikke ejer en microovn. bum bum bum, men ellers er vi supermoderne:D

Tunguf i tube lyder klamt, ser klamt ud, men smager fantalastisk;)

Kh Anett;)

sonne38sonne38
    Medlem

Mild tunguf i tube fra Glyngøre som suplement til laksen, nu han godt kan lide fisk…. Den er også et hit;)

Ting man kan fryse ned… Hmmmm… Har selv lige fået fryser og er ikke lige en haj til den slags endnu. Men er virkelig god til at fylde den op med frysepizza og is;)

Forresten er Jacob også vild med ekstra fine ærter (frysepose) som han selv kan pille op og guffe. Det kunne være at Thomas også ville finde det underholdende og vænne sig til den konsistens.

Det lyder da så godt at han idag spiste toast, måske er det hele på vej til at løse sig af sig selv, man har da lov at håbe.

Kh Anett

elisarinaelisarina
    Medlem

Desværre har vi stadig ikke hørt noget fra diætisten, hvilket jeg synes er meget for dårligt. Vi fik en henvisning, med henblik på at vi var bekymrede og nu er der så gået over en måned uden at vi har hørt noget.

Jeg skal nok skrive når vi engang har været der inde 🙂

Noas Dagplejemor har også svært ved hvad hun skal give ham, for vi har bedt hende lade være med at give ham så meget grød, det bliver afføringen ikke særlig fast af. Men hun kan ikke proppe rugprød i ham, så vi prøver med sandwichrugbrød for tiden og det vil han faktisk gerne, hvis der altså ikke er noget på og han selv må sidde og gnave i den.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.