Nogen som stadig ammer/babse afhængighed:D

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Nogen som stadig ammer/babse afhængighed:D

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    sonne38sonne38
    Medlem

Jeps, babse afhængighed er hvad Jacob “lider”af 😉

I dagtimerne får han flaske hos farmor, og alle timer hjemme incl. nat bliver han ammet.

Han kommer ikke selv til at sige fra som nogle børn gør, det er helt tydeligt. Jeg er ret sikker på at Jacob syntes at de er hans bedste venner EVER…

Puttesituationen herhjemme fungerer sådan at mor kun kan putte og så ammer vi og nusser, det har jeg jo selv startet lige fra begyndelsen og nu ville det jo være dejligt hvis farmand også kunne putte ham;) Han er blevet så stor og bevidst nu at han udemærket godt er klar over hvor på kroppen de befinder sig og kan finde på at hive og flå i bluser i håbet om at de kommer springende ud til ham, dernæst vil han helst nuldre den modsatte brystvorte i puttesituationen.

Jeg er stadig glad for at amme ham, men tænker at begynde at geare ned stille og roligt (specielt om natten) planen er at stoppe helt ved 1 års alderen og måske før hvis jeg føler at han bliver alt for bevidst og det ville være endnu sværere.

Dem af jer som ammer hvad tanker gør i jer om ammestop og hvordan er “planen” hos jer?

Og hvad med flaskebørnene? Hvornår skal de slippe aften flasken? og hvordan?

Kh Anett

julemajjulemaj
    Medlem

Hej Anett.

Her er det vel et par uger siden at Ida Marie droppede natamningen. Hun sov på forunderlig vis igennem en nat og så var det ligesom slut. Så tænkte jeg, at når hun kan det en gang, så behøver hun i hvert fald ikke mad om natten længere, og så har hun ikke fået det siden. (Det skal dog siges at det langt fra er hver nat at hun sover igennem, men der bliver ikke serveret om natten længere)

Hun får kun bryst om morgenen – og det er faktisk først efter at hun har fået morgenmad, så det er mere en hyggetår end det er et måltid. Og så igen om aftenen inden hun skal sove. Her er det også mere en hyggetår, end det er et reelt måltid. Tror egentlig at hun kunne nøjes med en kop vand til at gå i seng på, men tør ikke at prøve – sæt nu hun ikke sover igennem så 🙂

Overvejer at skære morgenamningen væk inden længe. Aftenamningen ryger først når hun er blevet i stand til at spise nok af vores mad til aftensmad.
    Ligenu nægter hun pure grød og mos til aftensmad – hun vil have det vi andre får, men hun er endnu ikke helt god nok til at spise nok (Synes jeg)

Med Eline stoppede jeg med at amme da hun var 6 måneder – herefter fik hun flaske, og den stoppede vi med da hun var omkring 10 måneder – så fik hun istedet MME af kop inden hun skulle sove, og det blev så erstattet af vand da hun var omkring 1 år.

Kh Mie

anakmananakman
    Medlem

Hej Anett.

Jeg ammer også stadig mange gange i løbet af dagen. Det er heldigvis ved at være længe siden, at jeg ammede om natten, nu klarer Halfdan sig med sutten og at ligge i smørhullet, når/hvis han vågner om natten.

Halfdan spiser ok nogle dage og mindre andre dage, så amningen giver ham lidt ekstra, men måske nok som væske, dan han ikke drikker ret meget til måltiderne. Jeg synes det er lidt overflødigt at lære ham at drikke mme nu, så prøver tålmodigt med vand og sødmælk. Han synes det er virkelig sjovt, men det er ikke altid ham får drukket noget.

Med pigerne ammede jeg til de var henholdsvis 13 og 10 mdr, de stoppede selv. Til sidst var det mere som hygge end som næring. Selvfølgelig er det besværligt at det kun er mor der kan putte når godnattåren er en del af putteritualet, men det er så kort tid (og sidstegang) at jeg sagtens kan leve med det. Jeg har også været væk hjemmefra ved sengetid hvor faren fint har kunne putte Halfdan. Så har jeg taget ham op før jeg gik i seng og givet ham en tår i søvne. Men Halfdan ville nok ikke finde sig i det hvis jeg var hjemme, jeg kan jo nærmest ikke gå i gennem rummet uden at han vil op til mig. Mors dreng!  🙂 Når han gerne vil ammes begynder han at sutte og bide mig i skulderen, halsen, kinden, brystet eller hvad der nu er nærmest. Jeg er ikke i tvivl.

Jeg ser det ikke som et problem, da det helt sikkert aftager med aminingen når jeg skal på arbejde og jo ikke er sammen med Halfdan hele tiden. Når far er der, er jeg sikker på at Halfdan nok skal lære at drikke mere mælk/vand. 

Vil det være en ide at tilbyde Jacob mere at drikke af kop i løbet af dagen og så begynde at bruge flasken ved puttetid? Enten at du erstatter brystet med flasken eller at Christian gør det? Du giver ham jo så en anden godnatvane, men det vil da give dig noget mere frihed om aftenen. 

Kh Ana – og Halfdan 8 mdr i morgen!

sonne38sonne38
    Medlem

Hej tøser:)

Åh, blev nærmest helt rørt da du beskrev at det er sidste gang og tiden er kort Ana, det satte tankerne igang hos mig. Puha, det er nemlig sidste gang for mig også, og jeg burde jo bare nyde at vi ligger og hygger i sengen bare ham og mig. Det nyder jeg bestemt også, tror bare at jeg nogle dage føler at jeg er ophængt og står for alt herhjemme: Godnatlæsning for Frederik, halv times putning med Jacob, madpakke, pakke taske til næste dag, rydde lidt op og gøre klar til næste morgen. Samt alle tingene i dagtimerne. Så bliver jeg fyldt op af gøremål og at alle er så afhængige af mig.

Er lidt stresset for tiden, travlt på job, føler mig konstant bagud osv. derfor nok tanken om mere frihed. En frihed som jeg så ikke ønsker lige nu efter at have læst dit svar, tænk at det faktisk er sidste gang og de bliver bare så hurtigt store:( Drømte forleden nat at Jacob var 6 år, og jeg sagde til chr. i drømmen om det virkelig var Jacob som var så stor? Den var bare så virkelig den drøm og ubehagelig!!! Skønt at vågne og finde min lille bløde bebse ved min side:)

Ang. natamningen giver det mig håb om nattesøvn at jeres to bebser pludselig bare sov igennem, så kan det jo bestemt også ske for Jacob:)

Min første ammede jeg i 3-4 mdr. de to næste til de var 13 mdr.

Tak til jer begge to for svar:)

Mie: hvordan går det med Ida-Marie og hendes MØB?

Ana: Jeg spurgte i et andet indlæg hvordan det går med at mormor er flyttet tættere på? Håber at i er glade for at hjælpen er rykket tættere på;)

Kh Anett

anakmananakman
    Medlem

Hej Anett.

Jeg kender godt følelsen af at være den der gør det hele. Ofte bruger jeg 1-2 timer på at få alle tre i seng. Og det er ikke fordi manden ikke hjælper til, men alle tre vil helst have mor, så han er kørt lidt ud på sidelinjen som hjælper. Jeg synes dog det er blevet lettere, da de nu alle falder i søvn i deres egen seng uden at vi skal rende 100 gange (de fleste aftener). Halfdan sover også nu på pigernes værelse, nærmest min yngste datter som synes det er vildt hyggeligt og nemmere accepterer ofte at skulle i seng før storesøster.

Så, ind i mellem kører det som et mantra i hovedet på mig. Nyd det, nyd det, det er sidste gang. Snart skal jeg på arbejde igen og så forsvinder det meste af min alenetid med Halfdan inkl en hel masse amning 🙁

Det er vel bare sådan det er med små børn i huset. En uendelig mængde opgaver og aldrig helt nok tid til også at hygge og rigtig nyde, alt man egentlig gerne ville. Måske din drøm om Jacob er et tegn på at du føler at tiden flyver. På trods af din travlhed skal du nok forsøge at finde tid til bare at være sammen med Jacob (og Frederik) uden at bekymre dig om arbejde, vasketøj eller andet. Lige lidt tid hver dag til bare at nyde ham. (Jeg så en nyfødt forleden og fik virkelig øjnene op for, hvor hurtigt tiden er gået med Halfdan, han er jo nu en stor baby!)

Jeg så godt dit spørgsmål tidligere, men vi lever i total kaos i disse dage, så sådan er der også i mit hovede og så smuttede det lige med at svare… 

Det er rigtig rart at have mormor lige om hjørnet. Vi laver nyt køkken og har derfor revet det hele ud, er idag uden køkken på 12. dag! Så vi lever nærmest med fælles husholdning med min mor. Aftensmad hos hende hver dag, også hvis hun ikke er hjemme. Og fordi vi støver (murerstøv) helt vildt, kan jeg ikke rigtig være hjemme med Halfdan, så vi er hos min mor store dele af dagen. Det er ren luksus for mig at have hjælp når jeg har brug for det, både med at hente pigerne, købe ind, lave mad mm. Men… jeg GLÆDER mig til at få køkken og et normalt hus tilbage.

Kh Ana

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej,

Ja her ammes der jo ikke, så det må blive ud fra flaskeproblematikken. Jeg har næsten lige været inde på det samme i Rikkes tråd. 

Her bliver der også spist lystigt af flasken og især om natten 🙁 Thomas får altid en flaske at falde i søvn på i sin seng, det er en del af putteritualet. Herefter skal han som regel have 2 flasker i løbet af natten. Nu er fordelen med flasken jo, at man kan se, hvor meget der ryger indenbords, (også når man falder i søvn midt i natteseancen), så jeg ved at Thomas rent faktisk spiser og ikke bare hygger om natten. Flaskerne er som regel tømt og derfor må han jo også være sulten. Derfor fortsætter jeg til han ikke længere byder ind på dem, eller hvis han begynder at hyggesutte/lege i stedet. Her er et andet problem, at Thomas ikke bruger sut, så flaken er noglegnage hans trøst, men kun hvis det virkeligt brænder på, for jeg vil ikke vænne ham til det!

Jeg synes du er sej Mie, at kunne køre kold tyrker på I.M.. Her har Thomas også haft nætterm hvor han har sovet mere eller mindre igennem, men det har altid været en engangsforseelse 🙂 Rekorden var i nat, hvor han sov helt igennem fra kl. 9.30-kl 7 – spørg lige om det var en overrasket mor, der vågnede op! Men han var helt sikkert også træt efter en dag i helvede, uden megen søvn og mad i løbet af dagen. Aner ikke hvad der stak ham igår, men han er forkølet, så måske det er det?

Nå, men jeg går altså ind for, at de selv siger fra 🙂 Nikolaj fik sin sidste flaske som knap 1 årig, da han begyndte at forbinde den med at skulle sove om aftenen og så til sidst nægtede at tage den i arrigskab 🙂 Det var nemt!

KNus Signe – der er en anelse misundelig over at have en mormor så tæt på som dig Ana 🙂 Luksus!

julemajjulemaj
    Medlem

Hej Anett

Ida Marie og MØB….. tja, hun stoppede med penicillin kure i går, samtidig begyndte snotten igen at løbe og nu tager hun sig igen til ørerne, så mon ikke den er gal igen… Jeg frygter det.
    Ligenu er hun glad. Er lige kommet op efter en middagslur på kun 20 minutter..
    Må hellere få lavet lidt mad til hende.

God weekend til alle

Kh Mie

mettemajsmettemajs
    Medlem

HEr ammes der også lystigt især om natten:( Freja bliver spist af når hun kommer i seng 18-30/19 og sover som regel indtil jeg kommer i seng. Nogle aftener vågner hun dog efter en halv time/tre kvarter og skal lige have spist færdigt. Heldigvis har vi fået hende lært at falde i søvn selv, så putteseancen er ikke ret lang – og så skiftes vi til at putte den store:o)

Men når jeg lægger mig i sengen, så begynder hun som regel at mosle rundt og skal ret hurtigt have noget at spise. Derudover spiser hun 2-3 gange i løbet af natten og så igen, når hun vågner mellem 7 og 7.30.

Jeg kan også ind imellem være træt af at aldrig rigtigt have fri fra børn, men det er jo heldigvis en kort periode:) Og så må jeg tage revanche, når jeg er færdig med at amme – desuden hjælper amningen mig rigtigt meget med at få tabt de overflødige kilo – som der var rigeligt af – og jeg skulle gerne lige nå de sidste 5 inden jeg stopper med at amme:o)

Men bestemt en lidelsesfælle her også:o)

Knus Mette

sonne38sonne38
    Medlem

“dejligt” at have lidelses fæller, selvom jeg efterhånden syntes at vi alle fortjener noget mere nattesøvn;)

Mette det du beskriver lyder meget som vores aftener/nætter ja altså lige bortset fra at vi ikke har lært Jacob at falde i søvn selv… Det ville ellers være fedt hvis vi havde gjort det, men hvorfor gøre idag hvad man kan udsætte til i morgen:D

Nu håber jeg ikke at hun allerede er ved at få MØB igen Mie, det ville være ondskabsfuldt!!! Kan dog godt huske fra Frederik at han fik det konstant som perler på en snor det første års tid. Heldigvis vokser de fra det men tiden indtil da føles lang.

Signe, det må da være lidt af et problem at Thomas ikke vil tage sutten, jeg er glad for at have den som trøster, uden den ville Jacob helt sikkert være noget sværere at trøste. En fra min MG vil heller ikke sutten, men han har så taget tommelfingeren i brug i stedet. Håber da at Thomas har fundet ud af hvor skønt det er at sove igennem;)

Flot at i orker at lave en så stor ombygning mens i har små børn Ana, håber at i ender ud med et super fedt køkken. Vi har (efter min mening) verdens mindste lorte køkken så jeg er faktisk lidt misunderlig, pånær det med murerstøvet, det må du gerne beholde for dig selv;)

Ang. det med at føle sig ophængt og altid på med unger og div. så er det da utroligt som det svinger med overskudet, den ene dag er det helt udmattende og andre dage føler man sig helt på toppen og kan det hele:)

Men tak for jeres svar, nu ser vi om amninger automatisk ryger af sig selv eller der skal indgriben til;) Min datter nr. 2 stoppede amningen da jeg skulle til Prag på voksen ferie, så det var den kolde tyrker, jeg sad i bussen og malkede ud i det skjulte, (det kan man godt når man er tilpas desperat med sprængfarlige babser) og da jeg kom hjem igen var det ligesom et overstået kapitel:)

Kh Anett

Hej Anett

Lige et svar fra én, som er elendig til at bidrage, men læser med regelmæssigt. Lige præcis det med amningen har jeg spekuleret en del over – især det med natamningen. Vi har døjet ret meget med klynken om natten, hvor vi skulle op og gå med ham for at få ham til at falde til ro. Det virker som om, det er maven som gør det – introduktionen af fast føde har kun forværret det, derfor har vi haft en meget langsom introduktion. Han er en stor dreng (vejede 9.5 kg ved 5 måneder, og nok ca 10,5 kg nu) og lægen ville allerede ved hans 5-måneders tjek have os til at give ham en “kold-tyrker” på natamningen – for at få mere søvn til os alle. Diverse komplikationer og vi endte med først at være klar til “kold-tyrker” nu. I nat var første nat.

Skal nok lige sige, at han plejer at spise ca kl. 23.30 og derefter 1-2 gange inden han står op mellem 6-7.30. De sidste par uger har han spist kortere og kortere tid om natten, men stadig meldt sig. Så det var med stor spænding at vi gik natten i møde bevæbnet med sutteflasker med vand.

Konklusionen: Baby fik flaske kl. 23.15, da vi gik i seng. Min mand (som tog tjansen, da jeg lugter for meget af mad + han har ferie) var oppe med ham en halv times ved 1-tiden, hvor en våd sut + bevægelsen fik ham til at falde til ro, derefter måtte han give sutten og berolige med en hånd på maven 2-3 gange. Så natten var ikke værre end den plejer – og baby spiste ikke fra kl. 23.15 til 5.30.

Det er simpelthen gået over al forventning. Havde frygtet for den helt store grådomgang og så ved jeg ikke, hvor standhaftig jeg havde kunnet være.

Ved ikke, om det var svar på dit spørgsmål, men herhjemme er det natamningen, der er det største problem. Om dagen går det lidt af sig selv med at trappe ned, for da er junior meget svær at få til at spise. Alt andet er simpelthen meget mere spændende. Så måske kommer nedtrapningen til at gå af sig selv helt uden den store masterplan (sådan nogen har jeg ellers megen hang til :-)).

Mvh. Sanne + junior, 7½ måned

sonne38sonne38
    Medlem

Og Sanne: rart at du melder dig aktivt på banen:)

sonne38sonne38
    Medlem

Hej Sanne:)

uuu ja, den kolde tyrker kan man da sagtens finde undskyldninger for at udsætte;) Jeg er fantastisk til den slags udsættelser, da jeg ikke har hjerte til at min lille dreng skal græde, så bliver jeg blød som smør og ryggrad findes ikke på matriklen:D

Jeg er imponeret over hvor hurtigt og smertefrit den første nat gik for jer, man har nemlig (som du også skriver) altid en forventning om at det bliver et helvede på jord, men det er vist at tage sorgerne på forskud. Den nattesøvn ville da også være så skøn at få tilbage og tænk hvilket overskud man må få når man kan snorke en hel nat. Den rene luksus:)

Håber at det stadig går godt med jeres nætter uden amning?

Det var da godt nok tidligt at lægen mente at han skulle stoppe natteroderiet, jeg mener så kæmpe var han da heller ikke;)

Jacob sover i sin egen seng lige nu for første gang, det lyder flot ikke? Sandheden er bare at han blev pattet i søvn og derefter bar jeg ham forsigtigt over i egen seng, nu når vi taler om ryggrad:D

Kh Anett

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.