Hvor store eller små er jeres ca.7 måneders babyer?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Hvor store eller små er jeres ca.7 måneders babyer?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hejsa,

Jeg synes da det lyder som om han er en rigtig fin størelse. men babyer kommer jo i alle mulige størelser, så jeg tror at spændet er ret bredt for, hvad normal er. Jeg har ikke fået vejet Thomas et stykke tid, men vil tro, at han vejer omkring 9 kilo og måler omkring 72 cm. Går egentligt heller ikke så meget op i det med vægten, for jeg kan se, at han vokser og trives, som han skal (men med min første søn, blev der målt og vejet i stor stil). Han er nu i str. 74, men størelser siger nu heller ikke super meget om babys størelse, for de svinger meget fra mærke til mærke, syntes jeg 🙂 Sidst vi blev vejet i vores mødregruppe, svingede babyernes vægt fra knap 7 kilo til godt 10! Og de er født inden for 14 dage. Og alle blev “godkendt” af sundhedsplejesken 😉

Sådan nogle damer tror altid de ved bedst 😉

Mht. maden har Thomas også været sløv til atlære det med at spise, men nu er der endelig hul igennem. Vi er dog ikke så langt som dig. Er pt ved at introducere ham for lidt mere kornet grød, og han er ved at blive kvalt i hver mundfuld og kigger på mig, som om jeg er den ondeste mor i verden – hi hi… Men han skal nok lære det med tiden 🙂 Her er kartoffelmosen et hit, hvis det er 50/50 kartoffel/gulerod 🙂

Hilsen Signe

Hej

Ja ja ved det, jeg bør ikke være så nærtagende…men det går mig bare på. Her har vi slås rigitg meget med maden, Alexander vil bare ikke kartoffelmos og grøntsager. Så den har stået på grød i alle afskygninger og nu er der også gledet ærte, majs og gulerodsmos ned og han kværner flutes, skorper, agurker m.m ned i stor stil…så alt i alt er der sket fantastisk fremskridt. Og ¨så er man til fest og høre fra to damer, at han er mager!!! Han er fakisk en stor dreng, er lige blevet 7 måneder og bruger er et godt stykke over 74 cm (bruger 80/86) og vejer 9.5 kg. Og lægen siger det matcher sammen, så jeg burde bare være rigtig meget ligeglad med hvad andre siger, men det gik bare lige ind..sikkert fordi jeg virkelig prøver at få ham til at spise og slider og slæber i køkkenet med at lave alt muligt til ham. Han er ikke ingen michelin, har et par enkelte elastikker ved lårene og nogle gode kinder…men altså når jeg får at vide mit barn er mager er det det samme som at sige jeg giver ham for lidt at spise! Ja jeg er sgu lidt nærtagende med det. Så nu er jeg nysgerrig, hvor meget vejer jeres babyer født omkring den 15 august 2010?

sonne38sonne38
    Medlem

Hej Alexanders mor:)

Jacob var til 5 mdr. undersøgelse d. 11/2 hvor han var 6 mdr. og 3 uger.

Der vejede han 8,2 kg og var 68 lang.

Så du skal da bestemt ikke være urolig fordi at et par “tosser” kommer med en (meget) dum bemærkning. Han lyder da til at være en helt perfekt bebse:)

Vores læge sagde at man siger at børn skal veje omkring de 10 kg. når de er et år. Idag er mange babyer bare større end det og det er også fint;) Hvis de bare følger deres egen kurve så vokser de fint som de skal:)

Altså sådan nogle bemærkninger kan sætte ens tanker igang, det er død ærgerligt at folk ikke kan holde deres mund!!!

Kh Anett, som heller ikke har den største bebse (denne gang)

Se det beroliger mig straks det i begge skriver. Og det er skide irreterende at folk ikke kan holde mund. Selvom jeg er 2. gangs mor er jeg stadig usikker på rigtig mange ting, det her er jo et nyt barn, han er meget forskellig fra hans søster og derfor dukker der mange andre ting op. Og jeg ved jo godt bebser er forskellige, jeg glemmer det bare når jeg bliver så usikker og hører dumme bemærkninger;0) og så var alle til festen vældig interesseret i hvad det var for babymad jeg bryggede sammen i køkkenet, og jeg tog det selvfølgelig som noget negativt…typisk mig. Han fik da youghurt med havregryn og moset banan til mellemmåltid og øllebrød senere, det er vel ikke så dårligt. Men er det bare mig eller mener alle ældre damer at babyer er døden nær og der er noget galt hvis de ikke får deres kartoffelmos???? Altså jeg hadede også kartofler som barn og kender mange der havde det på samme måde….måske fordi man SKULLE kværne dem ned:0)

Men altså 1000 tak for svar og tillykke med jeres dejlige og unikke og helt normale babyer:0)

sonne38sonne38
    Medlem

Har faktisk læst en del steder at mange babyer ikke kan fordrage kartoffelmos, så Alexander er også helt normal på det punkt;)

Jeg blendede noget kartoffel med ærter igår aftes til Jacob og bemærkede at det blev noget klistret efter blendningen (blendede grundet ærterne) og så tænkte jeg faktisk på om det var derfor at mange børn ikke brød sig om kartofler, da der er meget stivelse i.

Det mad som du gav ham lyder da bare helt fint, du gav da lige mig en ide med havregrun i yoghurten, nogle gange trænger man til lidt nyt inspiration:)

Ang. at være usikker, så er jeg det da bestemt også med mange ting og det på trods af at Jacob er min nr. 4 😀 Så heller ikke der er du alene.

Kh Anett

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Du kan forresten også prøve at lave mosen af sweet potatoes. De smager dejligt sødt og er lige så sunde som kartofler og indeholder ikke mere sukker end en gulerød 🙂 De er heller ikke så klistrede som alm kartofler.

Det er i al fald et hit her, men selvfølgelig en lidt dyrere løsning end alm kartofler 😉

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Min den store var altid ved at kaste op, når jeg serverede hjemmelavet kartoffelmos for ham – Beauveais kunne han sjovt nok godt lide!

Thomas elsker som sagt min hjemmelavede, men jeg gør den også ekstra lækker. Som skrevet laver jeg det 50/50 med kartofler og gulerødder, og så putter jeg en lille smørklat og modermælkserstatningspulver i. Det smager rigtigt godt – er meget sødt og lækkert og han æææælsker det.

Men som Anett skriver, tror jeg også at det er noget med konsistensen. Kender alle ikke den der fornemmelse af kartoffelmos, der vokser i munden? Jeg blender det godt nok helt fint, for T kan overhovedet ikke med den mindste klump. Tror så at mme og smør er med til at gøre det mere blødt og cremet, hvis det alligevel bliver sejt pga stivelsen 🙂 Nogle gange får det også lidt ekstra vand!

Børn er forskellige, og jeg har aldrig hørt om nogle der har fået varrige men af ikke at kunne lide kartoffelmos 😉

Hilsen Signe, der ikke kan døje kogte kartofler!

Lillepigen her vejer 9,3 kilo og hun bruger str. 80 & 86, hun har hellere ikke mange elastikker (ligner hellere ikke michelinmanden, damen for den sags skyld). Så jeg ville bare glemme den dumme kommentar ift. at din dreng er mager. Folk kan virkelig være dumme at høre på, argh!

Knus Moriaugust

lille pigen her vejer ligger stadig under de 9 kg efter 5 uger .. det gik kun mig selv på fordi vi har prøvet før at hun ikke tager nok på .. hun måtte nu gerne tage mere på for SP .. men SP sagde at efter som hun er så super utrolig aktiv kan vi ikke rigtig gøre noget ved det .. men ellers var hun jo os i fin stand .. hun har gode kinder og et par elastiker her og der ..

Jeg har prøvet at lave kartoffelmosen på flere måder, blendet og pisket, med mme eller sødmælk, den ene eller anden smør. Og jeg har prøvet de søde kartofler alle med samme virkning…..halvkvalte lyde, tårer i øjnene, opkast og en mund der er snerpet sammen bagefter:0)

Måske skulle man give det en chance med masser af gulerod eller bare acceptere at han ikke..ihvertfald lige nu kan lide kartofler.

Mange tak for respons. Er ikke i en mødregruppe grundet flytning, så det er dejligt at have denne her:0)

Og jeg kan jo se på indlæggene at alexander er en helt almindelig dreng:0) Herligt.

sonne38sonne38
    Medlem

Jeg kogte æbler og pærer i morges med kanel og en smule “forbudt” sukker;) Oven på havregrøden med det og mums det smagte skønt (synes både mor og tvebak)

Jeg lavede 50/50 gulerod kartoffel som du skrev Signe, og det smagte også dejligt;) Og den vidunderlige smørklat gør da bare underværker, man burde altid proppe smør i alting, i ved hvad price brødrene siger : MASSER AF SMØR:D

Desuden giver jeg Jacob DB med smør, da han ikke tager skade af lidt ekstra kalorier.

Godt at du har glæde af august gruppen;)

Kh Anett

Det lyder også dejligt det med æbler, pærer og kanel. Det må prøves. Jeg blev anbefalet af sundhedsplejerske at bruge Beauvais ris og grøntsager og så gradvis putte egne grøntsager i. Så hertil aften “smuglede” jeg blendede kartofler i, ikke mange, bare lidt og lidt kødbolle og tomatsuppe i…og faktisk så skovlede han ind. Jeg måtte lave en ekstra portion:0) Det faldt sørme i smag…herligt.

Øh smør på DB…hvad er DB lige? Jeg har vidst ikke lige fulgt helt med i timen.

Og kom endelig med flere idéer til madlavningen til de små. Er ved at køre godt sur i det nogen gange. Hvad spiser de?

Med hensyn til havregryn i youghurten, så lad det lige trække 10 min ca. Så bliver de bløde:0)

sonne38sonne38
    Medlem

DB er dobbelt 😀

Jeg mangler også tit inspiration, man kører tit rundt i det samme igen og igen:o

Min svigermor passer Jacob i dagtimerne, og hun er faktisk skide god til at give ham en masse forskellige slags mad, bla. koger hun selv jordbær/hindbær/blåbær og blander det hele, og så kommer hun det på havregrøden og selv øllebrøden får en tur;)

Hun har givet ham : kogt laks-kalve lever-hakkebøf-kylling. og selvfølgelig en masse dejlige grøntsager.Han er forresten også glad for persille i sin mad.

Jeg har købt poser med frosne grøntsager : blandede rodfrugter-broccoli-ærter og den slags, så er det super nemt lige at tage et par stykker op af posen, koge dem og blande med hvad man nu skal spise. Vi har også givet ham blended pasta/kødsovse-fadkoteletter med tomat championer peberfrugt-lagsagne. Jeg er holdt op med at salte vores mad under tilberedning og så salter vi bare ekstra ved bordet;) Vi er nemlig saltfreaks herhjemme…

Kh Anett som også meget gerne vil høre andres ideer til mad:)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.