Hård mave – hvad kan hjælpe?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Hård mave – hvad kan hjælpe?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Fidus2010Fidus2010
    Medlem

Jeg har lige brug for nogle råd til at komme af med hård mave – ikke for mig men for Jonas. De sidste 2 gange han har haft aff. har det været nogle meget hårde knolde og han har været bund ulykkelig 🙁

Jeg har ellers givet ham risgrød eller majsgrød hvor jeg har blendet sveskegrød i men ingen effekt. Vi har også givet ham sukkervand et par dage men det har ikke hjulpet. Er der andre husmødre råd jeg kan prøve inden jeg ringer til sp’en eller lægen ?

Kh Anne-Mette og Jonas med dum mave

sonne38sonne38
    Medlem

Hej Anne-Mette:)

Hvor er det bare synd for Jonas:( Det er næsten ikke til at holde ud når man kan se at det gør ondt at få knoldene ud.

Svesken hjalp os godt, men kan godt høre at det ikke er den store succes hos jer. Hvad med at prøve at give ham ren sveskemos? Det kunne jo være at det hjalp.

Min SP til min førstefødte sagde at jeg skulle skære en aflang stump sæbe (uparfumeret) og op i nummeren med den!! Det gjorde jeg og det hjalp.

Men det var jo i 1990 så mon ikke at den er forældet med alt det de ved idag;)

Ellers må doktor manden hjælpe ham.

Held og lykke med mavsen.

Kh Anett

thrupsthrups
    Medlem

Ren sveskemos med meget vand hjalp vores den ældste. Jeg mener meget vand, hun fik sveskesuppe efter hvert måltid i starten, desuden var al hendes grød meget tynd indtil hun begyndte på øllebrød (hun kunne ikke lide det og fik rugbrødshapser da hun var 7 1/2 mdr gammel). Ellers snak med SP og få lov at give ham lidt laktulose eller microlax.

Trine

marabou4marabou4
    Medlem

INGEN bananer, og så vil jeg også sige ren sveskemos. Bananer virker stoppende på maven.

Hvor var det dog et pudsigt råd du fik dengang Anett, det har jeg aldrig hørt om 😀

Anne

elisarinaelisarina
    Medlem

Pære kan give tynd mave og bananer hård mave.

Så har han hård mave så prøv med lidt most pære, dt gjorde jeg ihvert fald og det hjalp, men der gik et døgnstid.

Får han MME så kan du køb det syrnede, det kan også hjælpe.

Håber din lille stakkel får det bedre snart! God bedring med ham!

Fidus2010Fidus2010
    Medlem

Tak for jeres svar. Når han vågner tager vi på indkøb efter svesker og sveskemos, så må vi se om det rent ikke kan få gang i maven. -Jeg tror ikke jeg vil kunne få mig selv til det med sæben Anett -selvom du har haft succes med det.

Jeg ved godt bananer kan give hård mave og det har vi holdt os fra de sidste par uger.

Jeg ringede til spén til morgen og hendes råd var at stoppe med grøden og så i stedet give ham grønssags mos et par dage både morgen og aften og så give ham rigeligt med vand, så tit så muligt skulle han tilbydes vand. Derudover ville sveskemos være en god ide – Så igang med sveskerne:-) Hvis det ikke kunne løse op på det synes hun vi skulle kontakte læge og så høre om vi må give ham movikol, det synes hun var bedre en laktulose.

Jeg havde jo regnet med vi skulle døje med tynd mave pga jeg får pencilin for bihulebetændelse og det sagde lægen at det kunne gå i mælken og vi ville kunne se det på den måde men nej 🙁 Lidt underligt at sidde og håbe på tynd mave.

Kh Anne-Mette og Boblende Jonas efter tur til babysalmesang

sonne38sonne38
    Medlem

Hej Anne-Mette:)

Det kan jeg sgu godt forstå at du ikke tør, jeg ville ikke selv gøre det idag:D Ha Ha…

Nu håber jeg at sveskerne løser problemet for ham, og gerne denne aften;)

Kh Anett. ps. er du blevet frisk igen?

Fidus2010Fidus2010
    Medlem

Nej helt frisk kan jeg ikke prale med jeg er, der sidder stadig lidt bihulebetændelse, så at have hovedet nedad er ikke det sjoveste, og så hoster jeg en del… Men der er ingen feber og halsen er normal igen. Jeg skal lige have fat i lægen om jeg skal have en gang pencilin mere.

Kh Anne-Mette

SupersusseSupersusse
    Medlem

bare en lille side-bemærkning:

Min SP sagde, at af uvisse årsager, så virker hjemmelavet sveskemos (altså bare kogt sveske most med gaffel) bedre mod hård mave end den, man kan købe… Ved ikke hvad du har givet ham.

Caroline har også døjet lidt med hård mave og faktisk synes jeg først sveskerne har effekt, når hun har fået dem regelmæssigt over nogle dage (ca. 3 svesker om dagen).

Håber maven løser sig

Hilsen Sara

sonne38sonne38
    Medlem

God bedring Anne-Mette, det kunne godt tyde på at en omgang pennicillin ekstra er nødvendigt… Altså,hvor er det bare tit at man skal på anden omgang før baktusserne forlader kroppen:(

Kan godt huske den ubehagelige følelse man har med hovedet nedad, har været der engang, og kommer der ikke igen;)

Kh Anett

ja ren sveskemos .. 

men læge og vagtlæge har til os sagt man kan komme noget håndsæbe/sæbe på lillefingeren også op i rumpen .. 

og det har vagtlægen gjort en enkel gang ved vores lille pige .. og det hjalp med det samme .. 

Fidus2010Fidus2010
    Medlem

Tak for jeres svar:-)

Nu er der HUL igennem – I dag da Jonas havde sovet formiddagslur og havde fået noget kartoffel, broccoli og sqaus mos, og vi sluttede af med sveskemos, så gik trykkeriet igang og nej hvor det gjorde ondt på ham igen. Vi gik ud på puslebordet og jeg tog bleen af der var kommet en pølse, jeg smurte han ende med et ordenligt lag zinksalve og holdt ham op så han kunne presse, som vi havde succes med i søndags, der kom en meget hård pølse mere og så en stor en som var knap så hård, efter lidt tid kom der noget tyndere og jeg han virkede lettet 🙂 Han fik ble på og kom og på legetæppet (mødregruppen var her) Efter lidt tid henter jeg ham derhenne og han er våd på ryggen der er kommet en gang tynd lort mere – men pyt skidt med det – nu er der hul igennem og jeg håber det forbliver sådan – jeg stopper ihvertfald ikke med sveskemosen de næste par dage så hellere vaske lidt oftere hvis det kan holde maven igang.

Kh Anne-Mette og Jonas nu 500g lettere vil jeg tro

sonne38sonne38
    Medlem

Hvor er det fedt Anne-Mette;)

Tillykke med tømningen:D

Jacob havde også banko idag, det er også en uges tid siden og der kom MEGET, og han var lettet som Jonas:)

Kh Anett

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.