Vilmas (ikke-eksisterende) dagsrytme!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2010 Vilmas (ikke-eksisterende) dagsrytme!

• This topic has 0 svar, 1 stemme, and was last updated 8 months siden by Anonym.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej piger

Nu er Vilma over to måneder – og hvor er tiden bare gået stært. Kan få helt stress over, at jeg skal huske at nyde hende og denne her stille tid, inden hun vokser for meget, kravler, går og jeg skal starte arbejde igen. Tæller nærmest ned.

Jeg synes ikke rigtigt, at der er nogen rytme i hendes spise-sove-mønster, og går hele tiden og leder efter rytme. Men er det ikke først omkring 4 måneder, at man kan se en reel rytme? Er der nogen af jeres børn, der allerede nu har et vist mønster?

Jeg glæder mig lidt til der kommer en slags mønster, for lige kan jeg kun tage hurtige bade af frygt for at hun vågner mens jeg står der dyng-våd…

Nå men her ser vores dag nogenlunde sådan ud:

6:00: Får morgenbabs (efter de 3-4 gange bryst hun får i løbet af natten)
    6:30: Står op og vækker Karl og far, der jo skal afsted
    7:00: Vilma sover, mens vi spiser morgenmad (eller ligger i liften og kigger)
    7:30: Får babs igen
    7:30 -8: Vilma og jeg triller Karl i børnehave med barnevognen. Som regel sover hun – eller falder i søvn på vejen – men andre gange ligger hun bare og pludrer.
    8:30-9: Vi er hjemme igen.. go Vilma får babs. Så går vi bare rundt og hygger, hvis vi ikke skal på besøg eller får besøg eller har andet for.
    11:00: Vilma får bryst igen – og jeg sover lidt, hvis hun falder i søvn bagefter.. Nogen gange får hun mere bryst, mens vi småblunder
    14:00: Vi gør klar til at komme afsted til børnehaven.. det kan jo godt tage lidt tid med amning, bleskift og diverse.. AMning LIGE inden afgang, så hun kan holde lidt tid.
    15:00: Afsted til bh for at hente Karl
    15:30-16: Hjemme igen + AMNING – og far kommer som regel der omkring
    18:00: Aftensmad + og amning (synes altid, at hun skal spise, når jeg spiser… hmm)
    19:30: Putter Karl (enten mig eller far)
    20:00/20:30: Vilma puttes med natdragt, bryst og sang
    22:00: Jeg går i seng… og giver evt. Vilma lidt bryst

… og så får hun eller bryst 3-4 gange i løbet af natten.

Puhhh, jeg synes, der er meget amning på et døgn.. men hun er godt nok også tyk!

Ammer I lige så meget? Og hvordan sover jeres om dagen + nat?
    Kh Mette

DitsenDitsen
    Medlem

Hej Mette

Jeg er lige på besøg fra decembergruppen. Jeg har Augusta fra den 8. dec.

Jeg ledte lidt efter indlæg om rytmer og faldt over dit.

Jeg synes også du ammer meget!!! Augusta får mad hver 3.-4. time hele døgnet. Sådan er det lige nu, men det svinger jo og det kan sikkert nå at ændre sig.

Det lyder ellers som en dejlig dagsrytme I har! Især den med en lille lur til jer begge. JEg glemmer at hvile mig midt på dagen. Til gengæld sover vi ret længe (har ikke andre børn) og står nogle dage først op ved 10 tiden. Det er dog ikke en rytme der skal fortsætte, for så kommer jeg da aldrig på arbejde igen 😉

Augusta sover stadig det meste af dagen. Har vågne perider på 1-2 timer, hvor vi leger og ‘snakker’ på aktivitetstæppe eller i skråstolen. Om aftenen er hun lidt mere vågen, men hun sover meget!!! Er nogle gange lidt fristet til at vække hende 🙂

Jeg synes også det går mega stærkt med sådan en lille en. Hun bliver så stor og lige om lidt kan hun gå og snakke…suk! Men jeg nyder hvert øjeblik og tænker at jeg skal nyde at hun er enebarn, og at jeg ved nummer to ikke kan bruge samme tid og energi, som jeg kan nu.

Til gengæld må det være sjovt at se den stores reaktion på den nye lillebror/søster.

Kh Ditte

Lone-boneLone-bone
    Medlem

Hej med jer

Jeg har Laura på lige straks 3 måneder, og jeg leder også efter en fast rytme. eller dvs. Lauras soverytme er rimelig fast, men jeg er ikke helt tilfreds med at hun først går i seng kl. 24 – 02 om natten;)

Jeg kan være ret sikker på, at hun sover 5 timers middagslur om eftermiddagen – nogle dage uden at vågne overhovedet, andre dage hvor hun får sutten. Om natten sover hun også 4-7 timer. Hun vågner typisk kl. 6.30 og få den første amning, herefter 4 gange mere inden hun lægges til middagslur. Hun sover dog ofte 30-60 minutter der imellem. Om aftenen, når hun kommer ind spiser hun 3-4 lange måltider. Nogle aftener er hun pylret eller har ondt i maven og falder helst i søvn hos mig ved brystet. Så kan aftenerne godt blive rigtig lange. Indtil ved 01.30-tiden, hvor hun endelig kan falde helt i søvn. Jeg ved at jeg er heldig med at få 4-7 timers sammenhængende søvn om natten, men nogle gange føler jeg stadig ikke jeg får slappet helt af, fordi jeg ligger vågen og lytter til om hun nu også faldt helt til ro…

Jeg prøver at synge og læse for hende som det sidste inden hun skal sove, sådan så hun forbinder det med at skulle sove. Det er dog ikke lykkedes for mig at få hende til at falde i søvn før på aftenen, men det håber jeg at kunne når hun bliver lidt ældre.

Nå, det var lidt om mine rytmer.

Hilsener fra Lone, med Laura på 12 uger.

PmorPmor
    Medlem

Hej Mette

Synes da det ser ud til, at Vilma har en rytme trods alt 🙂

Min Tóra Marias dag ser cirka sådan ud,

• Kl 6-7 vågen, spiser x1
    • 7-8 sover hos mig i sengen
    • 8-9 vågen, spiser x1
    • 9-10 sover
    • 10-11.30 vågen, spiser x1
    • 11.30-15 sover i barnevognen
    • 15-16.30 vågen, spiser x2
    • 16.30-18 sover
    • 18-22 vågen, tager nogle powernaps á 1/2 time og spiser x2
    • 22-03 sover i liften
    • 03 spiser x1
    • 03-06 sover hos mig

Alle dage er ikke ens, nogle dage tager hun 2-3 timer i barnevognen om formiddagen og om eftermiddagen. Jeg plejer at stå op og spise morgenmad sammen med far og storebror, men i dag fik jeg lov til at sove længe 🙂 Et par gange om ugen henter jeg storebror i børnehaven mens hun sover i barnevognen, men langt fra hver dag (Skal med bussen frem og tilbage da den ligger et stykke her fra).

Jeg bruger meget tid på at holde hende hen mht. bryst, for hvis hun får lov til at spise hele tiden så kaster hun op 🙁 men ellers ville jeg nok også amme oftere! Hun vejer nu 5,8 kg og er 61 cm – hvor tyk er din Vilma??

Kh Poula med Tóra Maria 111110 og Magnus 2006

lucy79lucy79
    Medlem

Hejsa

Dejligt at læse lidt om jeres dagsrytmer:-)

Her i huset har vi en datter som sover meget, synes jeg. Cecilie sover fra kl. 23 ca. til ved 6 tiden. nogle gange til kl. 7,30. Så bliver hun Ammet i sengen og nogle dage sover vi lidt mere, og står op ved 9 tiden. Hun bliver ammet endel i løbet af formiddagen. Mellem kl. 12 og 13 er hun klar til middagssøvn( i barnevogn) der sover hun til ved 17 tiden. Også vil hun gerne spise til ved 23 tiden. Om Aften får hun mit mælk, i flaske som jeg malker ud i løbet af dagen. Og hvis ikke der er nok før hun lidt mælkeerstatning.

Hilsen Anja + Cecilie 8 uger

Anonym
    Gæst

Hvor er det sjovt at se, hvor forskelligt og alligevel ens det hele er…

Tak for jeres input :o)

Kh Mette

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.